Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
הערה: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש.
מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com
אני ממש מתפלא עליך שאינך שם לב להבדל. לשבת לידה מבלי לנגוע בה התירו מעיקר הדין, להידחק ולנגוע התירו בלית ברירה (ועל זה אמר רב קהילה בק"ס את מה שאמר), וענין הדוחק הוא באגרות משה שצוטט לעיל באופן חלקי.
וזה לשונו שם, "לדינא בנשים אחרות אף באשת איש ונדות ונכריות, ליכא איסור שלא בדרך תאוה לכו"ע...
לא הבנתי מדוע אתה מגיב כך אחרי שהדגשתי שוב שלא באתי להתיר לכתחילה שום דבר אלא תגובתי היתה על מה שהשמיצו כאן חזנים וקראו להחרמתם.
ועכ"פ התעלמת ממה שהבאתי מילק"י (שכתבת בשמו 'משמע') שכתב בפשטות דמעיקר הדין מותר, ומיבי"א שהביא כן מהלבוש, ומכך שגדולי עולם בדור הקודם ישבו במעורב בשמחות ואירועים...
בבתי כנסת נהגו לעשות מחיצה מאז ומקדם, ויסודו בדברי חז"ל, שעשו בביהמ"ק תיקון גדול. עד שכתבו הפוסקים שאסור להתפלל כשאין מחיצה, והדברים פשוטים לכל בר דעת.
באירועים זה שונה ואכמ"ל, ונהגו בפשטות שלא להפריד. ואין צורך להמציא סיבות מהגורן ומהיקב, אלא פשוט לא הפרידו... וכעת אכשר דרא והתעוררו בזה (בעיקר...
משמע מהדברים שיש כאן דו שיח של חרשים, ולא הבנת את כוונת דבריי מהרגע הראשון שנכנסתי לדיון הזה.
לא באתי להתיר "הופעה מעורבת" כלשונך, לא מיניה ולא מקצתיה. אם תשאל לדעתי, אז הופעות כאלה יש לערוך לגברים בלבד, ומופעי זמר יש לערוך בהפרדה בלבד.
הנדון כאן הוא בדיעבד, אחרי שהאירוע כבר נערך, והמארגנים...
משמע? כתב במפורש "מעיקר הדין אין איסור לאיש לשבת ליד אשה באוטובוס ציבורי או ברכבת, וכן אין איסור לאשה לשבת ליד איש שהרי אינם נוגעים זה בזה כלל". ורק המליץ להימנע מכך (אבל כשיושב במרחק ולא לידה ממש, מאן דכר שמיה).
ולמעשה הדברים מפורשים ביביע אומר חלק ו' סימן י"ג:
"ואמרתי להביא קצת סמך נוסף...
ההפרדה לא מועילה כלל, ואכמ"ל, והישיבה באוטובוס כזה גרועה פי כמה מישיבה ב"הופעה מעורבת" הנ"ל שבתוך 1500 גברים היו כמה נשים מבוגרות שישבו סמוך אליהם והיו מרוכזים בהופעה (להבדיל מאוטובוס שאחד מרוכז בשני, לא כולי עלמא פותחים ספרים ושוקעים בהם).
פשוט לך, ולא לכל גדולי ישראל שפשוט להם להתיר (והדברים גם כתובים בפוסקים ואכמ"ל). אתה רוצה להמציא איסור, בבקשה. אבל אל תכתוב שידוע שגדולי ישראל אסרו, כשלא אסרו שום דבר.
זה נאמר בבבא בתרא נ"ז על נשים חשופות שעומדות בנהר ומתגלה גופן ולא על נשים צנועות, וכן הראשונים כותבים שאם צריך להאריך את הדרך - יכול לעבור שם ואין צריך להאריך.
בכל אופן הנדון דידן בהופעה של זמר אינו דומה אפילו למכולת שבזה ההיתר פשוט שהולך כפי הצורך.
נדבר כשתשיג את המכתב. מרן היה נוהג להקל לאחרים ולהחמיר לעצמו, פתאום פה הקל לעצמו והחמיר לאחרים?
ומה עם עבדל ווהאב, איתו אי אפשר להגיע למנוחת הנפש? רק עם אומכלתום?
יתכן שהראשל"צ שליט"א לא רצה שכל בחור יקל עכשיו לעצמו לשמוע זמרות גויות, ולכן אמר מה שאמר. אבל כל בר דעת מבין שלדינא מרן היקל...