יאיר יחזקאל
Active member
נראה שדעת מרן זצ"ל (שו"ת יבי"א ח"ה סימן יז' אות ז') שלמ"ד שחותמים בברכת היין "על הארץ ועל הפירות" פוטר שאר פירות.
מה הדין אם אדם שתה רביעית יין ואכל בריה פחות מכזית באופן שיש ספק אם התחייב ברכת מעין ג' על אותו הפרי, כיוון שדעת מרן זצ"ל כמו מרן השו"ע שאין להוסיף על הספק אפילו בדיעבד (ולא כהט"ז)- האם יכול לחתום לכתחילה בברכת היין "על הפירות" ובכך לפטור על הספק את אותו הפרי? (לפי שדעת השו"ע סימן רח' סעיף יא' שיכול לחתום איך שירצה ואמנם מכח מנהג חותמים 'על פרי הגפן' אך אם חתם 'על הפירות' בדיעבד יצא- ודיעבד כשעת הדחק דמי).
אודה לתשובה
מה הדין אם אדם שתה רביעית יין ואכל בריה פחות מכזית באופן שיש ספק אם התחייב ברכת מעין ג' על אותו הפרי, כיוון שדעת מרן זצ"ל כמו מרן השו"ע שאין להוסיף על הספק אפילו בדיעבד (ולא כהט"ז)- האם יכול לחתום לכתחילה בברכת היין "על הפירות" ובכך לפטור על הספק את אותו הפרי? (לפי שדעת השו"ע סימן רח' סעיף יא' שיכול לחתום איך שירצה ואמנם מכח מנהג חותמים 'על פרי הגפן' אך אם חתם 'על הפירות' בדיעבד יצא- ודיעבד כשעת הדחק דמי).
אודה לתשובה