• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

דעת מרן שולחן ערוך בענין כניסת שבת

ידוע פסק ההלכה הברור לכל של מורנו הרב עובדיה זצ"ל בענין זמן רבינו תם בצאת השבת.
שאלה לברור:האם לשולחןערוך(סימן תנט סעיף ב) נכנסת שבת רק אחרי 72דקות או שהחומרא היא רק בצאת השבת?
בברכה.
 
ב"ה
שלום וברכה,
בסימן תנט הנידון אינו על זמן השקיעה מתי הוא, אלא מדבר על שיעור מיל בשביל שהיית העיסה שלא תחמיץ.
ואילו מחלוקת הגאונים ורבנו תם הוא מתי זמן השקיעה, שממנו מונים שלושת רבעי מיל ואז הוא לילה. האם ממתי שהשמש מתכסה מעינינו, אז מתחיל בין השמשות, ואחר שלושת רבעי מיל הוא צאת הכוכבים שהוא לילה. או שרק לאחר שלוש מילין ורביע משהשמש נכסית מעינינו, מתחיל זמן בין השמשות שהוא שלושת רבעי מיל, ולאחריו רק הוא צאת הכוכבים שהוא לילה. דהיינו ביחד יוצא ד' מילין אחר שהשמש נכסית מעינינו.
שדעת הגאונים, כביאור הראשון שכתבנו. ואילו דעת רבנו תם, כביאור השני.
ודעת מרן הש"ע כרבנו תם, בין לענין כניסת השבת שהוא קולא גדולה, ששבת תיכנס מאוחר מאד, ובין לענין צאת השבת שהוא חומרא גדולה, שהשבת תצא מאוחר.
ואילו המנהג בארץ ישראל כהגאונים לגמרי, דהיינו גם בכניסת השבת שהוא חומרא, שחייבים להכניס מוקדם, וגם ביציאת השבת שהוא קולא, שאפשר להוציא מאוחר.
ועל זה מרן הרב עובדיה עורר שבזמן יציאת השבת, שהמנהג הוא קולא גדולה ביציאת השבת, ראוי מאד לנהוג לחמרא כדעת מרן השלחן ערוך. אבל בכניסת השבת, אין שום רשות חלילה וחס להקל בזה כדעת הש"ע, אלא חייבים להחמיר בזה כפי המנהג שהוא ע"פ הגאונים.

בברכה רבה
 
שאל אברך בכולל אצלנו לכאורה למה לא לסמוך על רבינו תם לעניין נשיאת כפיים בתפילת נעילה גם אם נמשכה אחר השקיעה שלנו.הראתי לו בחזון עובדיה ימים נוראים והרב עשה ספק ספיקא בדבר.וכך להלכה למעשה.מה דעת הרב עוד בעניין?
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון