Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
הערה: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.
בילקוט יוסף החדש על ספירת העומר כתב שאף שיש שכתבו לאכול מצה מ"מ אין מנהגנו לאכול. ובהערות כתב שגם החזו"א לא הוה ניח"ל ממנהג זה. וכן הגרי"ש אלישיב אמר שאין עניין לאכול אך אין בזה משום בל תוסיף. ע"ש
ולשאלתך, הרב הביא שם שהקשו (כמדומני הגאון ממונקטש) מניין נהגו לאכול מצה בי"ד הרי בזמן בית המקדש אכלו מצה בליל טו' כמו שאנו אוכלים בליל טו' ניסן? ותרצו, שזה משום חשש של בל תוסיף, כי אם יאכלו מצה בזמן הראוי לו, כלומר בליל טו אייר, יש בזה יותר חשש ומחזי לבל תוסיף.
לגבי איסור ב"ת , תמהני והלא אינו מכוון לשם מצווה. ונקטינן מצוות צריכות כוונה וה"ה לגבי איסור בל תוסיף (כמ"ש מג"א סי' תרנ"א סקכ"ז משמיה דרבנו ירוחם נתיב י"ג ח"ג, וכ"מ במלחמת הרמב"ן בסוגיא דמצוות צריכות כוונה בר"ה כ"ח:, וכ"כ במנח"ח מצוה תנ"ד אות ו'), וה"נ שהט"ז פליג ע"ז מ"מ אם הוא אוכל ביום אין בזה איסור בל תוסיף שאין זה זמן מצווותו (ועי' בזה בספר העמוק כלי חמדה פרשת ואתחנן שהאריך בזה משמיה דהאבני נזר זיע"א).
לפי מה שהבנתי שם לא הכוונה שיעבור ממש על בל תוסיף. אלא דומיא דסוכה, שאם יושב בסוכה בשמיני באר"י צריך לפסול מעט הסוכה משום דמחזי כבל תוסיף. וה"ה הכא שאוכל מצה בזמן שהיה ראוי לאכול מצה בזמן ביהמ"ק לפחות לחלק מישראל. הוי מחזי כב"ת
הן שפיר קאמרת, ברם ממשמעות הראשונים שם בסוכה נראה שזה רק מיחזי מכיון שזה המשך רציף לימי אכילה.
ולא בכדי הכריע מרן (עי' בחזונו פסח הלכות אכילת מצה בער"פ (אינו לפני)) שאפילו אם נימא שיש איסור לאכול מצה בע"פ, אך על איסור ב"ת אינו עובר, ושולח חיציו ליבי"א ח"ט, יעו"ש), כי לפני זמן קיום המצווה אין "מחזי" אלא לאחריה .