• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

תוכן לאחרונה על ידי דב״ש

  1. ד

    הערות והארות במסכת עבודה זרה

    עבודה זרה לב: רש"י ד"ה מה מת כו' כדגמרינן בסנהדרין כו' ק״ק מדוע ציין רש"י לסנהדרין, ממרחק תביא לחמו, הול"ל לעיל כט: וצ"ע
  2. ד

    הערות והארות במסכת עבודה זרה

    דף ל: והתניא אבל משקהו לבהמת עצמו כי תניא ההיא לשונרא אי הכי דחבריה נמי דחבריה כחיש דידיה נמי כחיש ״הדר בריא״ דחבריה נמי ״הדר בריא״ זימנין דבעי לזבונא ומפסיד ליה מיניה ק״ק דאע״ג דהדר בריא, מ״מ יש צער בע״ח וצ״ב
  3. ד

    הערות והארות במסכת עבודה זרה

    ל. שמואל לא שתי מיא מבי ארמלתא אמר לית לה אימתא דגברא ולא מיכסיא מיא אבל מבי ארמאה שתי נהי דאגילויא לא קפדי אמנקרותא מיהא קפדי לכאורה קשה מדוע טעמא דאמנקרותא לא שייך בארמלתא, וקשה לומר שהנכרים מקפידים על נקיות יותר מישראל.
  4. ד

    הערות והארות במסכת עבודה זרה

    עבודה זרה ל. רש״י ד״ה לאיחלופי - לשתות מה כוונתו בזה, הרי כבר פירש לעיל כט: משום איחלופי לצורכו כו׳ ע״ש
  5. ד

    מדוע השמיט הקצשו״ע זצ״ל דיני שלוח הקן

    מדוע השמיט הקצשו״ע זצ״ל דיני שלוח הקן?
  6. ד

    הערות והארות במסכת עבודה זרה

    עבודה זרה כד: מיתיבי ואת הפרות כו׳ הנה בכולן נקט לשון תא שמע וכאן לשון מיתיבי הלא דבר הוא. גם ק״ק מדוע נקט ראיה זו לבסוף.
  7. ד

    הערות והארות במסכת עבודה זרה

    יד: רש״י ד״ה קטוע - רגל עיין לעיל יג: במתניתין ״קוטע את אצבעו״ כו׳ וק״ק מדוע שינה רש״י בלשונו ונקט רגל.
  8. ד

    הערות והארות במסכת עבודה זרה

    עבודה זרה ח. רש״י ד״ה מעין כל ברכה וברכה - אם היה משכח תלמודו מאריך בחונן הדעת אם ״בעל תשובה״ הוא מאריך ״בהרוצה בתשובה״ וכן כולן ראיתי בס״א שהעיר מדוע נקט רש״י הרוצה בתשובה ולא סלח לנו ועוד יש להעיר דמשמע מרש״י דמיירי במי שכבר עשה תשובה ועדיין צריך להתפלל בהרוצה בתשובה ועיין בזה
  9. ד

    הערות והארות במסכת עבודה זרה

    רש"י עבודה זרה ח: דיני קנסות - אונס ומפתה ושלשים של עבד שנתנה תורה קצבה אחת ליקר ולזולל ומאחר שלא ישבו בלשכת הגזית לא דנו ובטלו דיני קנסות דכתיב בתשלומי "כפל" שהוא קנס אשר ירשיעון אלהים דהיינו מומחין וסמוכין בשם רבי כדאמרינן בסנהדרין ומי שאינו סמוך אינו דן דיני קנסות יש להעיר מדוע בתחילה הביא...
  10. ד

    הערות והארות במסכת עבודה זרה

    ח: ברש"י ד"ה ומעיקרא - קודם שיכניס את אשתו כו' לכאורה קשה מדוע כתב רש"י אשתו, הרי מהגמרא בדף ח. מבואר שעשה סעודה לבנו.
  11. ד

    הערות במסכת שבועות

  12. ד

    הערות במסכת שבועות

    שבועות מט. רש"י ד"ה לכל מגלגלין (בסו"ד) כדאמר "בכל הנשבעין" לכאורה יש לעיין מדוע לא כתב רש"י כדאמר בפירקין וצע"ק
  13. ד

    הערות במסכת שבועות

    שבועות כה: "בכולן" נאמר ונעלם וכאן לא נאמר ונעלם וכו' והנה ידוע מבעלי כללים שמשמעות "כל" היינו ג'. וכן מבואר בתוספות כתובות דף ח ובעוד ראשונים בכמה מקומות. והנה עיין שבועות לה. להכי כתבה רחמנא לעדות גבי שבועת ביטוי וגבי טומאת מקדש וקדשיו דבכולן נאמר ונעלם כו' א) ביטוי ב) מקדש ג) קדשיו...
  14. ד

    הערות במסכת שבועות

    שבועות יח: רש״י ד״ה עונה ״במסכת נדה מפורש״ או יום או לילה אם וסתה ביום יפרוש כל היום ואם וסתה בלילה יפרוש כל הלילה ״והכי מפרש לה במסכת נדה בפרק האשה״ לכאורה כפל לשון הוא, ועיין לשון הר״ן (א: מדפי הרי״ף) וצ״ע. האם יש דפו״ר של רש״י עמ״ס שבועות?
חזור
חלק עליון