איש הישראלי
Active member
שמעתי מת"ח אחד משפט בנושא זה
שאם אסור לדבר לה"ר וזהו
אפשר לשים את הספר ח"ח בגניזה וד"ל
שאם אסור לדבר לה"ר וזהו
אפשר לשים את הספר ח"ח בגניזה וד"ל
כמדומה שאני עוקב כאן היטב אחרי כל האשכולות, כך שלא מסתבר שלא ביקרתי במקומות האלו, אלא שהגישה שלי אליהם שונה. אתה מוזמן להעלות קישור למקומות אלו. (אם אינך רוצה בציבורי שלח בפרטי).אשריך שלא ביקרת במקומות שעליהם התכוונתי.
אף אם הדברים נכתבו על דעת רבותיהם אין זה אומר שזה יצא מכלל 'לשון הרע'.ואן לכותב אין ספק, אז מה הבעיה שכותב? אם לך יש ספק האם מותר לקרוא, אל תקרא.
אני יודע על כמה מחברי הפורום מאותם "שואלים" שכביכול כותבים לה"ר, שכמה מדבריהם שהותקפו כאן על לה"ר וביזוי ת"ח, נכתבו על דעת רבותיהם.
חזק ביותר.שמעתי מת"ח אחד משפט בנושא זה
שאם אסור לדבר לה"ר וזהו
אפשר לשים את הספר ח"ח בגניזה וד"ל
אשלד"עאני יודע על כמה מחברי הפורום מאותם "שואלים" שכביכול כותבים לה"ר, שכמה מדבריהם שהותקפו כאן על לה"ר וביזוי ת"ח, נכתבו על דעת רבותיהם.
אם רבותיהם אמרו זאת בפני שלושה זה כבר נוגע לכלל ב' בח"ח.אף אם הדברים נכתבו על דעת רבותיהם אין זה אומר שזה יצא מכלל 'לשון הרע'.
ושוב, כותב הדברים קובע עובדות עפ"י מה ששמע מחכם כזה או אחר ואין זה מתיר לדבר לשון הרע כלל. אף אם אותו חכם מהימן לו כבי תרי.
אין קשר אם הוא היה בטוח בדבריו או לא, יש שאלה האם דבריו היו בכוונה לתועלת ועוד משאר התנאים החייבים להצטרף להיתר.
ואם אין, ופרט אחד כבר שכתבתי למעלה כבר חסר, אז יש בדבריו איסור.
כבודו יעיין בח"ח כלל ד' סעיפים א-ד' (ובמיוחד ס"ד) ובאר מים חיים שם סקל"ב. ובכלל י'.
מה הקשר?אשלד"ע
נכון. כי ודאי שיש מקומות שמותר ומצווה לדבר לה"ר. אבל יש בזה תנאים. הספר ח"ח בא ללמד מתי ואיך מותר לדבר.שמעתי מת"ח אחד משפט בנושא זה
שאם אסור לדבר לה"ר וזהו
אפשר לשים את הספר ח"ח בגניזה וד"ל
גם אם נאמרו הדברים בפני שלושה יהיה מותר לאמרם מתי שאינו מתכוון להעביר הקול אלא דיבר בדרך אקראי (ולדברי ה'יד הקטנה' בדעת הרמב"ם אף בזה אסור אלא אם נתגלגל הדבר בדיבורו ולא התכוון לאמרו כלל. והובאו דבריו בח"ח שם ס"ג ובהגהה).אם רבותיהם אמרו זאת בפני שלושה זה כבר נוגע לכלל ב' בח"ח.
והנידון לא לגבי נאמנות העובדות, כי כל הנידונים כאן לא היו האם עובדות קרו או לא, אלא העובדות מוסכמות, והנידון הוא מה עובדות אלו אומרות.
אולי קודם כל נלמד ממנו זצ"ל להיות שקועים ולהוטים בתוה"ק כל רגע, ולאחמ"כ את שאר הדברים, ואני אומר זאת בראש ובראשונה לי.(וכגון מרן זיע"א שדיבר וכתב דברים חריפים על כמה ת"ח מפורסמים, ויותר ממה שידוע לציבור דיבר בביתו בפני בני ביתו ומקורביו, ראיתי בעיני הסרטה בה אומר דברים חריפים ביותר על א' מגדולי הדור זצ"ל, שכל העם עונים אחריו מקודש בלא פוצה ומצפצף)
אני מבין מה כבודו אומר.והנידון לא לגבי נאמנות העובדות, כי כל הנידונים כאן לא היו האם עובדות קרו או לא, אלא העובדות מוסכמות, והנידון הוא מה עובדות אלו אומרות.
זה ודאי, אולי גם נלמד ממרן זיע"א לא לכתוב במחשב ולא להכנס לפורומים וכו'?אולי קודם כל נלמד ממנו זצ"ל להיות שקועים ולהוטים בתוה"ק כל רגע, ולאחמ"כ את שאר הדברים, ואני אומר זאת בראש ובראשונה לי.
אתה מוזמן להעלות קישור למקור כזה.אני מבין מה כבודו אומר.
אבל מעבר לדיון מה העובדות הללו אומרות, במילים היו זלזול והקטנת מעלת החכם עצמו ואף בתגובות היו כאלה שהוסיפו ואין זה מועיל לנידון וממילא בזה לא נמלטו מאיסור לשון הרע.
וכמו שכבר אמרתי, אף בשאלות ובירורים אודות החכם, אם לא עושים זאת במקום הנכון ובדרך הנכונה הוי פ"ר לאיסור לשון הרע.
בפרט שדבריי לא כוונו לאלה המנסים לברר, אלא אלה המנסים להבהיר..
אם לזה התכוון כבודו שברצונו לראות מקור, יעיין בח"ח הלכ' לה"ר כלל ד' סי"א הארוך. ובהלכות רכילות כלל ט'.וכמו שכבר אמרתי, אף בשאלות ובירורים אודות החכם, אם לא עושים זאת במקום הנכון ובדרך הנכונה הוי פ"ר לאיסור לשון הרע.
מחילה אבל איני מסכים. כל פרטי לשה״ר לתועלת נמצאים בכלל י׳ ותו לא. פרטי לשה״ר באפי תלתא כלל ג׳. על מה עוסק שאר הספר?שמעתי מת"ח אחד משפט בנושא זה
שאם אסור לדבר לה"ר וזהו
אפשר לשים את הספר ח"ח בגניזה וד"ל
תשובתך לא מובנת.מחילה אבל איני מסכים. כל פרטי לשה״ר לתועלת נמצאים בכלל י׳ ותו לא. פרטי לשה״ר באפי תלתא כלל ג׳. על מה עוסק שאר הספר?
ממליץ לעיין היטב בהקדמה של הח״ח לספרו.
מה לא מובן ב״תשובתי״? עיין בהקדמת הח״ח.תשובתך לא מובנת.
כי הוא מאריך ומרחיב שם בסיבה שצריך לכתוב אפילו דברים ידועים ופשוטים לכל בספר. ע״ש.כמדומה שעברתי עליה בימי חיי הרבה פעמים, אבל איני מבין היכן מצאת סתירה למה שכתב שאם כל לה"ר אסור אז א"צ בספר, אלא מספיק מודעה ש"אסור".
וכמה סימנים בהלכות שבת עוסקים בפיקו"נ?מחילה אבל איני מסכים. כל פרטי לשה״ר לתועלת נמצאים בכלל י׳ ותו לא. פרטי לשה״ר באפי תלתא כלל ג׳. על מה עוסק שאר הספר?
ממליץ לעיין היטב בהקדמה של הח״ח לספרו.