Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
הערה: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש.
מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com
שלום עליכם !
העניין הוא להיות נעור כל הלילה
וכמו שכתב בשער הכוונות דף קג' ע"ד שצריך להיות נעורים כל הלילה יען כי נידונים בו כל הנבראים. ועיין בחזו"ע סוכות ובילקו"י מועדים ארבעת המינים.
ולכן ישאר ניעור וילמוד בדברים אחרים והגר"ח פלאג'י כתב שילמוד בהלכות תשובה
מועדים לשמחה !
במחשב ודאי שרי, ואף בכתיבה יש להתיר מתרי טעמי
1. הרבה פעמים יכול לשכוח פרטים בלימוד, או שהסברא לא תהיה בהירה כמו בלימוד כעת.
2. אם הדבר יוסיף לו בלימוד שעל ידי הכתיבה מתבארת הסוגיא, ודאי שיוכל לכתוב
שלום רב !
בוודאי שרב הבסיס נקרא המומחה בעניין ויש לשמוע לו.
הרבה פעמים בעניים אזרחיות אינו נראה כפיקוח נפש אך במבצעי זה נקרא פיקוח נפש.
ולכן יש לשמוע ולהתייעץ עם הרב הצבאי ואם יש חשש שאינו ירא שמים ניתן לפנות לרבצ"ר
שלום רב !
כשלמדנו בישיבת חזון עובדיה הייתה ההוראה של מרן מופה"ד זצוק"ל ויבדל"א מרן ראש הישבה הראשון לציון שליט"א מי שיכול להועיל ולהוסיף למערכה בשכנוע ובהבאת מצביעים יצא וביטולה זהו קיומה !!!
ואם לא יכול להועיל ישב ללמוד !!
רק יזהר שלא יאמר מה אני הקטן יועיל מעצלות אלא יקבל עליו לעשות כל לאל ידו...
שבוע טוב, ומועדים לשמחה !
בשולחן ערוך סי' שמג' פסק גבי קטן וז"ל "קטן אוכל נבלות אין בית דין מצווין להפרישו, אבל אביו מצווה להפרישו, ולהאכילו בידים אסור, אפילו דברים שאסורים מדברי סופרים, וכן אסור להרגילו בחילול שבת ומועד ואפילו בדברים שהם משום שבות". עכ"ל
הרי דכל דבר שאסור אפילו רק מדרבנן...
שלום רב !
החוק לא מחייב כלום !
אך המציאות בשטח היא שהפירות מגיעים לבית האריזה ומשם או לשוק הסיטנואי או למשווק גדול ומשם לסופרים. כיוון שנסופר לא צורך כמות גדולה כ"כ לקנות מהמגדל
על פי רוב כבר בבית האריזה יש השגחה של הרבנות המקומית ומפרישים, ואם לא אז בשוק הסיטונאי או המשווק יש להם כשרות.
ואם יש...
שלום רב !
אין בזה שום בעיה המקוה לא נפסל ונשאר בטהרתו, כיון שהיו שם 40 סיאה כשרים, אפילו תוסיף עליהם כל מימות שבעולם הוא כשר, ובפרט שבמקואות שלנו יש השקה.
שלום רב !
החילוק הוא האם זה מחמת עצם היום או דבר צדדי שפוטר מאמירת תחנון.
אם זה מחמת היום לא אומרים צדקתך אך אם זה מחמת דבר צדדי כגון ברית או חתן, אומרים.
ועיין בילקו"י שבת א' כרך ד' עמ' תשב' שהביא בזה מחלוקת, ושם בהערה האריך בזה, והביא דהטעם הוא מדברי האבודרהם שכל יום שאומרים בו הלל אין אומרים...
שלום רב !
מהמציאות בשטח אין תשובה חלוטה, איזה משגיח עדיף, זה תלוי מאוד בכמה נתונים.
אני מביא מספר נקודות למחשבה שע"י כן תוכל להכריע בעזה"י.
1. מה טיבה של אותה הרבנות האם יש רב נותן כשרות שעומד על משמר הכשרות ביום יום כראוי.
2. האם המשגיח אכן ירא שמים ועושה מלאכתו נאמנה ואינו חושש מבעל הבית.
3...
אם הם שניהם מעוניינים ברצונם מותר, אך אם אחד הצדדים אינו מעוניין והצד השני מעוניין ויש חשש שיכנע מחמת כן לפאה יש לשאול שאלת רב בכל מקרה לגופו.
וידוע לנו מעשים מכלי ראשון שמרן זצוק"ל הורה כמה פעמים לבחורים לגשת לשידוכים כאלו למרות שהבנות רצו ואמר שהם יתבגרו מעט ויוותרו והיו פעמים שהורה לא לגשת...
כל שנזרע בשביעית או אפילו ערב שביעית ולא השריש קודם ראש השנה אסור באיסור ספיחין, ומה שנאמר ששמור ונעבד מותר, הוא בדברים דליכא איסור ספיחין כגון פירות שגדלים על העץ או בירקות רב שנתיים כגון אננס וכדו'
גזירת ספיחין היא מדרבנן שהרי מהתורה היו מותרים, וכיון שראו חכמים שהיו זורעים שדותיהם בסתר...
תשובה :
יפה עשיתם ויצאתם ידי חובה ומותר לעשות זאת בין בימי שני וחמישי ובין ביום השבת
מקורות:
כתב מרן בשו"ע סי' קמב' סעי' ב' "וישוב שיש שם מנין ואין מי שיודע לקרות בתורה כהלכתה בדקדוק וטעמים, אפילו הכי יקראו בתורה בברכה, כהלכתה." עכ"ל.
אמנם עיקר המצוה היא לקרוא בטעמים וכמו שהגמ' במגילה ג...