Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
הערה: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש.
מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com
בילקוט יוסף החדש על ספירת העומר כתב שאף שיש שכתבו לאכול מצה מ"מ אין מנהגנו לאכול. ובהערות כתב שגם החזו"א לא הוה ניח"ל ממנהג זה. וכן הגרי"ש אלישיב אמר שאין עניין לאכול אך אין בזה משום בל תוסיף. ע"ש
ולשאלתך, הרב הביא שם שהקשו (כמדומני הגאון ממונקטש) מניין נהגו לאכול מצה בי"ד הרי בזמן בית המקדש אכלו מצה בליל טו' כמו שאנו אוכלים בליל טו' ניסן? ותרצו, שזה משום חשש של בל תוסיף, כי אם יאכלו מצה בזמן הראוי לו, כלומר בליל טו אייר, יש בזה יותר חשש ומחזי לבל תוסיף.
לגבי איסור ב"ת , תמהני והלא אינו מכוון לשם מצווה. ונקטינן מצוות צריכות כוונה וה"ה לגבי איסור בל תוסיף (כמ"ש מג"א סי' תרנ"א סקכ"ז משמיה דרבנו ירוחם נתיב י"ג ח"ג, וכ"מ במלחמת הרמב"ן בסוגיא דמצוות צריכות כוונה בר"ה כ"ח:, וכ"כ במנח"ח מצוה תנ"ד אות ו'), וה"נ שהט"ז פליג ע"ז מ"מ אם הוא אוכל ביום אין בזה איסור בל תוסיף שאין זה זמן מצווותו (ועי' בזה בספר העמוק כלי חמדה פרשת ואתחנן שהאריך בזה משמיה דהאבני נזר זיע"א).
לפי מה שהבנתי שם לא הכוונה שיעבור ממש על בל תוסיף. אלא דומיא דסוכה, שאם יושב בסוכה בשמיני באר"י צריך לפסול מעט הסוכה משום דמחזי כבל תוסיף. וה"ה הכא שאוכל מצה בזמן שהיה ראוי לאכול מצה בזמן ביהמ"ק לפחות לחלק מישראל. הוי מחזי כב"ת
הן שפיר קאמרת, ברם ממשמעות הראשונים שם בסוכה נראה שזה רק מיחזי מכיון שזה המשך רציף לימי אכילה.
ולא בכדי הכריע מרן (עי' בחזונו פסח הלכות אכילת מצה בער"פ (אינו לפני)) שאפילו אם נימא שיש איסור לאכול מצה בע"פ, אך על איסור ב"ת אינו עובר, ושולח חיציו ליבי"א ח"ט, יעו"ש), כי לפני זמן קיום המצווה אין "מחזי" אלא לאחריה .