Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
הערה: This feature may not be available in some browsers.
מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
קריאתו של מרן הרב יצחק יוסף: "רבותיי, כולם תסייעו למורשת מרן, הם מחזיקים בדרכו האמיתית של מרן. הוא לא מקבל סיוע משום גורם, הכל מתרומות של האנשים. אתם לא יודעים כמה זה חשוב המרכז למורשת מרן. הוא מחדיר את ההלכה, את הדרך של מרן!"
הנוסח של הברכה לכסות הדם בעפר ולכאורה צריך ביאור מה הנוסח הזה הלא בטבילת כלים לא מברכים על טבילת כלים במים
ויש שביארו כיון שמבואר שיש שתי דינים בכיסוי הדם שצריך לשים עפר גם מלמעלה וגם מלמטה [וכמבואר במה שכתבנו בכיסוי הדם 1] וזהו שאומרים בעפר כנגד שתי החלקים [ואולי צ''ע ממלה ופריעה שגם שם יש שתי...
מבואר במשנה ריש כיסוי הדם שביו''ט לא שוחטים כיון שא''א לכסות
ובשלחן ערוך סימן כח סעיף כא מבואר שמי שאין לו עפר לכסות לא ישחט והגר''א שם בסק''יט הביא מקור לדין זה מהמשנה הנ''ל.
ובגיליון מהרש''א הקשה הלא באו''ח סימן יג מבואר דינא דהמרדכי שמי שיש לו בגד ארבע כנפות בלא ציצית מותר ללובשו בשבת כיון...
מבואר בתוס' בר''פ כיסוי הדם שלאו דוקא בשחיטה יש דין כיסוי הדם שהלא גם במליקה יש דין כיסוי אלא הכלל הוא שכל היכא שמתיר באכילה יש כיסוי ומה שכתוב שהנוחר אין בו כיסוי כיון שהוא לא מתיר באכילה אבל היכא שמתיר באכילה אפילו במליקה איכא והביאו התוס' שהלא לא כתוב ושחט אלא ושפך
ולענ''ד קשה שהלא בהמשך...
לכאורה יש כמה ראיות שכיסוי הדם הוא המשך של השחיטה וכבר מבואר כן ברא''ש בר''פ כיסוי הדם
ויש גם להביא מדברי המשנה שביו''ט שאינו יכול לכסות הדם לא ישחוט ומכאן למד הגר''א מקור לדין שכל היכא שאין יכול לכסות הדם לא ישחט והביאור בזה כיון שאם אינו מכסה הדם זה מגרע גם בשחיטה ויש לדון בראיה זו
ועוד מבואר...
מבואר בריש פרק כיסוי הדם שיש דין שצריך לכסות הדם בעפר גם מלמעלה וגם למטה כיון שכתוב בעפר
ונח' רש''י ותוס' האם את העפר למטה צריך לזמן בפה או שסגי שיש שם עפר וביאר הבית הלוי שורש פלוגתתם האם העפר למטה הוא חלק מדין כיסוי הדם וממילא צריך הזמנה בפה או דלמא הוא רק תנאי בכיסוי הדם שלמעלה .
וידוע לתלות...
לא הבנתי כיצד לומדים שאין שלום אלא באור שכתוב וירא את האור כי טוב כתוב שאור זה טוב זה אומר שזה שלום
ועל דרך סוד הדברים מבוארים היטב כיון שמידת יסוד הוא שלום כעין שכתוב הנני נותן לו את בריתי שלום ועניין טוב זה יסוד ככתוב ראה צדיק כי טוב ממילא וירא אלוקים כי טוב זה מקור לשלום