• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

כ' סיון

עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין בהוראה מפתיעה לאברכים ובחורי הישיבות: אין ראוי לנסוע לים ביום שישי זה ערב שבת פרשת שלח, שיוצא בתאריך כ' סיון, כיוון שיום זה נתקן על ידי הראשונים ליום צום ותענית על הצרות שאירעו בו לעם ישראל.

אברכים ובחורי ישיבות רבים נוהגים לנצל את ערבי השבתות הארוכים של הקיץ, ולנסוע לרחוץ בים. אך הוראה נחוצה לערב שבת פרשת שלח, המתפרסמת בקו "שיח יצחק" מתורתו של עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין, שם נאמר כי לדעתו אין ראוי לנסוע לים ביום שישי זה ערב שבת קודש פרשת שלח כ' סיון.

עמוד ההוראה הביא שרבינו תם תיקן יום זה כיום תענית וסליחה וכפרה, על הצרות הנוראות שהיו לעם ישראל ביום זה, כשבשנת ד' אלפים תתקל"א הייתה עלילת דם הראשונה בהיסטוריה, ונהרגו על קידוש השם ל"א יהודים קדושים וטהורים, ואז תיקן ר"ת את היום הזה לדורי דורות כיום תענית, לקריאת הסיפור המלא ניתן לראות בספר "עמק הבכא" לרבי יוסף הכהן.

כמו כן בהקדמת ספר "מגילה עפה" מובא מרבינו הש"ך שחידש את הצום הזה לאחר פרעות ת"ח ות"ט, בו כתב שביום זה הוכפלו הצרות לעם ישראל, וכל מיני חולאים רעים. וגם במגן אברהם (סימן תקפ ס"ק ט) הובא שנוהגים להתענות בכ' סיון בכל מלכות פולין, ואמנם המשנה ברורה כותב שכיום התענית הזו אינה קבועה, ורק יחידים מתענים, וכמעט נשתכח מנהג צום זה ורק קהילות אחדות אומרים סליחות בו ביום.

אך מכל מקום אמר עמוד ההוראה כי ביום זה בוודאי שאין ראוי לנסוע לטיולים, ואף הורה בעבר לתלמודי תורה ובתי ספר להקדים או לאחר טיולים שנתיים שנקבעו ליום זה, וכמו כן בשנה זו ביקש לפרסם כי לדעתו אין ראוי לנסוע מחר לים, שכן בכך מראים ששוכחים מהצרות שנעשו לעם ישראל באותו דור.

בסיום הדברים התבטא עמוד ההוראה ואמר: "שיהיו בים התלמוד, ואם רוצים מים בדווקא שילכו לטבול במקווה לכבוד שבת קודש"...

את הדברים המלאים ניתן לשמוע במספר 04-376-0582, שלוחה 1.
 
חזור
חלק עליון