קיצור הלכות ראש השנה שחל בימים חמישי ושישי ושבת שלאחריהן תשפ״ה

שלום לחברי האתר היקרים! ה׳ עליכם- חיו.
״סמוכים לעד ולעולם״
השנה חל מצב מורכב של שני ימים טובים ושבת לאחריהן, ברצף.
תלי״ת, גם השנה, ליבנו בליבון חמור את הנושאים הרלוונטיים, וזה פריו. כמובן שעודו בוסר, ויתוקן לאחר הערות והארות, ואשמח לחוות דעתכם הרמה אם להוסיף עליו או לגרוע ממנו.
בברכת ״תכתבו ותחתמו בספר החיים והשלום״.

משום מה לא עלה בידי לפתוח את האשכול במדור ״שאל את הרב״, ושם רציתי לשומו, על מנת שרבני האתר יעירו הערותיהם. אשמח אם תוכלו להעביר את הקובץ לשם. על מנת שגם רבני האתר המסולאים- יגיבו ויתנו דעתם לנרשם כאן.

תודה רבה!
אשר.
 

קבצים מצורפים

  • ‎⁨קיצור הלכות ראש השנה שחל בימים חמישי ושישי תשפה⁩.pdf
    591 KB · צפיות: 41
לגבי שעון שבת, מדוע ציינת שצריך להתארגן מראש. ונשמע מהדברים להתארגן גם לשבת. והרי מותר לכוון ביו"ט שני את השעוני שבת לשבת.
ראשית כל נושאי שעוני השבת אינו פשוט, ופוק חזי שרבים נכשלים בהם, דפעמים הזיזים קרובים והוא מכבה או מדליק בידיים. וודאי שעדיף להיתארגן מראש.
שנית, ברבים מהבתים ישנם שעוני שבת שהזיזים נסתרים ועובדים בחלל פנימי, כך שלא ניתן להוריד או להעלות. וכתבנו באופן כללי.

שלישית, כוונתינו בזה שיש להיתארגן בצורה מחושבת ככל האפשר, בעיקר בנושא הפלאטה, מיזוג ותאורה.
 
ראשית כל נושאי שעוני השבת אינו פשוט, ופוק חזי שרבים נכשלים בהם, דפעמים הזיזים קרובים והוא מכבה או מדליק בידיים. וודאי שעדיף להיתארגן מראש.
איך יתארגנו מראש אם בר"ה לא יושנים צהריים ובשבת כן. וצריכים מזגנים במקומות שונים.
איך יתארגנו מראש שלא צריכים פלטה ליו"ט ובשבת כן?
 
איך יתארגנו מראש אם בר"ה לא יושנים צהריים ובשבת כן. וצריכים מזגנים במקומות שונים.
איך יתארגנו מראש שלא צריכים פלטה ליו"ט ובשבת כן?
נתתי פיתרון- שעון שבת עם כבל מאריך.
שמענו היתרים נוספים כמו להכניס את הפלאטה לשקע השעון שבת כשהשעון מכובה, ועתיד להידלק, אך יצאו על זה עוררין
 
בשביל זה יש בלעך
רבים משלומי אמוני ישראל שאני מכיר לא משתמשים בבלעך, זה נחלת העבר. רובא דעלמא משתמשים בפלאטה. גם מבחינת בטיחות זה עדיף.
לא חיפשתי פתרונות. פשוט מאוד: לכוון ביו"ט עצמו.
נכון. אפשר.
אבל שים לב- אתה מודע שישנם פוסקים שלא מתירים לגעת בשעון שבת לא ביו״ט ובטח לא בשבת, כך לדוג׳ דעת האורל״צ, הורה כמה פעמים לא להשיב לשאלות בעניין שעוני שבת, משום דרק תקלות יוצאות מזה.
 
רבים משלומי אמוני ישראל שאני מכיר לא משתמשים בבלעך, זה נחלת העבר. רובא דעלמא משתמשים בפלאטה. גם מבחינת בטיחות זה עדיף.

נכון. אפשר.
אבל שים לב- אתה מודע שישנם פוסקים שלא מתירים לגעת בשעון שבת לא ביו״ט ובטח לא בשבת, כך לדוג׳ דעת האורל״צ, הורה כמה פעמים לא להשיב לשאלות בעניין שעוני שבת, משום דרק תקלות יוצאות מזה.
ומה דעת מרן?
 
מה דעתכם בעניין הבא-
אדם שרוצה ביו״ט להישתמש בנר נשמה שהדליק ולהעביר ממנו אש- האם יש להקפיד להעביר את האש ישירות או שאפשר על ידי אמצעי (כגון גפרור)?
שראיתי בשו"ת באר משה חלק ח' (סימן קעט) דכל דאפשר להדליק ישר מהנר יום טוב אסור להשתמש באמצעי היינו גפרור (מעטש) דהוה הבערה שלא לצורך ואסור בהחלט. ע"ש. וכן הביא הגר"י וייס זצ"ל בשו"ת מנחת יצחק חלק ה' (סימן טז אות ב) ששמע כמה פעמים מחותנו הראשון הרב הגאון מוהר"פ צימעטבוים ז"ל הי"ד שהגאון הקדוש בעל דברי יחזקאל משינאווא ז"ל היה נזהר להדליק הפייפ או הסיגאר ישירות מנר דלוק ולא באמצעות קיסם כדי שלא לעשות הבערה שלא לצורך. ע"ש.

מה דעת הראשל״צ הגר״י יוסף בזה?
 
קודם כל יישר כח לכבודו על כל העמל תזכו להגדיל תורה ולהאדירה.
ולמעשה האם אחר כל ההערות על הדברים, יצא נפקא מינה למעשה הדורשת תיקון בדברים?! או לפחות לא כמו דעת מרן זצ"ל?
 
קודם כל יישר כח לכבודו על כל העמל תזכו להגדיל תורה ולהאדירה.
ולמעשה האם אחר כל ההערות על הדברים, יצא נפקא מינה למעשה הדורשת תיקון בדברים?! או לפחות לא כמו דעת מרן זצ"ל?
תודה.
וודאי שיש נפקא מינה- הדף לא ערוך סופית.
אני לומד מהערותיכם ואוסיף אותם.
בינתיים שלחתי גם בפרטי לרב אושרי אזולאי ולרב אורן נזרית, והעירו.
וודאי שאתקן.
 
אנן מזקני שלומי אמוני ישראל...
ומבחינת הטעם בלעך עדיף טפי.
חוששני שכת״ר לא צודק בדבריו, אם טוען הוא להשאיר בלעך לכל שלושת הימים…

1. כפי שאמרתי בטיחותית פלאטה עדיף. ע״פ הוראות המדינה (נציב כב״ה) בלעך זה תחבולה לא תיקנית.
2. מצד הלכות שהייה וחזרה ודאי הפלטה החשמלית עדיפה, שאין בה חשש חיתוי, ולא מיחזי כמבשל.

רק אם ישנה הפסקת חשמל בלעך עדיף, אך לולא זאת היא נפלאת בעינינו.
 
חוששני שכת״ר לא צודק בדבריו, אם טוען הוא להשאיר בלעך לכל שלושת הימים…

1. כפי שאמרתי בטיחותית פלאטה עדיף. ע״פ הוראות המדינה (נציב כב״ה) בלעך זה תחבולה לא תיקנית.
2. מצד הלכות שהייה וחזרה ודאי הפלטה החשמלית עדיפה, שאין בה חשש חיתוי, ולא מיחזי כמבשל.

רק אם ישנה הפסקת חשמל בלעך עדיף, אך לולא זאת היא נפלאת בעינינו.
מי דיבר על ג' הימים? רק בשבת.
 
מה דעתכם בעניין הבא-
אדם שרוצה ביו״ט להישתמש בנר נשמה שהדליק ולהעביר ממנו אש- האם יש להקפיד להעביר את האש ישירות או שאפשר על ידי אמצעי (כגון גפרור)?
שראיתי בשו"ת באר משה חלק ח' (סימן קעט) דכל דאפשר להדליק ישר מהנר יום טוב אסור להשתמש באמצעי היינו גפרור (מעטש) דהוה הבערה שלא לצורך ואסור בהחלט. ע"ש. וכן הביא הגר"י וייס זצ"ל בשו"ת מנחת יצחק חלק ה' (סימן טז אות ב) ששמע כמה פעמים מחותנו הראשון הרב הגאון מוהר"פ צימעטבוים ז"ל הי"ד שהגאון הקדוש בעל דברי יחזקאל משינאווא ז"ל היה נזהר להדליק הפייפ או הסיגאר ישירות מנר דלוק ולא באמצעות קיסם כדי שלא לעשות הבערה שלא לצורך. ע"ש.

מה דעת הראשל״צ הגר״י יוסף בזה?
דעתו להתיר
ראה ילקו"י יו"ט הנדפ"מ עמ' קצח
וכן לגבי טלטול קופסת גפרורים בעמ' רב
 
חזור
חלק עליון