• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ברכת 'טשולנט'

קורסיה

Well-known member
שמעתי מהרב ללוש שליט"א בקול תבונה בחמין שיש בו תערובת חיטה או גריסים וגם תפ"א ובשר, אם יש שישית מהמזונות יהיה ברכתו מזונות בלבד.
השאלה היא בחמין שכל אחד מהרכיבים ניכר בפני עצמו, תפ"א, גריסים ובשר. האם יש לברך על כל דבר בנפרד, בדומה למש"כ מרן בחזו"ע על ברכת הקומפוט?
 
ב"ה
שלום וברכה,
אעתיק כאן מסקנה מסודרת שכתבתי בס"ד בנידון:

חמין[1] (כשאוכל כל מין בנפרד) ברכה ראשונה, כל מין כברכתו ברכה אחרונה, כל מין כברכתו

חמין ללא דגן (כשמרכיביו מעורבים
[2]) ברכה ראשונה, מברך לפי הרוב ברכה אחרונה, מברך לפי הרוב

חמין עם דגן
[3] (כשמרכיביו מעורבים[4]) ברכה ראשונה, מזונות[5] ברכה אחרונה, נפשות[6]

שבת שלום ומבורך


[1] בין עם דגן בין ללא דגן
[2] וכן אם אינם מעורבים, אבל דרך אכילתו שמעלה בכף מכמה מינים יחד, באופן שנכנס לפיו בתערובת ולא כל מין בפני עצמו
[3] שנותנים בו גם חיטה או גריסים, והדרך היא שבודאי מתמעכים מעט ומתדבקים זה בזה. וכן הדרך היא שנותנים כמות שיש בה איזה חשיבות של טעם ושביעה מסויימת אף אם היא מיעוט
[4] וכן אם אינם מעורבים, אבל דרך אכילתו שמעלה בכף מכמה מינים יחד, באופן שנכנס לפיו בתערובת ולא כל מין בפני עצמו
[5] שו"ת יבי"א ח"ז (סי' לב בהערה, ד"ה ובגדר, והלאה, וע"ע חזו"ע ברכות עמ' קסו לגבי שקדי מרק ולגבי מרק אטריות). ולא דמי לדין סלט פירות המבואר בחזו"ע ברכות (עמ' קמג דיבור ראשון) שסמך בו על חילוקו של הח"א, וכפי שכבר ציין שם בחזו"ע לשו"ת שבט הלוי ח"י (סי' מז) בחילוק שבין סלט פירות לתבשיל מאכל, וכן מתבאר בהכרח ממ"ש בחזו"ע ברכות (עמ' רפה, סוד"ה בשו"ת ר"פ) דלא כהח"א. ונראה הגדר בזה שאם המטרה העיקרית מכלל המאכל היא למטרת שביעה, נמצא שהתערובת יוצרת תורת מאכל אחד כללי לשובע, הכלול מכמה מינים, וכלפי המטרה הכללית נחשב הרוב עיקר הדבר המשביע והמיעוט טפל אליו, ואילו במקבץ יחידים שאינם למטרה עיקרית של שביעה, והם גדולים וניכרים לעצמם, במראה בגודל ובטעם היחודי של כל אחד, אין תערובתן יוצרת "תורת מאכל אחד", אלא נשארים כיחידים שחשובים לעצמם, והלכך אין המיעוט נטפל אל הרוב, ומברך על כל מין בפ"ע. ודו"ק
[6] בדרך כלל אין מהחיטה והגריסים (ושאר מיני דגן) שישית מן התערובת, ונמצא שאוכל 27 גרם במשך יותר מ-7.5 דקות, ואין לו ברכה אחרונה, אבל מהטפל, דהיינו משאר מאכלים שבחמין, יש שיעור, וברכה אחרונה שלהם נפשות. אולם אם יודע שאכל שיעור 27 גרם מהחיטה והגריסים, בתוך 7.5 דקות, כגון שיש כמות של שישית מן התערובת חיטה וגריסים ושאר מיני דגן, או שאכל קציצת סולת (הנקרא קישקע) בכמות של 27 גרם, יברך על המחיה בלבד על כל החמין שאכל
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון