• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

עדות ברורה! מה בירך הרב עובדיה יוסף זצ"ל על במבה? | מרן הראש"ל הרב יצחק יוסף שליט"א

פשוט וברור!!
ומפורש כן בחזו"ע על אורז וירקות, וכן על פרי עץ וכוס קפה וכל כיו"ב בוודאי וספק, ע"ש ודוק מינה.
פשוט וברור למי שלא עבר על כל ספר אבא באהל ביתי, ומבחינתו זה ספק האדמה.
אבל מי שעיין בדברים ויודע שזה לא ספק, ממילא זה כמו מלפפון.
[ובזה אני מבין את @רבינו שמכיון שהוא מעדיף לברך האדמה מספק, כלומר שזה לא וודאי ברור, אלא כך נוטה, אבל לא ב-100% כמו מלפפון, ממילא יחוש לסב"ל אם בירך שהכל. משא"כ מי שעיין היטב בסוגיא לעומק בעיון רב ו/או פוסק בעיניים עצומות כמו הרב יצחק יוסף, לא צריך לחשוש ויכול לברך אח"כ על הבמבה האדמה].
(וגם למי שירצה להחמיר, יכול לכוון כשמברך שהכל שלא לפטור את הבמבה, וכך יוכל לברך אח"כ על הבמבה האדמה)
 
משא"כ מי שעיין היטב בסוגיא לעומק בעיון רב ו/או פוסק בעיניים עצומות כמו הרב יצחק יוסף, לא צריך לחשוש ויכול לברך אח"כ על הבמבה האדמה].
מה לעשות שראיתי שגם הגאון רבי יצחק לוי שליט"א תלמידו המובהק של מרן הראשון לציון שליט"א כשנשאל על כך השיב שלא לברך מחמת הספק, אף שיודע היטב (יותר ממך) שמורו ורבו פסק לברך על הבמבה בתורת ודאי...

מלבד זאת, אני לא ישתכנע מהספר אבא בם בשתי סיבות: רואים שהוא כותב בשיטתיות... דלא כרבי דוד יוסף שליט"א... וגם דבריו גובלים בזלזול כלפי הגאון האדיר רבי דוד יוסף שליט"א כפי שכבר ציינתי לעיל בדבריי... ולא אוכל להוסיף בזה וד"ל, בשונה מהספר ברכה נאמנה שכל הספר כולו (כולל ח"ב שיצא לאור לאחרונה) נכתב בנקיות מוחלטת בלי שום נגיעות אישיות, ולמרות שהוא חסיד מושבע של הראשון לציון שליט"א כידוע, מ"מ הוא הסיק למסקנא שאפשר לברך גם שהכל... ומי שכותב בנקיות מוחלטת אני סומך עליו יותר...
זו נקודה מאד חשובה בהוראה, וקיצרתי במקום שראוי להאריך...

זאת ועוד, אני לא ישתכנע, כפי שאמרתי שיש מבט נרחב יותר, והיות וחוץ מזה שהרבה מאד פוסקים (שזה בעצם הרוב המוחלט של הפוסקים) נוקטים לברך שהכל, וכך עמא דבר, וגם תלמידי מרן זצ"ל שביררו את הדברים לעומק נוקטים שאפשר לברך גם שהכל, לרבות עדותו הנאמנה של הגר"א בוטבול שמרן זצ"ל אמר לו בפירוש שאפשר לברך כך או כך (גם שהכל) לכן לענ"ד לא יצא הדבר מכלל ספק!!! ולכן אמרתי שאם בירך שהכל מחמת הספק לא יברך האדמה
וכמובן תמיד עדיף לצאת מספק, ויכול לכוון בפירוש שלא לצאת יד"ח בברכת שהכל ואז יוכל לברך האדמה
 
מה לעשות שראיתי שגם הגאון רבי יצחק לוי שליט"א תלמידו המובהק של מרן הראשון לציון שליט"א כשנשאל על כך השיב שלא לברך מחמת הספק, אף שיודע היטב (יותר ממך) שמורו ורבו פסק לברך על הבמבה בתורת ודאי...
מהיכן כבודו יודע שפסק זאת? היכן ראית?
(אכן ידוע גם לי שזו דעתו, אך אשמח לראות מקור)
 
מה לעשות שראיתי שגם הגאון רבי יצחק לוי שליט"א תלמידו המובהק של מרן הראשון לציון שליט"א כשנשאל על כך השיב שלא לברך מחמת הספק, אף שיודע היטב (יותר ממך) שמורו ורבו פסק לברך על הבמבה בתורת ודאי...
אולי גם הוא לא בדק את הדברים בעצמו, ובעיניו יש כעת ספק. שדעת הרב יצחק לברך האדמה, וככה הוא יעשה ויורה (ואף חזר בו אח"כ ממה שכתב בספר לגבי במבה במילוי [שבשו"ת אבי בעזרי כתב שהכל, ובבאר יצחק ח"ב עמ' מב כתב שחזר בו]). וא"כ הלכה למעשה כך הוא נוהג.
אך סו"ס לפני מונחת דעה נוספת של שהכל, ולכן הוא חושש לסב"ל. אבל אולי אם הוא בעצמו היה בודק את הדברים וכו' והיה עולה לו האדמה, הוא לא היה חושש לדעה השניה שהיא דעה דחויה. כל זה הוא בדרך 'אפשר', ועדיין אני אשמח לשאול אותו בעצמו.
בעצם, זה שהבאת שהרב יצחק לוי חושש לספק, והוא יודע (יותר טוב ממני...) שדעת הרב יצחק היא האדמה, זה לא אומר שהוא יודע יותר טוב את המציאות והחליט בעצמו שזה האדמה. הוא נסמך בעיקר על דברי הרב יצחק.
[אשמח לקבל מקור לכך שאכן דעתו לחשוש לדעה שזה שהכל, כדי שאוכל לשאול אותו בצורה ברורה]

אגב, מאי חזית הרב יצחק לוי מהרב ללוש?
זה לא שרק אנחנו לא חוששים שזה ספק שהכל.
גם בלוח ברכות של הרב מיארה שכתב את הדברים שיש בהם ספק כתב שברכת הבמבה היא ודאי האדמה, ולא חשש כלל לספק.

כלומר, נראה שדעתו של מרן הראש"ל שליט"א שהבמבה היא ודאי האדמה ולא מספק, ולכן לא צריך לחשוש לסב"ל. אך מי שזה לא ודאי לו - אה"נ יחשוש לסב"ל לגבי אם כבר בירך שהכל. (וכמובן, לא שיחשוש לסב"ל ויברך לכתחילה שהכל, כי ברכה מבוררת עדיף ולכו"ע יוצא בהאדמה וכו' ואכמ"ל).
 
יפה מאוד, ובדיוק ע"ז נכתב בהערה שם:
1706722979545.png
ובמכתב המוזכר כתב:
1706722999458.png
וא"כ הוא כמו שאמרתי וחשבתי.
שלרב יצחק לוי זה לא כ"כ ברור שזה האדמה ולכן הוא חושש לחולקים, אבל לרב יצחק יוסף (ושאר מי שבדק את העניין היטב וכו' כנ"ל) יצא שזה אכן האדמה ללא ספק.
אגב,
1706741488635.png
 
יש אחד מבאר שבע (בעל תשובה) שחיבר ספר בשם המאיר לארץ על הלכות ברכות לראות ולא להאמין איך בן אדם כותב כך על גדולי ישראל . חוצפה !!!!
כאלה בני אדם והדומים לו צריך מרן הראשון לציון שליט"א להוקיע בלווין!
כפי שרק לאחרונה אמר רבינו יצחק יוסף בלווין "מי שידבר שטויות אני יפרסם אותו כאן"...
והמחבר הלז מבאר שבע אפילו שטויות הוא לא דיבר!
 
זה בזיון גם לצד השני... שלא לשם שמים...
איזה אומץ יש לאנשים ואוו.
בכל אופן משמים זימנו לו לטעות שם באחד המילים וללמד על הכלל כולו יצא שהכל טעות.
 
יש אחד מבאר שבע (בעל תשובה) שחיבר ספר בשם המאיר לארץ על הלכות ברכות לראות ולא להאמין איך בן אדם כותב כך על גדולי ישראל . חוצפה !!!!
עוד לא חזר בתשובה, סה"כ החליף לבושים, דינו כאפיקורס (מבזה ת"ח), ויתכן שלפני ש"חזר בתשובה" לא היה מבזה ת"ח ודינו היה יותר טוב.
 
יש אחד מבאר שבע (בעל תשובה) שחיבר ספר בשם המאיר לארץ על הלכות ברכות לראות ולא להאמין איך בן אדם כותב כך על גדולי ישראל . חוצפה !!!!
שמעתי סיפור אמתי שקרה. ואני מצוטט:
"לפני עשרים וחמש שנה, בהיותי בחיר צעיר, הייתי נוסע בערך כל שבוע לבית הכנסת סודאי בעיר חולון, לשיעורו של הגאון הצדיק הרב בן ציון מוצפי. והיה שם לפני השיעור רב הרב של בית הכנסת שם, היה קוראים לו הרב עזרא. ראש הכולל. והוא סיפר שם סיפור מזעזע שהסיפור הזה גרם לזעזוע גדול בכל העיר חולון. כך הוא סיפר את הסיפור:
הוא אמר נכנס יהודי אחד לבית הכנסת, וראה אברך מלמד שיעור תורה. ועל השלחן היה מונח ספר ילקוט יוסף. [ספר ילקוט יוסף זה סדרה של אולי למעלה מארבעים ספרים, שכתב אותה מרן הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט"א, בנו של מרן רבינו עובדיה] איך אמרתי פעם הגדרה, זה כל יהודי צריך שיהיה לו את הספרים האלה בבית. אצל החילוניים חייב שיהיה אינציקלופדיה או מילון אבן שושן אלף אלפי הבדלות. חייב יהודי שיהיה לו ילקוט יוסף בבית. כי כל בעיה שאתה נתקל בהלכה, לך תחפש מה ההלכה בדיוק, אתה שניות מוצא. לוקח את הספר מסודר לך לפי תפילה, ברכות, שבת, דיני חינוך קטן, חגים, הכל. אתה מוציא, אתה מסתכל, רואה את התשובה במקום. והכל בשפה ברורה, שפה יפה, שפה נעימה. זה ספר שיצא אני חושב במאות אלפי עותקים, ואלפים לומדים בו בכל יום ויום, ספר חשוב מאוד.
והוא ראה את הספר ילקוט יוסף מונח על השלחן, ועליו היה קליפת תפוזים על הספר. אמר לאותו אחד שמלמד שם, סלח לי יהודי עמך ישראל, תוריד את הקליפה מהספר. אמר לו אותו אחד, קליפה על קליפה זה מותר. שמעתם? איזה רשע?
הרב סיפר, שלמחרת אלה שהיו בשיעור הזדעזעו בדברים, וכמה קמו ומחו בדברים, ולמחרת אותו מלמד שלימד, היה בחור צעיר, לא קם משנתו בעוונות הרבים.
אתה פוגע בספר קודש? אתה יודע כמה עמל על כל ספר וספר? עד שכותבים הלכה? אפילו שההלכות באות שם בקצרה, אתה יודע כמה עמל וכמה טורח וכמה ברורי הלכה להגיע לאותה הלכה? וכמה הוצאה כספית? וכמה ספר שכותבים אותו כמה הגהות וכמה עמל יש בספר הזה עד שיוצא בכלל לאור. ואתה בא ואומר קליפה על קליפה רחמנא ליצלן? להגיד דבר כזה על ספר קדוש? זה מה שאמר רבינו הפלא יועץ, חייב לכבד את הספרים כל ספר וספר, כי זה המלבושים של המלך".
 
יש אחד מבאר שבע (בעל תשובה) שחיבר ספר בשם המאיר לארץ על הלכות ברכות לראות ולא להאמין איך בן אדם כותב כך על גדולי ישראל . חוצפה !!!!
תראו מה הקשה עוד על הגאון יצחק יוסף
לא מסתייה דלא גמר תיובתא נמי מותיב
1707250239159.png
1707250490292.png
 

נושאים דומים בפורום

חזור
חלק עליון