• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

חידה: איך יתכן שאדם יברך "שהכל נהיה בדברו" על מיץ ענבים 100%??

פִּתָרוֹן
כשהוסיפו לו חומר שימנע בוודאות את תסיסתו, ולעולם לא יהיה יין. לחלק מהשיטות.

אפשרות נוספת, כשהקפיא את המיץ ענבים, או כשבישלו ונעשה קפוי וסמיך כריבה. שגם בזה יש שיטות שמברך שהכל.
כשהוסיפו לו חומר שימנע בוודאות את תסיסתו, ולעולם לא יהיה יין. לחלק מהשיטות.

אפשרות נוספת, כשהקפיא את המיץ ענבים, או כשבישלו ונעשה קפוי וסמיך כריבה. שגם בזה יש שיטות שמברך שהכל.
 
נערך לאחרונה:
פִּתָרוֹן
במקום שהוא טפל, ושותה לפני שמברך על העיקר יש דעות בפוסקים שמברך שהכל. רמ"א סי' ריב ס"א
וכן אם אינו רגיל לאכול את הטפל עם העיקר ולא היה בדעתו לזה, צריך לברך על הטפל שהכל. משנ"ב שם סק"ד.
אין כוונתי לטפל
אלא ששותה אותו לבד
אם הוא טעה.
אין כוונתי לכך, אלא שזהו ברכתו
כשהוסיפו לו חומר שימנע בוודאות את תסיסתו, ולעולם לא יהיה יין. לחלק מהשיטות.
בלי חומר , 100% ענבים
אם הוא מאד לא אוהב את המיץ, ושותה אותו רק על ידי הדחק, שאז ברכת המאכל יורדת לשהכל, כמבואר בסימן ר"ד ס"א ובמשנה ברורה שם.
נתכוונתי אפי' שאוהב מאוד
יין משוחזר לחלק מהדעות.
לא משוחזר, אלא רגיל
שעוד לא משכו את היין מהענבים
מיירי כשמשכו, הוא נמצא כעת בבקבוק
כמדומני ששותה בשביל לבלוע עימו תרופה
איירי כששותהו לבדו
כשלא למד ההלכה על בוריה...
למד שנה ושילש
 
אפשרות נוספת, כשהקפיא את המיץ ענבים, או כשבישלו ונעשה קפוי וסמיך כריבה. שגם בזה יש שיטות שמברך שהכל.
זה התשובה
כשהקפיא את המיץ ענבים
אמנם בילקו"י נתלבט בזה
אבל זהו דעת רוב הפוסקים שיברך שהכל
 
מי אלו 'רוב הפוסקים'. אשמח לראות מי שדיבר בזה להדיא על מיץ ענבים קפוא כפשוטו במקפיא. חוץ מהשבט הלוי שחכך בזה.
אגב, מה הסברא שירד מברכתו?
אולי שגיתי בלשוני שכתבתי "רוב"
בכל אופן בילקוט יוסף ברכות ח"ב שעדיין לא יצא לאור -ויש לנו אותו בכולל במהדורת ביקורת- וכאן [אולי] המקום להודות להרב @ע"ה ס"ט שדאג לכך
כתב בערך כך (אינו לפני): "יין ומיץ ענבים קפוא יש להסתפק האם ברכתו שהכל או הגפן" ולא הכריע
ובמקורות הביא כמה פוסקים שכתבו כך
מה הסברא איני זוכר כעת, אולי הרב @ע"ה ס"ט זוכר ויסייע לן
 
אולי שגיתי בלשוני שכתבתי "רוב"
בכל אופן בילקוט יוסף ברכות ח"ב שעדיין לא יצא לאור -ויש לנו אותו בכולל במהדורת ביקורת- וכאן [אולי] המקום להודות להרב @ע"ה ס"ט שדאג לכך
כתב בערך כך (אינו לפני): "יין ומיץ ענבים קפוא יש להסתפק האם ברכתו שהכל או הגפן" ולא הכריע
ובמקורות הביא כמה פוסקים שכתבו כך
מה הסברא איני זוכר כעת, אולי הרב @ע"ה ס"ט זוכר ויסייע לן
עי' הליכות עולם חלק ב עמוד קיט. שדן כיו"ב, והעלה לברך שהכל, והסתפק על הברכה שלאחריו. ע"ש ודו"ק.
 
שם דיבר במיץ שנעשה קפוא/קרוש כעין ריבה/דב'ס. לא בקפוא בפריזר..
הרבנים הנ"ל דיברו בקפוא במקפיא/פריזר.
עי' הליכות עולם חלק ב עמוד קיט. שדן כיו"ב,
וזה גופא הספק אי דמי למ"ש הבית יוסף בסי' רב גבי האירופי.
למרות שבבא"ח הלשון שנקפא, וזה כדעת מרן החיד"א ועוד.
ויש "משמעות" בהליכות עולם (בחלק האחרון של ההערה), שמסכים עם הבא"ח בזה, ורק מעיר עליו לגבי הברכה אחרונה. ועש"ה.
ועדיין יל"ע בזה
 
נערך לאחרונה:

נושאים דומים בפורום

חזור
חלק עליון