למישהו יש מכתב בענין מפה חד פעמית?

יוסף דהן

Well-known member
ראיתי מכתב ארוך פעם מהראשל אם יש היום דין של עקירת שלחן במפת נילון חד פעמי אשמח אם מישהו יכול לציין לס' שמביא אותו או להעלותו תודה
 
בסיכומים שלי של שיעורי הראש"ל מצויין אצלי שהתייחס פעמיים לנושא זה ואמר שהמנהג שלא לברך לאחר הסרת המפה החד פעמית (כדברי אחיו הג"ר דוד יוסף בהלכה ברורה). ואני מביא את השכתובים:
משפטים תשפא:
לכאורה אם מוציאים את מפת הניילון חשיב שפיר סילוק שולחן, אך לא ראינו מי שנוהג לברך על קינוח ברכה אחרונה לפני ברהמ"ז.
בשלח תשפ"ב:
בהליכות עולם ב,נשא,ח כתב שאם היה סילוק מפה צריך לברך, היינו מה שנוהגים היום שמוציאים את המפה החד פעמית, ומביאים לשלחן פירות וקפה ועוגה. מעיקר הדין מברכים ברכה ראשונה ואחרונה. ומכל מקום נראה שלא נהגו לברך ברכה אחרונה אלא ראשונה בלבד, משום שסמכו על ברהמ"ז, אך גם מי שמברך מעין שלוש עושה כדין, כי זו המסקנא שגם היום יש סילוק שלחן, אך המנהג לא לברך ברכה אחרונה.
1685529534457.png
השיעור של פרשת בשלח נמסר לאחר כסליו תשפ"ב (מועד כתיבת התשובה בתחילת השרשור), האם למעשה נראה בדעת מרן שליט"א לברך ולא לחשוש למנהג?
 
אכן
כתיבת התשובה של הראשון לציון נסובה אודות השיעור שמסר במוצ"ש פר' יתרו תשפ"א ונדפס בשיעור השבועי פרשת משפטים תשפ"א
שהרב בשיעור פסק כי לא מברכים על פירות בתוך הסעודה לאחריהם, היינו ברכה אחרונה או כל מאכל אחר, וברכת המזון פוטרתם. וזאת אף באופן שהוכיחו שסילקו ידם מן הפת, כגון שהוציאו את המפה שעל השולחן ופרסו מפה אחרת. ולא נוהגים בזה כלל היום, רק לברך ברכת המזון. ותמוה שבהליכות עולם (ח"ב עמוד לו) פסק מרן רבינו זצ"ל להדיא שיש לברך גם ברכה אחרונה עליהם בכה"ג ?
וע"ז השיב הראשל"ץ שכן מברכים, כך נראה ממהלך התשובה...
ובאמת שאי"ז סתירה כלל למה שאמר גם בפרשת בשלח תשפ"ב
כי באמת דעתו שמברכים, רק שלא ראינו שנוהגים כן, אבל אה"נ עיקר הדין שצריך לברך.
 
משפטים תשפא:
לכאורה אם מוציאים את מפת הניילון חשיב שפיר סילוק שולחן, אך לא ראינו מי שנוהג לברך על קינוח ברכה אחרונה לפני ברהמ"ז.
1685559064767.png
בשלח תשפ"ב:
בהליכות עולם ב,נשא,ח כתב שאם היה סילוק מפה צריך לברך, היינו מה שנוהגים היום שמוציאים את המפה החד פעמית, ומביאים לשלחן פירות וקפה ועוגה. מעיקר הדין מברכים ברכה ראשונה ואחרונה. ומכל מקום נראה שלא נהגו לברך ברכה אחרונה אלא ראשונה בלבד, משום שסמכו על ברהמ"ז, אך גם מי שמברך מעין שלוש עושה כדין, כי זו המסקנא שגם היום יש סילוק שלחן, אך המנהג לא לברך ברכה אחרונה.
1685559489637.png
1685559507605.png
1685559523312.png
השיעור של פרשת בשלח נמסר לאחר כסליו תשפ"ב (מועד כתיבת התשובה בתחילת השרשור), האם למעשה נראה בדעת מרן שליט"א לברך ולא לחשוש למנהג?
יש גם בפרשת נח תשפ"ג (וזה אחרי כתיבת התשובה הנ"ל...):
1685559632197.png
1685559658390.png
 
אם כן למסקנה לא הבנתי מה הרב בנימין לוריא שליט"א רצה לומר בתוספת מפרשת נח. כי אנחנו רואים ב-3 שיעורים שהרב אומר שלא נהגו לברך אחר עקירת שלחן, ומאידך ב-2 מכתבים הרב כותב שצריך לברך ולא מזכיר שלא נהגו בכך.
א"כ למסקנה יש לומר כמו שכתב הרב "רבינו" לעיל ש-באמת דעתו שמברכים, רק שלא ראינו שנוהגים כן, אבל אה"נ עיקר הדין שצריך לברך. ואין ראיה מהמנהג כי המנהג הוא מנהג טעות?
 
דרך אגב זה לא כמו שכתב בהלכה ברורה שרק סילוק המפה הקבועה נחשבת עקירת שלחן ולא מפה חד פעמית.
אכן בספר ברכה נאמנה הביא בשם הרב גדעון בן משה שגם הוא סובר שסילוק המפה החד פעמית נחשב עקירת שולחן.
וצ"ע לדינא - מה דעת מר"ן זיע"א בזה. כיון שכולם לכאורה נסמכים עליו אבל לא ידוע כוונתו בבירור.
 
שאלתי היא מה הדין שהסירו את המפה מהשולחן אבל החזירו את הפת בחזרה האם ג''כ זה נחשב סילוק שולחן ?
הרב בהליכות עולם הביא את ספר נהר מצרים ושם משמע שמה שכתב שסילוק שולחן גם בהסרת המפה שם כתב בסוף דבריו שהרי הסירו את הפת מלפניהם
 

קבצים מצורפים

  • 62082_50.jpg
    62082_50.jpg
    298.7 KB · צפיות: 3
כבר כתב בה הרב בילקוט ברכות החדש
מחילה ראיתי בילקוט ברכות החדש אבל הרב לא דן שם שגם אם מניח את הלחם על המפה החדשה שהחליף שגם זאת נחשב לסילוק שולחן כמבואר בנהר מצרים ואם כן כתוב תוכל בקשה לשלוח לי מיקום היכן הרב כתב זאת
 
עמוד תקמט (כך גם מצויין בפתחות בסוף הספר) שם תחילת ההלכה לעניין פת הבאה בכיסנין, מ"מ דין זה נמצא בסוף ההלכה (סעי' נח) וז"ל:

"[ואם מסלק הניילון מהשולחן, והשולחן נשאר עם מפה שהיתה בתחתית מתחת לניילון, והשולחן עם מפה זו נותר בלי לחם ומאכלים, נחשב כסילוק שולחן]"
 
עמוד תקמט (כך גם מצויין בפתחות בסוף הספר) שם תחילת ההלכה לעניין פת הבאה בכיסנין, מ"מ דין זה נמצא בסוף ההלכה (סעי' נח) וז"ל:

"[ואם מסלק הניילון מהשולחן, והשולחן נשאר עם מפה שהיתה בתחתית מתחת לניילון, והשולחן עם מפה זו נותר בלי לחם ומאכלים, נחשב כסילוק שולחן]"
תודה רבה
אולם שם הרב לא הרחיב יד ה' הטובה עליו כדרכו אני מאמין שבסימן קעט דיני סילוק והסח הדעת מהאכילה הרב יותר יפרט
מחכים כבר לחלק ב' בעז''ה שכפי הידוע וכבר דובר שמוכן אפ' ח''ג
 
עמוד תקמט (כך גם מצויין בפתחות בסוף הספר) שם תחילת ההלכה לעניין פת הבאה בכיסנין, מ"מ דין זה נמצא בסוף ההלכה (סעי' נח) וז"ל:

"[ואם מסלק הניילון מהשולחן, והשולחן נשאר עם מפה שהיתה בתחתית מתחת לניילון, והשולחן עם מפה זו נותר בלי לחם ומאכלים, נחשב כסילוק שולחן]"
מעניין אצלי זה בעמ' תקנ
 

קבצים מצורפים

  • IMG_20240704_123732_788 (1).jpg
    IMG_20240704_123732_788 (1).jpg
    1,014.6 KB · צפיות: 7
חזור
חלק עליון