• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

רמב''ם הלכות גזילה ואבידה מה המכנה משותף בינהם?

אד יעלה

Well-known member
שמעתי מגאון אחד שליט''א שהעיר ברמב''ם כמה פעמים מצאנו שחיבר כמה הלכות ביחד כמו סוכה לולב ושופר
ואע''פ שהם זמנים שונים אבל כיון שכל נושא אין בו הרבה פרקים לכן הרמב''ם צירפם וכעין דברי הגמרא בב''ב אידי דזוטר אירכס
אבל גזילה ואבידה אין שום קשר בינהם וגם אין לומר שיש בהם קצת פרקים שהלא יש הרבה פרקים בכל נושא כמדומני שבגזילה יש עשרה פרקים ובאבידה שמונה ומדוע לצרפם יחד
וביותר קשה מדוע לא צירף גזילה לגניבה שהרבה יותר מתאים?
 
אבל גזילה ואבידה אין שום קשר בינהם
אפשר ע"פ הגמ' ב"מ כו ע"ב ראה סלע שנפלה נטלה לפני יאוש על מנת לגוזלה עובר בכולן משום לא תגזול ומשום השב תשיבם ומשום לא תוכל להתעלם.

דבאבידה שייך גזילה.

אלא דלפ"ז למה לא כתב הלכות אבידה וגזילה. ויל"ע.
 
וביותר קשה מדוע לא צירף גזילה לגניבה שהרבה יותר מתאים?
ברמב"ם מבואר שגזילה וגניבה שונים, שבגזילה כתב הטעם שאין לוקין מחמת שהוא לאו הניתק לעשה, ובגניבה כתב שהוא מחמת שניתן לתשלומין. ונמצא אם כן לדעתו ז"ל שבגניבה אין מצוה דוהשיב את הגזילה. וכמדומה שכבר כתבנו בזה בפורום באיזהו מקומן.
 
וכמדומה שכבר כתבנו בזה בפורום באיזהו מקומן.
שוב מצאתי
לא זכיתי להבין, ואנא לא חילק ידענא ולא בילק ידענא, ואיני מבין איך יעלה על הדעת לדקדק כזה דקדוק בדברי הרמב"ם ז''ל שמותר לגזול הגוי, כשבהמשך ההלכה הרמב"ם ז''ל כותב מפורשות שאסור לגזול הגוי
והא לך לשונו בפ"א מגזו"א: "כל הגוזל את חבירו שוה פרוטה עובר בלא תעשה שנאמר לא תגזול. אין לוקין על לאו זה שהרי הכתוב נתקו לעשה שאם גזל חייב להחזיר שנאמר והשיב את הגזלה אשר גזל זו מצות עשה. ואפילו שרף הגזלה אינו לוקה שהרי הוא חייב לשלם דמיה וכל לאו שניתן לתשלומין אין לוקין עליו. ואסור לגזול כל שהוא דין תורה אפילו גוי אסור לגזלו או לעשקו. ואם גזלו או עשקו יחזיר".
והא לך לשונו בפ"א מגניבה: "כל הגונב ממון משוה פרוטה ולמעלה עובר על לא תעשה שנאמר לא תגנוב. ואין לוקין על לאו זה שהרי ניתן לתשלומין שהגנב חייבתו תורה לשלם. ואחד הגונב ממון ישראל או הגונב ממון גוי ואחד הגונב את הגדול או את הקטן"

אמנם בזכרוני ראיתי שכתב רבי מאיר שמחה ז''ל שמבואר בדברי הרמב"ם ז''ל שחלוק לאו דגזילה מלאו דגניבה, דבגזילה כתב שהסיבה שאין לוקין הוא מחמת דהוי לאו הניתק לעשה, ואילו בגניבה כתב שהסיבה שאין לוקין הוא מחמת דהוי לאו הניתן לתשלומין.

וכדבריו מדוקדק בפסוקי אשם גזילות ששם לא נזכר גניבה, אלא רק גזילה, כחש בפיקדון, עושק שכר שכיר, מלווה וכו'.
 
חזור
חלק עליון