• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

תוכן לאחרונה על ידי דב״ש

  1. ד

    הערות והארות במסכת הוריות

    רש״י ד״ה מתני' הורו בית דין כו' - כגון שהורו שחלב או דם מותר ד״ה בין שעשו - ב"ד ועשה היחיד עמהם כגון שאכל דם או חלב עמהן יש לעיין מדוע בתחילה הקדים רש״י חלב לדם ואחר כך הקדים דם לחלב.
  2. ד

    הערות והארות במסכת עבודה זרה

    רש״י עבודה זרה עה. הזכיר פשט בשם אביו ז״ל לכאורה תמוה מדוע לא הזכיר רש״י דברי אביו בעוד מקומות. היתכן ששמע רק דבר זה?
  3. ד

    הערות והארות במסכת עבודה זרה

    א) דף סד: רש״י ד״ה הרי הוא כעובד כוכבים דכיון דלא מל חשוד הוא לכל התורה. וקשה,הרי מבואר בגמרא שקיבל עליו לקיים כל המצות חוץ מאכילת נבילות וא״כ מהיכא תיתי שלא מל. ועוד קשה מדוע נקט מילה דוקא. וצריך עיון. ב) דף סה. אזל אשכחיה דיתיב כו׳ וקיימן זונות ערומות קמיה כו׳ לכאורה צריך לומר שרבא ובר...
  4. ד

    הערות והארות במסכת עבודה זרה

    עבודה זרה דף נו: ההוא ינוקא דתנא עבודת כוכבים בשית שני כתב רש"י בשית שנין - בן שש שנים וק״ק מדוע לא פירש כפשטות לשון הגמרא שלמד המסכתא במשך שש שנים, וצע"ק. ועיין רבינו חננאל.
  5. ד

    הערות והארות במסכת עבודה זרה

    מז: רש״י ד״ה נוטל - ישראל מה שחידש העובד כוכבים ״וזורה לרוח״ והאבן מותרת שלא נעשה עבודת כוכבים אלא החידוש צע״ק מדוע לא כתב כן לעיל אצל בית.
  6. ד

    הערות והארות במסכת עבודה זרה

    מו: רש״י ד״ה כל האסורין - כגון מוקצה ונעבד לכאורה ה״ה נרבע ועיין רש״י להלן בסמוך
  7. ד

    הערות והארות במסכת עבודה זרה

    עבודה זרה מה: רש״י ד״ה מיבעי ליה לכדר' יהושע וכו' - גידוע זה לא להתיר עיקרו אלא שיגדעו מיד בכניסתם ולאחר כיבוש יחפשו אחריהם לשרשם ולבערם גידועי עבודת כוכבים קודמין לכיבוש א"י - בכניסתן נצטוו לגדעם מיד ולאחר כיבוש ישרשו אחריהם לכאורה כפילות לשון הוא וצ״ע
  8. ד

    הערות והארות במסכת עבודה זרה

    עבודה זרה לב: רש"י ד"ה מה מת כו' כדגמרינן בסנהדרין כו' ק״ק מדוע ציין רש"י לסנהדרין, ממרחק תביא לחמו, הול"ל לעיל כט: וצ"ע
  9. ד

    הערות והארות במסכת עבודה זרה

    דף ל: והתניא אבל משקהו לבהמת עצמו כי תניא ההיא לשונרא אי הכי דחבריה נמי דחבריה כחיש דידיה נמי כחיש ״הדר בריא״ דחבריה נמי ״הדר בריא״ זימנין דבעי לזבונא ומפסיד ליה מיניה ק״ק דאע״ג דהדר בריא, מ״מ יש צער בע״ח וצ״ב
  10. ד

    הערות והארות במסכת עבודה זרה

    ל. שמואל לא שתי מיא מבי ארמלתא אמר לית לה אימתא דגברא ולא מיכסיא מיא אבל מבי ארמאה שתי נהי דאגילויא לא קפדי אמנקרותא מיהא קפדי לכאורה קשה מדוע טעמא דאמנקרותא לא שייך בארמלתא, וקשה לומר שהנכרים מקפידים על נקיות יותר מישראל.
  11. ד

    הערות והארות במסכת עבודה זרה

    עבודה זרה ל. רש״י ד״ה לאיחלופי - לשתות מה כוונתו בזה, הרי כבר פירש לעיל כט: משום איחלופי לצורכו כו׳ ע״ש
  12. ד

    מדוע השמיט הקצשו״ע זצ״ל דיני שלוח הקן

    מדוע השמיט הקצשו״ע זצ״ל דיני שלוח הקן?
  13. ד

    הערות והארות במסכת עבודה זרה

    עבודה זרה כד: מיתיבי ואת הפרות כו׳ הנה בכולן נקט לשון תא שמע וכאן לשון מיתיבי הלא דבר הוא. גם ק״ק מדוע נקט ראיה זו לבסוף.
  14. ד

    הערות והארות במסכת עבודה זרה

    יד: רש״י ד״ה קטוע - רגל עיין לעיל יג: במתניתין ״קוטע את אצבעו״ כו׳ וק״ק מדוע שינה רש״י בלשונו ונקט רגל.
  15. ד

    הערות והארות במסכת עבודה זרה

    עבודה זרה ח. רש״י ד״ה מעין כל ברכה וברכה - אם היה משכח תלמודו מאריך בחונן הדעת אם ״בעל תשובה״ הוא מאריך ״בהרוצה בתשובה״ וכן כולן ראיתי בס״א שהעיר מדוע נקט רש״י הרוצה בתשובה ולא סלח לנו ועוד יש להעיר דמשמע מרש״י דמיירי במי שכבר עשה תשובה ועדיין צריך להתפלל בהרוצה בתשובה ועיין בזה
חזור
חלק עליון