• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

תוכן לאחרונה על ידי בנימין לוריא

  1. ב

    עמידה בעשרת הדברות שרב עולה

    א. נראה לי שבהרבה מקומות עומדים כל הזמן. ב. גם אם במקום לא עומדים כל הזמן, מי שיעמוד, זה לא יראה שעומד בגלל הקריאה, אלא שהוא נוהג ורוצה לעמוד כל הקריאה.
  2. ב

    ברכת לבנה בבית כנסת אשכנזי

    מותר בחורף אחרי ג' ימים?! בחורף התיר כמה שעות קודם, אבל לא כמה ימים קודם.
  3. ב

    עמידה בעשרת הדברות שרב עולה

    העניין הוא לא שאסור לשבת, אלא שלא נראה שנעמד בגלל הקריאה, אלא נעמד בגלל דין אחר. (ואז אין בעיה במה שאינו מתיישב, אלא הבעיה במה שנעמד רק בשביל קריאה זו). כלומר, אע"פ שאינו צריך לעמוד כל הקריאה, אבל מי שרואה שנעמד, מבין שלא נעמד בגלל הקריאה (ואז יש בעיה), אלא מבין שנעמד בגלל הרב, ובזה אין בעיה...
  4. ב

    ברכת הנהנין לאחר כניסה לשרותים

    https://forum.moreshet-maran.com/threads/%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%AA-%D7%A0%D7%94%D7%A0%D7%99%D7%9F-%D7%9C%D7%90%D7%97%D7%A8-%D7%99%D7%A6%D7%99%D7%90%D7%94-%D7%9C%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%9B%D7%A1%D7%90.5347/#post-55050
  5. ב

    שמיעת קול אשה המכירה מתמונה דרך הרדיו וכד'

    שוב, מש"כ "אינו מוכרח" לאסור, נראה שזה לשמוע קול אמיתי של אשה, שמכיר אותה מתמונה, אבל אם מצטרף גם ההיתר של רדיו שזה רק חיקוי של הקול שלה, (שבזה דברי המתירים נכונים), [וכן בצירוף זה ש"קול באשה ערוה" הוא מדרבנן], נראה שמסקנתו להתיר (כלומר "לסמוך על האמור להקל"), ולא הזכיר שנכון להחמיר. ואולי היה...
  6. ב

    ווארטים לחג השבועות

    שמעתי ששואלים, הרי כשהקב"ה הציע לכל האומות לקבל את התורה, הוא אמר להם בדווקא את המצווה שיתקשו לקיים. ולכאו' זה נראה כאילו הוא גרם להם שלא ירצו את התורה, ויש בזה כעין חיסרון מהאמת, שלא באמת התכוון לתת להם את התורה. (וגם להם הקב"ה לא כפה הר כגיגית). אלא, כשהקב"ה הציע הוא התכוון באמת לתת להם את...
  7. ב

    שמיעת קול אשה המכירה מתמונה דרך הרדיו וכד'

    בפשטות מש"כ "אינו מוכרח" זה על עצם שמיעת קול אשה שראה אותה בתמונה, אבל אח"כ הוסיף שאם זה רדיו אז דברי המתירים נכונים, ולכן בוודאי לסמוך להקל. והיינו שמה שבהתחלה כתב שאינו מוכרח, הוא לשמוע קול אשה ממש שאינו רואה אותה אלא מכירה מתמונה, שאז אינו מוכרח לאסור. אבל אם לא שומע את קולה ממש אלא רק חיקוי...
  8. ב

    האם הרואה את הר סיני צריך לברך שעשה ניסים?

    במסכת שבת (דף פט.) איתא, שההר שעליו ניתנה התורה נקרא 'הר סיני', על שם ניסים שאירע בו לישראל, ו"סיני" הוא אותיות "ניסי". ובספר 'בן יהוידע' על מסכת שבת (שם, ד"ה שם הר) הביא דבר פלא בשם האריז"ל שאחד מן הניסים הגדולים בהר סיני, היה, שבשעת מתן תורה נעשה כל השטח סביב הר סיני ריק מאויר, ובדרך הטבע אי...
  9. ב

    שירי עגבים

    להיפך, בהליכו"ע נטה להחמיר בזה. ביבי"א היקל בזה. (וראה כאן).
  10. ב

    שמיעת קול אשה המכירה מתמונה דרך הרדיו וכד'

    ביבי"א ח"ט סי' ק"ח אות מ"ג כתב: א"כ יוצא שמותר לשמוע קול אשה דרך הרדיו אע"פ שראה אותה (עכ"פ בתמונה). אולם, בהליכו"ע ח"א עמ' קכ"ד כתב: וא"כ כתב בדעת הסתם ש"נכון להחמיר" ולא לשמוע קול אשה דרך הרדיו אפי' אם ראה אותה בתמונה בלבד. אז מה הדין למעשה? "מותר" ו"בודאי שיש לסמוך להקל" או "נכון להחמיר"...
  11. ב

    הלל שלם שדילג

    מי שכבר בירך (כגון אשכנזי), לא נגיד לו לברך שוב. אבל מי שלא בירך, אמנם יש צד שיצא יד"ח, אבל סו"ס הוא לא אמר את ההלל כמו שצריך, כיון שדילג, אז הוא לא יצא יד"ח ב"הלל שלם", ולכן יכול לומר את ההלל בשלמותו ולברך עליו.
  12. ב

    הלל שלם שדילג

  13. ב

    תמונות מרן פוסק הדור הראש"ל רבנו יצחק יוסף שליט"א

    לא אמרו "נשיא מועצת חכמי התורה" אלא "ברוכים הבאים למרן הראשון לציון הגאון הגדול רבי יצחק יוסף שליט"א, יהי בואו לברכה".
  14. ב

    גידול תוכי

חזור
חלק עליון