קיצור הלכות ראש השנה שחל בימים חמישי ושישי ושבת שלאחריהן תשפ״ה

דעתו להתיר
ראה ילקו"י יו"ט הנדפ"מ עמ' קצח
וכן לגבי טלטול קופסת גפרורים בעמ' רב
לאחר העיון היטב בדברי קודשו בילקו״י בציוני העמודים שכת״ר הביא, בין מלפניהם ובין לאחריהן-נראה כי לא נחת לדבר האם מותר להדליק ע״י אמצעי אלא בא לאפוקי מצד מוקצה (בעמוד רה׳), דסלקא דעתך אמינא שגפרור מצד עצמו נחשב מוקצה משום שאין שם כלי עליו, קמ״ל שנחשב כלי, ומלאכתו להיתר ביום טוב- ומותר בטלטול אך עדיין יש לנו לדון מצד העברת אש על ידי אמצעי שזה סוגייה נפרדת.

כמו כן בעמוד קצ״ח כתב בגופא הלכה שמותר להעביר איתו אש לאפוקי ממה שכתבו כמה פוסקים, ועל דגלם בעה״מ שו״ת כרם חמר (לרבי אברהם אנקווא) שכתב שמותר להדליק גפרור ביום טוב, משום שבראש הגפרור ״נטוע ובלוע״ האש (בחומר הדליק) והוי ליה כמחדש את האש ולא מדליק אש חדשה, ועל דבריו הראשל״צ נטה קו לצדד לאסור בזה ולומר שהוא כמוליד אש ובתחילת דבריו כתב-
״להדליק גפרור אסור… אבל להעביר אש על ידי גפרור מותר…״ (במילים דומות)

אך עדיין לא נחת לסוגיא דידן, האם מותר להעביר על ידי אמצעי?

הנפקא מינה שיש בזה היא פשוטה-
האם אדם שמדליק סיגרייה ביום טוב, צריך להדליק ישירות מנר הנשמה או יכול גם להעביר אש על ידי גפרור ואז להדליק הסיגריה…
 
ראה עוד בילקו"י יו"ט עמ' רלה ובעמ' שפב שהתיר בכהאי גוונא
עד דקשיא רמי עליי, קשיא טובא עליך.
בשני המקורות שציטטת יש הוכחה אליבא דשיטתי!
בעמוד רל״ה כתב (בשם קובץ מבקשי תורה) שאם חושש שיטפטף רק אז מותר לו להדליק על ידי אמצעי, משמע שאם לא חושש, וודאי יש להדליק ישירות.

ובעמוד שפ״ב הדברים מוכחים היטב כפתור ופרח, שבהדלקת סיגריה ידליק ישירות, ורק אם קשה לו- ״נחשב לצורך״.

ובאמת, שאני מודה לך עד מאוד, משום שלא ידעתי מה סברת מרן הראשל״צ בזה, ועתה הוברר שגם הוא לכל הפחות ״חושש״ לכך, שהביא את דברי המחמירים בזה ולא העיר עליהם (מלבד הערה ׳טכנית׳, שאם קשה לו להיתקרב ישירות ידליק על ידי אמצעי משום שגם זה נחשב צורך)
והיכא דלא קשה לו, מה מומלץ לעשות? לי נראה מדבריו- שיש להחמיר בזה.
 

קבצים מצורפים

  • IMG_1613.jpeg
    IMG_1613.jpeg
    501.1 KB · צפיות: 5
  • IMG_1612.jpeg
    IMG_1612.jpeg
    514 KB · צפיות: 5
חזור
חלק עליון