• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם הגאונים חלקו על רבינו תם והראשונים בזמני השקיעה וצאת הכוכבים - בוודאות גמורה?

בקצרה, (ואם יש לך מה להעיר נשמח לשמוע!).
העלו כאן מאמר בו רצו לטעון בוודאות מוחלטת לגמרי שיש הרבה מאוד ראשונים שפוסקים כגאונים במאה אחוז. בלי כל ספק ולו הכי קל.

והערתי על דבריהם שלא יתכן לומר כן, והבאתי כמה דוגמאות על כמה מהראשונים שטענו עליהם שסוברים כגאונים במאה אחוז ללא כל חשש. והראיתי שגם בהם יש פולמוס מה סוברים אותם ראשונים, (-איך למדו אותם ראשונים ואחרונים אחרים). כך שאין כאן בהצגת אותם ראשונים וכן בכל השאר שהביאו - הכרח מוחלט לדבריהם.

כל מילה יהלום
גם אני עסקתי הרבה בסוגיא זו, ועברתי על כמה "רשימות" שפרסם איזה צורב, ולצערי, נוכחתי כי גזר לשונות כפי רצונו, והניח הנחות ועליהם בנה את יסודותיו.
לא יצוייר ונניח שכל ראשון שיכתוב את המילה "ראובן" סימן הוא שסובר כמהר"ם אלאשקר, הרי ברור לכולם שיימצאו רוב הראשונים בשיטת מהר"ם אלאשקר, אך באמת כולנו יודעים שמהמילה "ראובן" אין הוכחה לענין צאת הכוכבים.
הם הניחו הנחה שכל ראשון שכתב "תבוא השמש", או "שקיעת החמה" סתם, כוונתו כהגאונים. או שאר הכרחים מצוצים ובדויים.
כמה חבל.
אבל יותר כואב שלא כולם פתחו את הספרים כמו כת"ר, לראות פנימה ולהווכח.
רבים סומכים על סמוך...
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
יותר כואב שלא יוצאים החוצה ופותחים את העיניים לראות מתי השמש שוקעת ומתי מחשיך ומתי יוצאים כוכבים...
הלוואי שכבודו היה גם 'נאה מקיים' ויוצא לשדות הרחוקים מן הישוב במקום שאין אור ועננים וכו' והיה בודק המציאות היטב, ואז היה רואה עד כמה קשה להסביר את הגאונים במציאות ועד כמה ר"ת היא השיטה הכי מסתברת שאליה כיוונו חז"ל.
 
נערך לאחרונה:
איני יודע על מה אתם מתווכחים,
ביביע אומר ח"ב או"ח סימן כא אות ב ואות ה, כתב במפורש שרב האיי גאון ורב שרירא סוברים כרבינו תם.
וחזר על הדברים בח"ז סימן מא.
שם באות ט כתב שהכונה "גאונים", היינו רב נסים גאון בלבד, ורבינו אברהם בן הרמב"ם.
וכבר העלו כאן בפורום את דבריהם מן הכת"י שנתגלה בשנים האחרונות ממש, ובו משמע שגם הם סוברים כר"ת, או עכ"פ אין ראיה שהם חולקים עליו.
[ואגב גם החיד"א בברכ"י שם, סיים בדברי מהר"י פראג'י שהשיב להגנת ורדים, כי באמת הגאונים סוברים כר"ת. ע"ש. ומשמע שמסכים לו כי מסיים בדבריו באחרונה. ויש להאריך].

לגבי המנהג בארץ ישראל, אציין מעט שהעידו שכך היה כאן המנהג כר"ת:
סדר היום לרבי משה מכיר,
הרדב"ז בח"ד סימן רפב, ובסוף ימיו היה כידוע בירושלים.
דודו של מרן בתולדות יצחק בראשית א,ה
הפרי חדש בדבי שמשי דף ג ע"א,
מהר"ש סירליאו ממגורשי ספרד ובסוף ימיו בירושלים בברכות פ"א ה"א,
מהרח"א אבולעפיא השני, בסוף ימים בירושלים, עשה חרם להוציא שבת רק כר"ת, ראה חנן אלהים תקנה ח
רבי דוד פארדו בשושנים לדוד בראות פ"א ה"א, היה ראש ישיבת חסד לאברהם בירושלים
מהר"י עייאש שנפטר בסוף ימיו בירושלים, במטה יהודה רצג, ושו"ת בני יהודה סימן נז
רבי עמנואל חי ריקי ראש ישיבת חברים מקשיבים בירושלים אדרת אליהו ברכות ב: שבת לד: פסחים צד.
רבי מרדכי כרמי, בעל מאמר מרדכי, בסוף ימיו בירושלים, והוא כתב שהמנהג כר"ת אף להקל, בסימן שלא ס"ק ב
בעל המרכבת המשנה מחעלמא בשלחן עצי שטים שבת פ"ה ה"ד
שו"ת תורת חסד מלובלין חאו"ח סימן ו
רבי יצחק דוד אב"ד צפת, בקונטרס רכב על דבר אמת, ועוד ועוד


חבל שלא מבררים וכותבים סתם.
וכבר ידוע שהבית דוד משאלוניקי סימן קכו ותיט ג"כ כתב כר"ת ממש, רק שלענין מילה הזכיר שהסכימו חכמי הדור שלפניו לדחות לראשון "מפני טעות נשים צדקניות, שזמן שהוא ודאי לילה לר"ת החשיבו יום", ע"ש, והחיד"א העתיק דבריו בקיצור, אך רבים לא פתחו לראות מקור דברי החיד"א פנימה.
הקישור למקום שבו הובאו כתבי יד לא עובד…
 
לאחרונה יצא ספר בשם "להבחין", ספר המומלץ עבור כל מי שרוצה קצת סדר והבנה של כלל השיטות בזמני צאת הכוכבים.
 

קבצים מצורפים

  • ספר מומלץ עבור כל מי שרוצה קצת סדר והבנה של השיטות בזמני צאת הכוכבים.pdf
    1.5 MB · צפיות: 8
עברתי עליו,
לצערי המבחין יבחין שההבחנה אינה תלויה בשם "להבחין"...
מתחילת ספרו מצדד כשיטה אחת, ומחזק אותה.
בהציגו את השיטה השניה כאיזה דעה שכמה פוסקים סוברים כמותה.
פרסום יומרני.
 
עברתי עליו,
לצערי המבחין יבחין שההבחנה אינה תלויה בשם "להבחין"...
מתחילת ספרו מצדד כשיטה אחת, ומחזק אותה.
בהציגו את השיטה השניה כאיזה דעה שכמה פוסקים סוברים כמותה.
פרסום יומרני.
לא מבין מה אתה אומר. אפשר להסביר קצת יותר?
 
חזור
חלק עליון