Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
הערה: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.
ברור. גם לא רציתי להכנס במדור דאתרא הדין שאל את הרב. אך אורייתא קא מרתחא לי.
ואכן יש בזה אריכות דברים גדולים בענין בטהרת הבית באריכות גדולה. אך רק ציינתי דינא דגמרא. וייש"כ.
כי אכן נוסח השאלה בתחילה כאן היה שונה ממה שכתב אחר כך השואל. ואכמ"ל.
בהיות וראיתי כי עדיין לא ענו לשואל הנכבד, והתמקדו במשא ומתן כדרכה של תורה. אמרתי להודיע בזאת כי יש תחת ידי תשובה מפורטת בזה ממרן הראשון לציון בדיוק לשאלה ששאל השואל. והתיר בזה לגמרי.
ואם יש רשות, אעלה אותה כאן בתור תשובה מהרב. כי זו תשובתו של מרן שליט"א, שכולנו תלמידיו...
ברור. גם לא רציתי להכנס במדור דאתרא הדין שאל את הרב. אך אורייתא קא מרתחא לי.
ואכן יש בזה אריכות דברים גדולים בענין בטהרת הבית באריכות גדולה. אך רק ציינתי דינא דגמרא. וייש"כ.
כי אכן נוסח השאלה בתחילה כאן היה שונה ממה שכתב אחר כך השואל. ואכמ"ל.
בהיות וראיתי כי עדיין לא ענו לשואל הנכבד, והתמקדו במשא ומתן כדרכה של תורה. אמרתי להודיע בזאת כי יש תחת ידי תשובה מפורטת בזה ממרן הראשון לציון בדיוק לשאלה ששאל השואל. והתיר בזה לגמרי.
ואם יש רשות, אעלה אותה כאן בתור תשובה מהרב. כי זו תשובתו של מרן שליט"א, שכולנו תלמידיו...
בלי כל הפלפולים שנאמרו פה, התשובה נמצאת בדקדוק המאמר שהבאת, הנשאל פרוש אדם שהלך לשאול דעת תורה רב מסוים לא ילך לשאול רב אחר. לפי איך שאתה מפרש את הגמרא יוצא שאם ראיתי את הרב משאש אני לא יכול עכשיו לפתוח את ספרי הרב עובדיה, ובודאי שלא כך, ולא נאמרה הגמרא אלא בכה״ג שהלכתי לשאול דעת תורה ואחרי שמר החמיר לי אני עכשיו אלך למר אחר שיתיר לי, ודו״ק.
צורת פורום של ״שאל את הרב״ זה לא הדבר הכי מוצלח, כי אז כל אחד רוצה להביע את דעתו. אך נראה לי דבסופו של יום הפותח מצפה שאחד מהרבנים יענה ולא ששאר הת״ח יבואו לענות, ועד כי יבוא גואל נגדיל תורה ונאדירה ודו״ק.
בלי כל הפלפולים שנאמרו פה, התשובה נמצאת בדקדוק המאמר שהבאת, הנשאל פרוש אדם שהלך לשאול דעת תורה רב מסוים לא ילך לשאול רב אחר. לפי איך שאתה מפרש את הגמרא יוצא שאם ראיתי את הרב משאש אני לא יכול עכשיו לפתוח את ספרי הרב עובדיה, ובודאי שלא כך, ולא נאמרה הגמרא אלא בכה״ג שהלכתי לשאול דעת תורה ואחרי שמר החמיר לי אני עכשיו אלך למר אחר שיתיר לי, ודו״ק.
זה מתאים לגמ' של 'כבית הלל כקוליהון וכחומריהון' ולא לגמ' הזו שמדברת על ענייני מראות וביטול ברוב וכדו' שתלוי במראית העיין ובשיקול דעת עכשווי ולא בפסיקת הלכה דינית גרידא. ולכן אין מקומו כאן כלל.