• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

ציבור דתי לאומי

אפרט בשמחה רבה. אני דתי לאומי ב"ה ושמח מכך מאוד.

בעיקרון, חושבני שאפשר לחלק ל-3 קבוצות מרכזיות:
1) קווניקים. 2) גושניקים. 3) דתיים לאומיים 'לייט'.

לצערי הרב, קבוצה 3 קיימת. זו קבוצה שמגדירה עצמה כדתייה ואכן שומרת שבת, כשרות וכד' אך כנראה שלא מקפידה על הלכות בורר וטוחן בשבת וכו' פשוט מחוסר ידיעה.

הקבוצה ה1 וה-2 קבוצות יראות שמיים לחלוטין.
יודעות ללמוד תורה, עוסקים בעבודת ה' לחלוטין.
יש ביניהם הבדל קטן אבל יש שוני ובתוך כל קבוצה יש תתי קבוצות קטנות מאוד שכמעט אין הבדל ביניהם.

הערה אחרונה- מה שהזכירו שנאה בין הר המור למרכז זה פשוט הוצאת לעז שאין כמותה.
יש מחלוקת אך היא כל כולה לשם שמיים וכל מי שנמצא שם יכול להעיד. חס ושלום לומר שמעורבת שנאה!
שאלה בכנות. האם מסתובבים דתיים לאומים שמרגישים שהחרדים זה האמת רק הם מתביישים לעשות שינוי, אתה מכיר כאלה?
והאם דתי לאומי מעדיף לחיות עם חילוני מאשר חרדי?
 
פעם ראיתי ששאל יהודי עם כיפה צבעונית איזה ת"ח אחד למה אצלכם יש גזענות אשכנזי לא מתחתן עם ספרדי ולהפך.
וענה לו אותו ת"ח שזה בגלל שאצלנו יש מחיצות ושדכן ואצלכם לא..
בינינו זה ליצנות ולא תשובה...
 
לא. אם מישהו רוצה משהו אחר אז לא יקבלו את זה . זה דברים פשוטים. מישהו מעיר לך הערה אמיתית ואתה עונה לו על עבירה אחרת? נכון שהוא יש לו בעיה אחרת אבל בדבר הזה הוא עקף אותך
 
כמו שברור לך שעולה חדש רוסי לא ירצה להתחתן עם עולה חדשה צרפתית כי הם לא אותו סגנון ומנטליות אותו דבר אשכנזי וספרדי,
אא''כ נמשכים ליופי חיצוני שאז המשיכה גוברת על המנטליות,
ובאמת מי שויתר או שנגמר לו המנטליות כגון התת פלגים אצל אחינו האשכנזים ליטאים רוסים הונגרים יקים וכדו' מתחתנים אחד עם השני ואפילו אין בירורים האם הצד השני הונגרי או לא,
אך אצל הספרדים שאף בין העדות יש כל כך הרבה הבדלים מנטלים ובשידוכים אף בין ספרדים שואלים האם הצד השני הוא תוניסאי מרוקאי חלבי עירקי ואתה מלין על כך שאשכנזים לא מתחתנים אתם?
וכמדומני שאצל חוגי המזרחי יש שני נקודות א. שאין מחיצה, ב. שאין את העניין המנטלי כי הם חיים ביחד לגמרי אשכנזים וספרדים ונוסח אחד של תפילה הרבה פעמים, וכמדומני שכל העניין המנטלי תופס אצלם הרבה פחות, ואף בשידוכים אן אצלם הבדל בין עירקי למרוקאי וכו',
 
כל החילוק שכתבת זה בגלל שגידלו אותם כך. על זה בדיוק העניין, שמגיל קטן צריך להפסיק עם זה ואז ממילא בשידוכים אנשים יהיהו יותר פתוחים
 
כל החילוק שכתבת זה בגלל שגידלו אותם כך. על זה בדיוק העניין, שמגיל קטן צריך להפסיק עם זה ואז ממילא בשידוכים אנשים יהיהו יותר פתוחים
ולמה מגיל קטן מחנכים שחינוך אשכנזי יותר טוב מספרדי?
ולמה מגיל קטן מחנכים שמרוקאי יותר טוב מ.......?
הלואי שנצליח לשנות את זה והשינוי לא תלוי באשכנזים אלא בנו,
 
במחכ"ת, נאמרו כאן כל מיני השערות ודברים לא מדוייקים.
כמי שגדל למד ומלמד במסגרות של הציבור הדתי לאומי וכמי שמכיר די טוב את הציבור החרדי לגווניו השונים, אין מה להשוות בין הקבוצות השונות לבין ההבדל בין חסידים לליטאים, הדימוי הנכון יותר זה כמו ההבדל בין חסידויות (חזון נפרץ הוא שבבית אחד יכולים להיות בוגרי כל מיני בתי מדרש). יש מחלוקות על דגשים רוחניים וחינוכיים. אכן, החלוקה היא בין בתי המדרש, הישיבות.
כמו כן, לא נכון לראות את החלוקה בין הישיבות באופן בינארי פשטני: "קו" (הר המור) ו"גוש" (הר עציון). אמנם יש הרבה ישיבות שמשתייכות לשני כיוונים אלו, אך יש המון ישיבות שלא קשורות לא לזו ולא לזו.
לגבי "מרכז" ו"הר המור", הר המור התפצלה כידוע מישיבת מרכז לפני למעלה מ20 שנה, אמנם בזמן הפיצול היה ויכוח חריף, אך כיום מדובר בשני גוונים.
הויכוח הנוקב יותר הוא בין הר המור לישיבות הליברליות.
כולן רואות את קיבוץ הגלויות והקמת המדינה וכו' כחלק ברור מתהליך של גאולת עם ישראל. חלק מהויכוח הוא על היחס לאקדמיה וכו'. אפשר אולי לומר שבעיקרו הויכוח נסוב סביב השאלה האם התורה מתאימה למציאות או שהמציאות מתאימה לתורה ונמצאים איפשהו בין אינדוודואליזם לתודעת שליחות עמוקה (שניהם חשובים לה). אבל זה בקצוות. באופן כללי הבקשה היא לגדל דור של אנשי תורה ואמונה בעולם המעשה, שרוצה לעשות טוב, ולהיות חלק מתהליך חזרת עם ישראל לארצו ולעצמו, שמכיר בכוחות השונים שיש לכל אחד, וממילא שליחות שונה לכל אחד, שמכיר בערכו של לימוד התורה והשקיעות בה מחד (והצמחת ת"ח), לצד ערכים נוספים שבתורה, כמו בתיישבות, ביטחון, גרעינים תורניים, חסד וכו' וכו' (זו לא חברה חד-חד ערכית. יש בתורה ערכים רבים, על דרך דברי ר"מ כל האומר אין לי אלא תורה גם תורה אין לו), באופן טבעי יש הבדלים בין בימ"ד לבימ"ד בדגשים. כתבתי רסיסי מחשבות, ויש להאריך. אך טוב!
 
איזה חרטוט, לפחות תצטייד בעובדות לפני שאתה מדבר, למה לשקר?
אכן, לצערינו כבר לא נלחמים אצל הציבור הדתי לאומי על אידישקייט, אלא על דברים אחרים לגמרי, ובאמת היה עדיף שילחמו על ערכים תורניים
 
בנט וכהנא וחבריהם הבעיה היחידה שלהם היתה בורר וטוחן? פשוט אני כתבתי מההתחלה שאין לי כוח וזמן לדיונים חסרי תועלת, וגם הרבה מהלייטים האלה אנשים טובים מאוד, כולל אלה שהאשה בלי כיסוי ראש וצניעות ויש להם טלויזיה ולפעמים קעקועים, אני נמצא איתם הרבה ומכירם היטב
למה בנט וכהנא הם לייט?
 
העניין הוא פשוט, החרדים כשמם כן הם "חרדים לדבר ה" ומתוך כך כל אחד נאבק על דרכו בעבודת ה', אבל יש ציבורים שעבודת ה' אצלם זה לא הדבר הכי חשוב ולכן זה לא משנה להם האם אתה מ"עדה" כזאת או אחרת או נוהג בהלכה כך או אחרת, אבל אצל החרדים שהתורה היא הדבר שמגדיר את הבן אדם ויש הרבה דרכים לעבוד את ה' לכן כל דרך היא קנאית לדרכה כי מבחינתה זו עבודת ה', ואפשר עוד להרחיב אבל אין לי עוד זמן
 
העניין הוא פשוט, החרדים כשמם כן הם "חרדים לדבר ה" ומתוך כך כל אחד נאבק על דרכו בעבודת ה', אבל יש ציבורים שעבודת ה' אצלם זה לא הדבר הכי חשוב ולכן זה לא משנה להם האם אתה מ"עדה" כזאת או אחרת או נוהג בהלכה כך או אחרת, אבל אצל החרדים שהתורה היא הדבר שמגדיר את הבן אדם ויש הרבה דרכים לעבוד את ה' לכן כל דרך היא קנאית לדרכה כי מבחינתה זו עבודת ה', ואפשר עוד להרחיב אבל אין לי עוד זמן
לכן מפלגתם נקראת "הציונות הדתית", קודם ציונות אח"כ הדת.
 
חזור
חלק עליון