מהי דעת מרן כשהשו"ע מביא להלכה מחלוקת רמב"ם ורי"ף

הוא כן הכריע- יש ויש הלכה כיש בתרא כהרי"ף -כיון שר"ת סובר כהרי"ף פסק כמותם כמש"כ מרן בהקדמה לב"י וז"ל ומקום שאחד מן הג' העמודים הנזכרים לא גילה דעתו בדין ההוא והשני עמודים הנשארין חולקין בדבר הנה הרמב"ן והרשב"א והר"ן והמרדכי וסמ"ג ז"ל לפנינו אל מקום אשר יהיה שמה הרוח רוח אלהי"ן קדישין ללכת נלך כי אל הדעת אשר יטו רובן כן נפסוק הלכה עכ"ל ע"ש
 
לא למדתי עדיין סימן ע"ב.
אולם בד"כ בממונות דרכו לתפוס יותר כהרמב"ם מול רי"ף או רא"ש, וכמ"ש בכ"ד ובהם, בבדק הבית סימן קצב וז"ל: "ולענין הלכה נקטינן כהרמב"ם, דסוגיין דעלמא בדיני ממונות כוותיה", עכל"ק.
ואמנם בכל כלל יש יוצא מהכלל, והכל לפי הענין והסוגיא.
והמענין שבחושן משפט דייקא מצינו כ"פ שמרן הש"ע נטה מכלליו הידועים, אם כי הם מועטים במספר, אבל זאת כאמור, כי הכל לפי הענין, ובהתחשב דעת רוב הראשונים (פעמים גם שלא הובאו בב"י, וזאת מטעם דהדעה הרווחת כוותיה אזלא.) ויש עוד להאריך בזה. ועוד חז"ל.
 
המענין שבחושן משפט דייקא מצינו כ"פ שמרן הש"ע נטה מכלליו הידועים, אם כי הם מועטים במספר, אבל זאת כאמור, כי הכל לפי הענין, ובהתחשב דעת רוב הראשונים (פעמים גם שלא הובאו בב"י, וזאת מטעם דהדעה הרווחת כוותיה אזלא.) ויש עוד להאריך בזה. ועוד חז"ל.
מה מצאת בחו"מ יותר משאר חלקי השו"ע?
 
מה מצאת בחו"מ יותר משאר חלקי השו"ע?
שואל עלי או על מרן הש"ע גופיה
וזו לשון קדשו (ח"מ בדק הבית סימן קצב): "ולענין הלכה נקטינן כהרמב"ם, דסוגיין דעלמא בדיני ממונות כוותיה", עכל"ק.
ויש עוד מקומות אשר דבר בשפה הזאת כלפי דיני ממונות יותר משאר החלקים, ובאם יש נ"מ לכבודו אשתדל למצוא ולהעלותם כאן.
 
שואל עלי או על מרן הש"ע גופיה
וזו לשון קדשו (ח"מ בדק הבית סימן קצב): "ולענין הלכה נקטינן כהרמב"ם, דסוגיין דעלמא בדיני ממונות כוותיה", עכל"ק.
ויש עוד מקומות אשר דבר בשפה הזאת כלפי דיני ממונות יותר משאר החלקים, ובאם יש נ"מ לכבודו אשתדל למצוא ולהעלותם כאן.
שאלתי על מה שכתבת:
שבחושן משפט דייקא מצינו כ"פ שמרן הש"ע נטה מכלליו הידועים
וע"ז שאלתי מה מצאת בחו"מ יותר משאר החלקים, שגם בהם בהרבה דברים נטה מכלליו.
 
האמת עימך.
אולם מה שמצאתי בחו"מ דייקא הוא באשר השואל בפורום שאל על חושן משפט, ועניתי לו, שבחו"מ הש"ע פעמים נטה קו מכלליו הידועים, ובזה צירפתי דברי הבדק הבית, שיש חשיבות גדולה להרמב"ם בממונות. ואמ"ל.
 
חזור
חלק עליון