• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם הגאונים חלקו על רבינו תם והראשונים בזמני השקיעה וצאת הכוכבים - בוודאות גמורה?

עברתי עליו והנה אני רואה שהוא לא כל כך מדייק במקורות. ובחלקם ניתן לחלוק עליו ממש. וחלקם כנראה יש לו טעות. בקיצור, אני לא אוהב לקרוא מאמר שצריך אחר כך לעבור עליו בגלל חוסר הדיוק והפרשנות של אותו מחבר. (מציק לי עניין הדיוק והפרשנות החד צדדית המובהקת. חוסר הדיוק וכו' מורידה בעיני את האמינות וחבל.
אם יש לך משהו יותר מדויק ואמין אשמח שתראני).
אודה לך מאוד אם תתן דוגמאות במה ניתן לחלוק ובמה יש לו טעות ובמה אינו מדייק ובמה הוא חד צדדי.
וכמובן מי שמטה את דעות כל הראשונים לדעת ר"ת הוא 'דו' צדדי, כיון שהוא מבין שני צדדים, אבל מי שאומר שיש שני צדדים הוא 'חד' צדדי...

הרי אתה מפרש, את כל מי מהראשונים ז''ל שכתב שקיעת 'השמש' היינו 'אור' השמש, וה"ה שקיעת החמה 'אור' החמה, ובזה אתי שפיר 'כל' הראשונים, ומי שכתב 'כשתראה' השמש שוקעת כיוון ל'אור' השמש לאחר 58 דקות, למרות שאז אי אפשר לראות כלום...

עולם הפוך קחזינא...
 
אודה לך מאוד אם תתן דוגמאות במה ניתן לחלוק ובמה יש לו טעות ובמה אינו מדייק ובמה הוא חד צדדי.
וכמובן מי שמטה את דעות כל הראשונים לדעת ר"ת הוא 'דו' צדדי, כיון שהוא מבין שני צדדים, אבל מי שאומר שיש שני צדדים הוא 'חד' צדדי...

הרי אתה מפרש, את כל מי מהראשונים ז''ל שכתב שקיעת 'השמש' היינו 'אור' השמש, וה"ה שקיעת החמה 'אור' החמה, ובזה אתי שפיר 'כל' הראשונים, ומי שכתב 'כשתראה' השמש שוקעת כיוון ל'אור' השמש לאחר 58 דקות, למרות שאז אי אפשר לראות כלום...
ביקשת שאסביר עם דוגמאות:
המחבר הביא את הדעות הבאות כחולקות על ר"ת, והם:
רבינו פרחיה על שבת,
רבינו יונה באגרת התשובה,
ומהר"ם בספר התשב"ץ.
ר' פרחיה, רבינו יונה, מהר''ם בתשבץ.jpeg

וכעת הבה ונפתח מקור אחר מקור ונראה את הדברים מזווית ובאופן רחב יותר

רבינו פרחיה:
היה למחבר להביא גם את השורות הבאות: (או כל הפחות את עצם העניין וכדלהלן): וזה לשונו:
הכסיף התחתון. כלומר השחיר תחתית כיפת הרקיע, שהיא צד מזרח, שהיא עכשיו תחת מאור השמש שבצד מערב: ולא הכסיף העליון. פירוש דהיינו צד מערב, שהמאור לשם מערב - בין השמשות. לשון תשקע מלשון צללו כעופרת דמתרגמינן אשתקעו ומלשון שקעה בבל. ופירוש הכסיף כמשמעו והוא לשון כיסוף.
ורוב המפרשים פירשו הכסיף התחתון קרקעית הארץ. ולא הכסיף העליון השמים.
אבל קשה בעיני חילוף הדברים, היאך נחזור נאמר: 'הכסיף העליון ולא הכסיף התחתון'. וכי אפשר שנתמעט מאור מן הרקיע - יותר משנתמעט מן הארץ? (וכלומר שהאור בארץ צריך להתמעט יותר מאשר האור ברקיע!!!), דהיינו תיכף לעת הלילה. עכ"ל.

והנה נשים לב שאת הקטע הזה אי אפשר להתאים לתחילת השקיעה, בגלל:
א. שאת ההכסיף - הוא פירש השחיר כפשוטו. וזה אינו נמצא בתחילת השקיעה.
ב. שמעיד על המציאות, שטרם שמתמעט האור בעליון, מתמעט האור בתחתון! וזה אינו במציאות בדקות שמיד לאחר השקיעה. שאז כל הרקיע מאיר בשווה, ואין הבדל בין התחתון לעליון. ונשים לב ללשונו שכתב: "שנתמעט מאור"! ולא אדמימות.

ועוד הוא כותב שם: כוכב אחד יום, כלומר אע"פ ששקעה חמה ונראה כוכב אחד עדיין יום הוא, עכ"ל.
ומשמע מדבריו שאם יצא כוכב אחד הוא עדיין יום עד ליציאת הכוכב השני. והנה במציאות הכוכב השני אינו יוצא פחות מכ 13 דקות לאחר השקיעה. ונמצא שזה סותר את האפשרות שכל ה-13 דקות שמיד לאחר השקיעה הם בכלל בין השמשות.

בנוסף להנ"ל, היה למחבר המאמר להביא את מה שכתב רבינו פרחיה בשבת [דף כד ע"ב] וזה לשונו:
תפלת נעילה. היא צלותא יתירתא, וזמנה אחר תפלת המנחה עם שקיעת החמה. ונקראת כן מפני שבאותו העת הכהנים נועלין דלתי ההיכל.
ויש מי שמפרש שזו התפלה נקראת על שם זמנה, כלומר (על שם) שבאתו העת, ננעלו השמים בעד השמש ונסתרה: עכ"ל.
הנה כידוע שרבינו פרחיה היה גר במצרים שצאת הכוכבים שם זה בדיוק כמו ארץ ישראל, ולפי זה הרי שלא שייך לסיים את תפילת נעילה לפני צאת הכוכבים אם מתחילים אותה בשקיעה. כי צאת הכוכבים במצרים הוא כעשרים דקות אחרי השקיעה כמו ארץ ישראל. ואילו תפילת נעילה רגילה אורכת לא פחות מכ 35 דקות. ובפרט שלכתחילה צריך לברך ברכת כהנים מבעוד יום ולא להיכנס לבית הספק לכתחילה. וכל שכן וקל וחומר שאם מתחילים בשקיעה הרי שעד שיגיעו לברכת כהנים במצרים יהיה וודאי לילה. ולכן צריך לומר שדבריו מתאימים רק אם נאמר שסובר כר"ת וכפשוטו.


רבינו יונה:
הנה המחבר לא הביא את מה שכתב המנחת כהן והמשנה ברורה ועוד אחרונים שדעת רבינו יונה היא כר"ת. וגם לא טרח אפילו להביא את מה שכתב רבינו יונה בפירוש בריש ברכות, בזה"ל: מאימתי קורין את שמע בערבין וכו', ומפרש משעה שהכהנים נכנסין לאכול בתרומתן, שזהו יציאת הכוכבים, דכתיב גבי תרומה (ויקרא כ"ב ז') ובא השמש וטהר, והיינו "ביאת אורו – לגמרי", דהכי דרשינן בגמ' (ב':) מאי וטהר – טהר יומא, וכו', הרי שזמן אכילת התרומה הוא מביאת אור השמש ואילך, ולענין קריאת שמע גם כן מאותה שעה ואילך קורין אותה, עכ"ל.
וביאת אור השמש לגמרי, כידוע אינו קורה לפני 72 דקות מהשקיעה.


המהר"ם בתשב"ץ.
המחבר לא הביא את מה שכתב התשבץ סימן א בשם המהר"ם שהיה אוכל עם השקיעה, וזה לשונו: מהר"ם ז"ל רגיל לעולם בליל שבת לאכול עם שקיעת החמה ואינו ממתין ממש עד הלילה. וגם אינו אוכל מיד כשבאים מבית הכנסת בעוד היום גדול כמו שרגילין לעשות בנשואין כשהולכין לבית הכנסת בעוד היום גדול. אלא אוכל עם שקיעת החמה, עכ"ל. ומשמע משם שהיה רק נזהר שלא לאכל בעוד היום גדול, כלומר שהיה אוכל ביום אך לא בעוד היום גדול. וזה עם השקיעה. ואם זה כבר בין השמשות, מה החידוש בזה, הלוא היה צריך לומר: "אלא אוכל עם שקיעת החמה שהוא בין השמשות"? אלא על כורחך לפרש כמו שאמרנו, שהוא מחמת שהוא עדיין מבעוד יום ולכן זה החידוש שיכול לאכול - מחמת תספת שבת. ולפי זה, הרי יש לנו מעשה לסתור. וכן מוכח ההגהות על המהר"ם שהבין שסבירא למהר"ם כר"ת. עיי"ש.

וכן המחבר לא הביא את המפרשים ביחס לרש"י והתעלם מכמה דיבורים ברש"י שמפורש בהם כר"ת. וכנ"ל במאירי. וכן גם לגבי הראב"ד דבריו אינם מוכרחים ועדיפים על פני הראשונים והאחרונים שלא למדו כמותו, אלא שכל זה הוא מחמת שנוקט בעמדה משלו העיקר למלאות את הרשימה שיהיה לו "רשימת חולקים".
וכן כל מה שכתב בדעת הרמב"ם והרי"ף עשה את רבותינו הראשונים והאחרונים ככאלו שעוד לא התחילו להבין רי"ף ורמב"ם. ורק הוא זה שזכה לעמוד על כוונתם במדויק ממש.
בקיצור התעלמות די גדולה מרבותינו הראשונים והאחרונים, ובוחר לנקוט עמדה ופירוש בראשונים לפי רוחב דעתו האישית - על אף שנסתר מאותם ראשונים במקומות אחרים.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
עוד משהו צדדי על רבינו פרחיה, שכתב: משתשקע חמה. פירוש משתראה השמש כאילו שקעה בצד מערב וישאר צד מערב שהוא כנגד צד מזרח מאדים. עכ"ל.
והנה המחבר נתפס למילים: 'משתראה השמש כאילו שקעה'. שכביכול הוא מדבר על שקיעת האופק, אך איני יודע מדוע לא שת ליבו למה שכתב בפירוש "כאילו", וכאילו, פירושו שאין זה באמת ששקעה השמש, אלא משהו באמצע??
זה מכיח שהמחבר מנסה להיתפס בכל הכוח על רשימת ראשונים כלשהי.

וחשוב לי עוד דבר לציין, שלא הבאתי את כל הנ"ל להוכיח מהי דעת הראשונים, אלא להראות שכאשר יש צד אחר בעל משמעות (למשל שהראשונים כך למדו בדעת אותו הראשון כר"ת) - שאתה לא יכול להתעלם מזה כאילו מדובר בדבר שולי וזניח ביותר. אלא להביא הכל הכל ולפרוך דבריהם. וגם לאחר מכן לא לציין כאילו אותו הראשון פוסק כגאונים, אלא לציין שדעתו שנויה במחלוקת. שלדעת הראשונים הוא סובר כר"ת, ואילו לדעתי הוא חולק על ר"ת וסובר כגאונים.
בקיצור מאמר מגמתי ולא אמין בעיני. לא כך מבררים דבר.
 
ביקשת שאסביר עם דוגמאות:
המחבר הביא את הדעות הבאות כחולקות על ר"ת, והם:
רבינו פרחיה על שבת,
רבינו יונה באגרת התשובה,
ומהר"ם בספר התשב"ץ.
הצג קובץ מצורף 22273

וכעת הבה ונפתח מקור אחר מקור ונראה את הדברים מזווית ובאופן רחב יותר

רבינו פרחיה:
היה למחבר להביא גם את השורות הבאות: (או כל הפחות את עצם העניין וכדלהלן): וזה לשונו:
הכסיף התחתון. כלומר השחיר תחתית כיפת הרקיע, שהיא צד מזרח, שהיא עכשיו תחת מאור השמש שבצד מערב: ולא הכסיף העליון. פירוש דהיינו צד מערב, שהמאור לשם מערב - בין השמשות. לשון תשקע מלשון צללו כעופרת דמתרגמינן אשתקעו ומלשון שקעה בבל. ופירוש הכסיף כמשמעו והוא לשון כיסוף.
ורוב המפרשים פירשו הכסיף התחתון קרקעית הארץ. ולא הכסיף העליון השמים.
אבל קשה בעיני חילוף הדברים, היאך נחזור נאמר: 'הכסיף העליון ולא הכסיף התחתון'. וכי אפשר שנתמעט מאור מן הרקיע - יותר משנתמעט מן הארץ? (וכלומר שהאור בארץ צריך להתמעט יותר מאשר האור ברקיע!!!), דהיינו תיכף לעת הלילה. עכ"ל.

והנה נשים לב שאת הקטע הזה אי אפשר להתאים לתחילת השקיעה, בגלל:
א. שאת ההכסיף - הוא פירש השחיר כפשוטו. וזה אינו נמצא בתחילת השקיעה.
ב. שמעיד על המציאות, שטרם שמתמעט האור בעליון, מתמעט האור בתחתון! וזה אינו במציאות בדקות שמיד לאחר השקיעה. שאז כל הרקיע מאיר בשווה, ואין הבדל בין התחתון לעליון. ונשים לב ללשונו שכתב: "שנתמעט מאור"! ולא אדמימות.

ועוד הוא כותב שם: כוכב אחד יום, כלומר אע"פ ששקעה חמה ונראה כוכב אחד עדיין יום הוא, עכ"ל.
ומשמע מדבריו שאם יצא כוכב אחד הוא עדיין יום עד ליציאת הכוכב השני. והנה במציאות הכוכב השני אינו יוצא פחות מכ 13 דקות לאחר השקיעה. ונמצא שזה סותר את האפשרות שכל ה-13 דקות שמיד לאחר השקיעה הם בכלל בין השמשות.

בנוסף להנ"ל, היה למחבר המאמר להביא את מה שכתב רבינו פרחיה בשבת [דף כד ע"ב] וזה לשונו:
תפלת נעילה. היא צלותא יתירתא, וזמנה אחר תפלת המנחה עם שקיעת החמה. ונקראת כן מפני שבאותו העת הכהנים נועלין דלתי ההיכל.
ויש מי שמפרש שזו התפלה נקראת על שם זמנה, כלומר (על שם) שבאתו העת, ננעלו השמים בעד השמש ונסתרה: עכ"ל.
הנה כידוע שרבינו פרחיה היה גר במצרים שצאת הכוכבים שם זה בדיוק כמו ארץ ישראל, ולפי זה הרי שלא שייך לסיים את תפילת נעילה לפני צאת הכוכבים אם מתחילים אותה בשקיעה. כי צאת הכוכבים במצרים הוא כעשרים דקות אחרי השקיעה כמו ארץ ישראל. ואילו תפילת נעילה רגילה אורכת לא פחות מכ 35 דקות. ובפרט שלכתחילה צריך לברך ברכת כהנים מבעוד יום ולא להיכנס לבית הספק לכתחילה. וכל שכן וקל וחומר שאם מתחילים בשקיעה הרי שעד שיגיעו לברכת כהנים במצרים יהיה וודאי לילה. ולכן צריך לומר שדבריו מתאימים רק אם נאמר שסובר כר"ת וכפשוטו.


רבינו יונה:
הנה המחבר לא הביא את מה שכתב המנחת כהן והמשנה ברורה ועוד אחרונים שדעת רבינו יונה היא כר"ת. וגם לא טרח אפילו להביא את מה שכתב רבינו יונה בפירוש בריש ברכות, בזה"ל: מאימתי קורין את שמע בערבין וכו', ומפרש משעה שהכהנים נכנסין לאכול בתרומתן, שזהו יציאת הכוכבים, דכתיב גבי תרומה (ויקרא כ"ב ז') ובא השמש וטהר, והיינו "ביאת אורו – לגמרי", דהכי דרשינן בגמ' (ב':) מאי וטהר – טהר יומא, וכו', הרי שזמן אכילת התרומה הוא מביאת אור השמש ואילך, ולענין קריאת שמע גם כן מאותה שעה ואילך קורין אותה, עכ"ל.
וביאת אור השמש לגמרי, כידוע אינו קורה לפני 72 דקות מהשקיעה.


המהר"ם בתשב"ץ.
המחבר לא הביא את מה שכתב התשבץ סימן א בשם המהר"ם שהיה אוכל עם השקיעה, וזה לשונו: מהר"ם ז"ל רגיל לעולם בליל שבת לאכול עם שקיעת החמה ואינו ממתין ממש עד הלילה. וגם אינו אוכל מיד כשבאים מבית הכנסת בעוד היום גדול כמו שרגילין לעשות בנשואין כשהולכין לבית הכנסת בעוד היום גדול. אלא אוכל עם שקיעת החמה, עכ"ל. ומשמע משם שהיה רק נזהר שלא לאכל בעוד היום גדול, כלומר שהיה אוכל ביום אך לא בעוד היום גדול. וזה עם השקיעה. ואם זה כבר בין השמשות, מה החידוש בזה, הלוא היה צריך לומר: "אלא אוכל עם שקיעת החמה שהוא בין השמשות"? אלא על כורחך לפרש כמו שאמרנו, שהוא מחמת שהוא עדיין מבעוד יום ולכן זה החידוש שיכול לאכול - מחמת תספת שבת. ולפי זה, הרי יש לנו מעשה לסתור. וכן מוכח ההגהות על המהר"ם שהבין שסבירא למהר"ם כר"ת. עיי"ש.

וכן המחבר לא הביא את המפרשים ביחס לרש"י והתעלם מכמה דיבורים ברש"י שמפורש בהם כר"ת. וכנ"ל במאירי. וכן גם לגבי הראב"ד דבריו אינם מוכרחים ועדיפים על פני הראשונים והאחרונים שלא למדו כמותו, אלא שכל זה הוא מחמת שנוקט בעמדה משלו העיקר למלאות את הרשימה שיהיה לו "רשימת חולקים".
וכן כל מה שכתב בדעת הרמב"ם והרי"ף עשה את רבותינו הראשונים והאחרונים ככאלו שעוד לא התחילו להבין רי"ף ורמב"ם. ורק הוא זה שזכה לעמוד על כוונתם במדויק ממש.
בקיצור התעלמות די גדולה מרבותינו הראשונים והאחרונים, ובוחר לנקוט עמדה ופירוש בראשונים לפי רוחב דעתו האישית - על אף שנסתר מאותם ראשונים במקומות אחרים.

לא עושה טוב בלב, לא כך מלמדים את תורת ה' לרבים.
הגישה והצורה הזו מורידה בעיני את האמינות והערך של המחבר. שלהבא, כל ספר ומאמר שיוציא, גם על נושאים אחרים שלא קשורים לנושא צאת הכוכבים - לא אתייחס אליהם כלל. כי הוא איננו מציג תמונה מלאה אלא אדרבא הוא קובע דברים באופן די שרירותי ולא אמין ומדויק.
שלחתי את דבריך לכותב המאמר. ומצורפת תגובתו.

בדעת ר' פרחיה.

המשיג הנ"ל התחמק בכונה מהלשונות המוכרחים שהבאתי בר' פרחיה שהשקיעה היא כפשוטה, אלא שיש לו 'קושיות' ממקומות אחרים בר' פרחיה שנראה לו מדבריהם שהפירוש כר"ת. וכך היא דרכם של כל המחברים שרוצים להאמין ש'כל' הראשונים כדעת ר"ת, וחוזרים על אותם הטענות כל הזמן.

רק חבל שהמשיג הנ"ל לא קרא את כל המאמר בעיון ולא עיין בכל המקומות שצויינו שם.

הטענה הממוחזרת של 'הכסיף' – כבר ציינתי בסוף המאמר ממש לעיין בספר 'בין השמשות' של הרב ויינגרטן, והמעיין בספרו שם בתדפיס מקובץ בית אהרן וישראל עמ' צ"ד הערה ג' יראה ביאור נכון לקושיא זו עי"ש.

הטענה של כוכב אחד יום – חבל שלא טרח לקרוא את מה שהובא במאמר בעמ' שכ"א מדברי הראשונים שכבר הקשו זאת ותרצו לנכון כמה תירוצים עי"ש.

הטענה של תפלת נעילה לא מתחילה, וחוסר הבנה יש כאן, דר' פרחיה העתיק כמעט את לשון הרמב"ם שהבאתי במאמר, וכונתו ברורה מאוד שהתפלה 'מסתיימת' עם שקיעת החמה ולא 'מתחילה' וכפי שכתב הרמב"ם בפ"ג ה"ו. וחבל שהמשיג משתמש בלשון גבוהה גבוהה וטועה בעצמו בדברים פשוטים.

ולהזכיר לקוראים שהמשיג לא ענה על הראיה מהלשונות של ר' פרחיה שכן הובאו במאמר שמפורש שם שהשקיעה היא 'משתראה השמש' כאלו שקעה במערב.

מסתבר מאוד שהתירוץ 'האמיתי' שלו שאינו 'חד צדדי' הוא שהכונה ל'אור השמש', דהיינו לאחר 58 דקות אז אכן 'רואים בחוש בצורה ברורה' 'ש'השמש', כן כן, השמש שאנו מכירים ורואים אותה במשך כל היום – נראית שוקעת במערב. דקה לפני כן לא ראינו אותה כאלו היא שוקעת, ורק בדיוק מופתי בדקה ה58, ללא שעון וללא ידיעה כלל - כל הרואה אומר הנה הנה השמש שוקעת ונעלמת מעינינו. ממש אמת לאמיתה של תורה, ועושה חשק לכל הקוראים להמשיך לקרוא את הספרים והמאמרים של המחבר, על ישרותו הנפלאה.

בדעת ר' יונה.

שוב הוא לא עונה על הראיה הברורה שהבאתי מלשונו באגרת התשובה, אלא יש לו 'קושיא' ממקור אחר. המקור שהביא הוא 'תלמיד' ר' יונה ולא 'ר' יונה בעצמו. ועד שמקשה עלי למה לא הבאתי את המקור שהביאו המנחת כהן והמ"ב – יקשה 'עליהם' איך לא הביאו את אגרת התשובה הנ"ל שמפורש בדבריו לא כך. ועכ"פ דעת 'ר' יונה' עצמו היא כדכתבתי.



בדעת מהר"ם.
שוב כדרכו אינו עונה על הראיה הברורה שהבאתי, אלא יש לו 'קושיא' ממקום אחר, והמעיין יראה שאין שום הכרח במה שכתב אלא השערות וגיבובי דברים לעייל פילא בקופא דמחטא בשביל לנסות להראות ש'כולם' סוברים כר"ת.

בדעת הראב"ד – הארכתי הרבה בראיות ברורות, והוא לא טרח לעיין היטב, אלא רוצה לקבל את הדעה שהוא רוצה לשמוע שהוא סובר כדעת ר"ת.

בדעת הרי"ף והרמב"ם הבאתי ראשונים מפורשים וראיות ברורות, שהאחרונים לא עמדו עליהם, והוא במקום לקבל האמת – דוחה אותה בקש כדרכו [וכדרך חבריו העומדים בשיטה זו]



גם לא כתב מה יש לו לענות על דברי הרוקח, הרלב"ג, הנימוק"י, ספר הנייר ועוד ראשונים 'מפורשים' לא כמו ההבנה המקובלת 'בדעת ר"ת'.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
שלחתי את דבריך לכותב המאמר. ומצורפת תגובתו.

בדעת ר' פרחיה.

המשיג הנ"ל התחמק בכונה מהלשונות המוכרחים שהבאתי בר' פרחיה שהשקיעה היא כפשוטה, אלא שיש לו 'קושיות' ממקומות אחרים בר' פרחיה שנראה לו מדבריהם שהפירוש כר"ת. וכך היא דרכם של כל המחברים שרוצים להאמין ש'כל' הראשונים כדעת ר"ת, וחוזרים על אותם הטענות כל הזמן.

רק חבל שהמשיג הנ"ל לא קרא את כל המאמר בעיון ולא עיין בכל המקומות שצויינו שם.

הטענה הממוחזרת של 'הכסיף' – כבר ציינתי בסוף המאמר ממש לעיין בספר 'בין השמשות' של הרב ויינגרטן, והמעיין בספרו שם בתדפיס מקובץ בית אהרן וישראל עמ' צ"ד הערה ג' יראה ביאור נכון לקושיא זו עי"ש.

הטענה של כוכב אחד יום – חבל שלא טרח לקרוא את מה שהובא במאמר בעמ' שכ"א מדברי הראשונים שכבר הקשו זאת ותרצו לנכון כמה תירוצים עי"ש.

הטענה של תפלת נעילה לא מתחילה, וחוסר הבנה יש כאן, דר' פרחיה העתיק כמעט את לשון הרמב"ם שהבאתי במאמר, וכונתו ברורה מאוד שהתפלה 'מסתיימת' עם שקיעת החמה ולא 'מתחילה' וכפי שכתב הרמב"ם בפ"ג ה"ו. וחבל שהמשיג משתמש בלשון גבוהה גבוהה וטועה בעצמו בדברים פשוטים.

ולהזכיר לקוראים שהמשיג לא ענה על הראיה מהלשונות של ר' פרחיה שכן הובאו במאמר שמפורש שם שהשקיעה היא 'משתראה השמש' כאלו שקעה במערב.

מסתבר מאוד שהתירוץ 'האמיתי' שלו שאינו 'חד צדדי' הוא שהכונה ל'אור השמש', דהיינו לאחר 58 דקות אז אכן 'רואים בחוש בצורה ברורה' 'ש'השמש', כן כן, השמש שאנו מכירים ורואים אותה במשך כל היום – נראית שוקעת במערב. דקה לפני כן לא ראינו אותה כאלו היא שוקעת, ורק בדיוק מופתי בדקה ה58, ללא שעון וללא ידיעה כלל - כל הרואה אומר הנה הנה השמש שוקעת ונעלמת מעינינו. ממש אמת לאמיתה של תורה, ועושה חשק לכל הקוראים להמשיך לקרוא את הספרים והמאמרים של המחבר, על ישרותו הנפלאה.

בדעת ר' יונה.

שוב הוא לא עונה על הראיה הברורה שהבאתי מלשונו באגרת התשובה, אלא יש לו 'קושיא' ממקור אחר. המקור שהביא הוא 'תלמיד' ר' יונה ולא 'ר' יונה בעצמו. ועד שמקשה עלי למה לא הבאתי את המקור שהביאו המנחת כהן והמ"ב – יקשה 'עליהם' איך לא הביאו את אגרת התשובה הנ"ל שמפורש בדבריו לא כך. ועכ"פ דעת 'ר' יונה' עצמו היא כדכתבתי.



בדעת מהר"ם.
שוב כדרכו אינו עונה על הראיה הברורה שהבאתי, אלא יש לו 'קושיא' ממקום אחר, והמעיין יראה שאין שום הכרח במה שכתב אלא השערות וגיבובי דברים לעייל פילא בקופא דמחטא בשביל לנסות להראות ש'כולם' סוברים כר"ת.

בדעת הראב"ד – הארכתי הרבה בראיות ברורות, והוא לא טרח לעיין היטב, אלא רוצה לקבל את הדעה שהוא רוצה לשמוע שהוא סובר כדעת ר"ת.

בדעת הרי"ף והרמב"ם הבאתי ראשונים מפורשים וראיות ברורות, שהאחרונים לא עמדו עליהם, והוא במקום לקבל האמת – דוחה אותה בקש כדרכו [וכדרך חבריו העומדים בשיטה זו]



גם לא כתב מה יש לו לענות על דברי הרוקח, הרלב"ג, הנימוק"י, ספר הנייר ועוד ראשונים 'מפורשים' לא כמו ההבנה המקובלת 'בדעת ר"ת'.

ואסיים בדברים שכתב עלי, בבחינת כל הפוסל במומו פוסל לא עושה טוב בלב, לא כך מלמדים את תורת ה' לרבים.

הגישה והצורה הזו מורידה בעיני את האמינות והערך של המחבר. שלהבא, כל ספר ומאמר שיוציא, גם על נושאים אחרים שלא קשורים לנושא צאת הכוכבים - לא אתייחס אליהם כלל. כי הוא איננו מציג תמונה מלאה אלא אדרבא הוא קובע דברים באופן די שרירותי ולא אמין ומדויק.
אציין שתגובתו זו היא לפני הודעתך האחרונה
 
עוד משהו צדדי על רבינו פרחיה, שכתב: משתשקע חמה. פירוש משתראה השמש כאילו שקעה בצד מערב וישאר צד מערב שהוא כנגד צד מזרח מאדים. עכ"ל.
והנה המחבר נתפס למילים: 'משתראה השמש כאילו שקעה'. שכביכול הוא מדבר על שקיעת האופק, אך איני יודע מדוע לא שת ליבו למה שכתב בפירוש "כאילו", וכאילו, פירושו שאין זה באמת ששקעה השמש, אלא משהו באמצע??
זה מכיח שהמחבר מנסה להיתפס בכל הכוח על רשימת ראשונים כלשהי.

וחשוב לי עוד דבר לציין, שלא הבאתי את כל הנ"ל להוכיח מהי דעת הראשונים, אלא להראות שכאשר יש צד אחר בעל משמעות (למשל שהראשונים כך למדו בדעת אותו הראשון כר"ת) - שאתה לא יכול להתעלם מזה כאילו מדובר בדבר שולי וזניח ביותר. אלא להביא הכל הכל ולפרוך דבריהם. וגם לאחר מכן לא לציין כאילו אותו הראשון פוסק כגאונים, אלא לציין שדעתו שנויה במחלוקת. שלדעת הראשונים הוא סובר כר"ת, ואילו לדעתי הוא חולק על ר"ת וסובר כגאונים.
בקיצור מאמר מגמתי ולא אמין בעיני. לא כך מבררים דבר.
וזו תגובתו הנוספת על דבריך הללו.

חבל שאתה ממשיך בטענות ישנות ולא מעיין בספרים שציינתי שכבר יישבו את כל טענות הסרק האלו.

image (9).png
 
לא מבין מה רוצה כותב המאמר להגיד, דהרי לא באתי לברר דעת ראשונים כאלו ואחרים, אלא להסביר שהבאת ראשונים בצורה חלקית, לא גורמת לאמינות, אלא להפך: וזה ממה שכתבתי לעיל בהודעה הראשונה:
"עברתי עליו והנה אני רואה שהוא לא כל כך מדייק במקורות. ובחלקם ניתן לחלוק עליו ממש. וחלקם כנראה יש לו טעות. בקיצור, אני לא אוהב לקרוא מאמר שצריך אחר כך לעבור עליו בגלל חוסר הדיוק והפרשנות של אותו מחבר."

לאחר מכן ביקשו ממני להראות מה לא כל כך מדויק ומה חסר בדבריו, אז הבאתי את מה שלא הביא המחבר, את דעתם של ראשונים ואחרים שלא למדו כמותו.
שלכן היה לו מן היושר להביאם, לדחותם, ולסיים שלדעתו אותם ראשונים סוברים כדעת הגאונים, ואילו לדעת הראשונים הם סוברים כר"ת. וכלומר שיש כאן צד נוסף בעל משמעות רבה.

אבל עכשיו מה שקורה הוא, שכותב המאמר מתחיל להתווכח איתי בדעת אותם ראשונים כאשר לא לזה באתי. אלא סך הכל באתי להראות והראיתי צד נוסף למטבע שמשום מה בחר להתעלם מהם. שדבר זה אינו נקרא בירור אמיתי. אלא מגמתי.

ולכן אין כל משמעות כעת מה סוברים אותם ראשונים הלכה למעשה. ואין זה מעניין איש. אלא מעניין לראות עד כמה ישרים אלו האנשים הכותבים בדרך ובצורה הזו.... ומראה מהי מגמתם בכל מה שכותבים....
ולכן מאחר ואני רואה את דרכם, את דרך האנשים הללו, שאין דרכם דרך אמיתית. לכן אני לא מעיין אף בשאר ספריהם שכתבו על נושאים אחרים - אף שלא קשורים בשום צד ואופן לנושא הנוכחי. מאחר ואני מבין שאצטרך לחפש אחריהם, לבדוק את מקורותיהם, לראות הנכונים הבנתם ומקורם או שלא, או רק באופן חלקי וכדומה.
וכל בר דעת שפותח את שאר הספרים הרגילים רואה בדרך כלל איך שמביאים את שני הצדדים. זוהי הדרך הנורמלית המראה על הכותב שמטרתו להגיע לבירור המדויק של העניין. לא כמו אלו הכותבים את מאמרם ומתעלמים ממקורות ברורים ואחרים. שכשאנשים קולטים אותם - הם מתרחקים מהם וממאמרם.
 
לא מבין מה רוצה כותב המאמר להגיד, דהרי לא באתי לברר דעת ראשונים כאלו ואחרים, אלא להסביר שהבאת ראשונים בצורה חלקית, לא גורמת לאמינות, אלא להפך: וזה ממה שכתבתי לעיל בהודעה הראשונה:
"עברתי עליו והנה אני רואה שהוא לא כל כך מדייק במקורות. ובחלקם ניתן לחלוק עליו ממש. וחלקם כנראה יש לו טעות. בקיצור, אני לא אוהב לקרוא מאמר שצריך אחר כך לעבור עליו בגלל חוסר הדיוק והפרשנות של אותו מחבר."

לאחר מכן ביקשו ממני להראות מה לא כל כך מדויק ומה חסר בדבריו, אז הבאתי את מה שלא הביא המחבר, את דעתם של ראשונים ואחרים שלא למדו כמותו.
שלכן היה לו מן היושר להביאם, לדחותם, ולסיים שלדעתו אותם ראשונים סוברים כדעת הגאונים, ואילו לדעת הראשונים הם סוברים כר"ת. וכלומר שיש כאן צד נוסף בעל משמעות רבה.

אבל עכשיו מה שקורה הוא, שכותב המאמר מתחיל להתווכח איתי בדעת אותם ראשונים כאשר לא לזה באתי. אלא סך הכל באתי להראות והראיתי צד נוסף למטבע שמשום מה בחר להתעלם מהם. שדבר זה אינו נקרא בירור אמיתי. אלא מגמתי.

ולכן אין כל משמעות כעת מה סוברים אותם ראשונים הלכה למעשה. ואין זה מעניין איש. אלא מעניין לראות עד כמה ישרים אלו האנשים הכותבים בדרך ובצורה הזו.... ומראה מהי מגמתם בכל מה שכותבים....
ולכן מאחר ואני רואה את דרכם, את דרך האנשים הללו, שאין דרכם דרך אמיתית. לכן אני לא מעיין אף בשאר ספריהם שכתבו על נושאים אחרים - אף שלא קשורים בשום צד ואופן לנושא הנוכחי. מאחר ואני מבין שאצטרך לחפש אחריהם, לבדוק את מקורותיהם, לראות הנכונים הבנתם ומקורם או שלא, או רק באופן חלקי וכדומה.
וכל בר דעת שפותח את שאר הספרים הרגילים רואה בדרך כלל איך שמביאים את שני הצדדים. זוהי הדרך הנורמלית המראה על הכותב שמטרתו להגיע לבירור המדויק של העניין. לא כמו אלו הכותבים את מאמרם ומתעלמים ממקורות ברורים ואחרים. שכשאנשים קולטים אותם - הם מתרחקים מהם וממאמרם.
מצורפת תגובתו

הכונה שלי היא שאני כתבתי 'בקצרה' את הראיות והדעות והביאורים 'הכי מוכרחים' בדברי הראשונים, ולכן הבאתי את הלשונות שבהם 'אין להתוכח', וכפי שאכן הוא לא מצא מענה ללשונות שכתבתי.
כל הקושיות מהלשונות האחרים 'שנראה לכאורה' לא כך - לא עניינו אותי, כיון שכבר הרחיבו בהם כמה וכמה חכמים שציינתי לעיין בדבריהם.
הבעיה של הכת השניה שרוצה לערער את מסורת ישראל היא שהם לא יודעים להבדיל בין העיקר והטפל. בין לשונות 'מוכרחים' ובין 'קושיות בעלמא' ולעיתים 'קושיות סרק' ממש, שנועדו רק כדי להראות 'כאילו' יש איזה ספיקות ובלבולים בלשונות, ולהציג מצג מתעתע בעיני הקורא התמים שלא מבחין בין עיקר לטפל.
להמשיך בדורנו אפילו 'לדון' שאולי הרמב"ם סובר כדעת ר"ת, לאחר כל הגילויים שיש עם המקור של דברי ר"א בערבית שציינתי אליו, והראיות הברורות שהפירוש בדבריו הוא כדעת מהר"ם אלאשקר ולא כמו שניסו חכמים מועטים לפקפק בהם באיזה טענות ומענות שונות, זה ממש לעשות צחוק ולעג מההלכה, ולהפוך דברי אלוהים חיים לבורות נשברים אשר לא יכילו המים.
כבר מגישה זו רואים את הגישה הכללית והאמינות של המחברים והכותבים הנ"ל. ואין טעם להאריך בקריאת דבריהם ובסתירתם.
 
חזק וברוך לרב מולקונדוב
ועוד תופעה שלצערי נפוצה היא שלא משיבים על הטענות, אם יש את שיטת יצחק ירנן ויש את שיטת היביע אומר אז לא נעצרים כאן ועושים שתי שיטות אלא תחילה יש להשיב על כל טענות היצחק ירנן / היביע אומר ורק מכאן נמשיך לדון אחרת מה הועילו התשובות? לכן מי שאין לו תשובות לטענות (במקרה הזה ליצחק ירנן) שלא ימשיך לדון ובטח שלא לפסוק, לכן אשאל את פותח האשכול האם יש לך תשובות לכל טענות היצחק ירנן?
 
מצורפת תגובתו

הכונה שלי היא שאני כתבתי 'בקצרה' את הראיות והדעות והביאורים 'הכי מוכרחים' בדברי הראשונים, ולכן הבאתי את הלשונות שבהם 'אין להתוכח', וכפי שאכן הוא לא מצא מענה ללשונות שכתבתי.
כל הקושיות מהלשונות האחרים 'שנראה לכאורה' לא כך - לא עניינו אותי, כיון שכבר הרחיבו בהם כמה וכמה חכמים שציינתי לעיין בדבריהם.
הבעיה של הכת השניה שרוצה לערער את מסורת ישראל היא שהם לא יודעים להבדיל בין העיקר והטפל. בין לשונות 'מוכרחים' ובין 'קושיות בעלמא' ולעיתים 'קושיות סרק' ממש, שנועדו רק כדי להראות 'כאילו' יש איזה ספיקות ובלבולים בלשונות, ולהציג מצג מתעתע בעיני הקורא התמים שלא מבחין בין עיקר לטפל.
להמשיך בדורנו אפילו 'לדון' שאולי הרמב"ם סובר כדעת ר"ת, לאחר כל הגילויים שיש עם המקור של דברי ר"א בערבית שציינתי אליו, והראיות הברורות שהפירוש בדבריו הוא כדעת מהר"ם אלאשקר ולא כמו שניסו חכמים מועטים לפקפק בהם באיזה טענות ומענות שונות, זה ממש לעשות צחוק ולעג מההלכה, ולהפוך דברי אלוהים חיים לבורות נשברים אשר לא יכילו המים.
כבר מגישה זו רואים את הגישה הכללית והאמינות של המחברים והכותבים הנ"ל. ואין טעם להאריך בקריאת דבריהם ובסתירתם.
ובמחילה מכבוד המחבר, במקום שהיה צריך להגיב פה שוב ושוב ולהסביר עצמו, היה לו לציין בראש דבריו במאמר ההוא: הנה אני הולך להביא ראשונים... והגם שידעתי שיש כאלו הסוברים אחרת ממני, בכל זאת לא אמנע מלהציג את עמדתי ולחזק את ההבנה בראשונים הללו כהצד האחר... מפני שכאשר כל מעיין ומעיין כשיפתח את הספרים העוסקים... יראה לפניו שאין מנוס אלא מלקבל דברי, ולכן כאן אני מביא הכל בקיצור נמרץ. ובכל קושיה יש לראות באותם הספרים שהרחיבו. [והייתי מוסיף למטה בהערות שוליים, ציון מקורות על מה אני בונה דבריי].
והנה אם המחבר ההוא היה כותב כך, הייתי מסתכל עליו אחרת לגמרי!
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
חזק וברוך לרב מולקונדוב
ועוד תופעה שלצערי נפוצה היא שלא משיבים על הטענות, אם יש את שיטת יצחק ירנן ויש את שיטת היביע אומר אז לא נעצרים כאן ועושים שתי שיטות אלא תחילה יש להשיב על כל טענות היצחק ירנן / היביע אומר ורק מכאן נמשיך לדון אחרת מה הועילו התשובות? לכן מי שאין לו תשובות לטענות (במקרה הזה ליצחק ירנן) שלא ימשיך לדון ובטח שלא לפסוק, לכן אשאל את פותח האשכול האם יש לך תשובות לכל טענות היצחק ירנן?
לפני שיבקשו לענות לשאלותיו, אבקש שיענו על הקושיות הרבות שיש כנגד שיטה מוזרה זו.
 
לפני שיבקשו לענות לשאלותיו, אבקש שיענו על הקושיות הרבות שיש כנגד שיטה מוזרה זו.
הגאונים לא מוזרים. וכבודו כותב ״קושיות רבות״ כאילו שהיו לאלפים ורבבות, בבקשה, תמנה את קושיותיך ונברר את הדברים זוהי דרכה של תורה וזה מה שהתכוונתי בהודעתי, שזה שיש ללומד קושיה זה לא אומר שצריך לפתוח עוד סניף ושיטה בהלכה אלא תחילה יש להשיב על טענות קודמיו.
אז בחדא מחתא השב על הטענות והצג הקושיות
 
הכונה שלי היא שאני כתבתי 'בקצרה' את הראיות והדעות והביאורים 'הכי מוכרחים' בדברי הראשונים, ולכן הבאתי את הלשונות שבהם 'אין להתוכח', וכפי שאכן הוא לא מצא מענה ללשונות שכתבתי.
רק להזכיר, לא משהו חדש:

כבר אמרנו שאין כן דעת כמה ראשונים ואחרונים? אז איך אפשר להתייחס לכך כדבר מוחלט? (שלכן יש מקום להציג את הצד השני).
ושוב כמה שאמרתי, לא באתי לברר היטב את הדעות ולהשיב לטעות וראיות האחרות, אלא להראות שיש עוד צד נוסף - ראשונים ואחרונים שלומדים אחרת.
ושוב, לא באים להוכיח מה באמת דעתו של.....
 
הגאונים לא מוזרים. וכבודו כותב ״קושיות רבות״ כאילו שהיו לאלפים ורבבות, בבקשה, תמנה את קושיותיך ונברר את הדברים זוהי דרכה של תורה וזה מה שהתכוונתי בהודעתי, שזה שיש ללומד קושיה זה לא אומר שצריך לפתוח עוד סניף ושיטה בהלכה אלא תחילה יש להשיב על טענות קודמיו.
אז בחדא מחתא השב על הטענות והצג הקושיות
לא דומה, בהודעות הנ"ל טענתי שיש כאן מערכה לקראת מערכה ולכן אפשר להתעלם מהראשונים והאחרונים שלא למדו כך (כמו כותב המאמר).
וכן אני טוען באותו מטבע לשון כמו שלך, שכמו שאתה רוצה תשובות עבור הרב יצחק ירנן כמו כן גם אני רוצה תשובות לשאלות הרבות שנשאלו על ידי עשרות ומאות תלמידי חכמים בכל מיני מקומות. שעד היום אני לא ראיתי ספר שעונה על כולם, ובאופן נורמלי ובלי דוחקים.
 
הכונה שלי היא שאני כתבתי 'בקצרה' את הראיות והדעות והביאורים 'הכי מוכרחים' בדברי הראשונים, ולכן הבאתי את הלשונות שבהם 'אין להתוכח',
לא משהו קשור לדיון, אלא לצורך פרטי,
אשמח לקבל רשימה כאן או בפרטי את הראשונים הסוברים כגאונים - שלדעתו הכי ברורים ומוכרחים כן. לצורך לימוד פרטי ואישי.
 
נערך לאחרונה:
אפילו 'לדון' שאולי הרמב"ם סובר כדעת ר"ת, לאחר כל הגילויים שיש עם המקור של דברי ר"א בערבית שציינתי אליו, והראיות הברורות שהפירוש בדבריו הוא כדעת מהר"ם אלאשקר ולא כמו שניסו חכמים מועטים לפקפק בהם באיזה טענות ומענות שונות,
מעניין לדעת,
אלו טענות טענו בו?
תודה.
 
רק להזכיר, לא משהו חדש:

כבר אמרנו שאין כן דעת כמה ראשונים ואחרונים? אז איך אפשר להתייחס לכך כדבר מוחלט? (שלכן יש מקום להציג את הצד השני).
ושוב כמה שאמרתי, לא באתי לברר היטב את הדעות ולהשיב לטעות וראיות האחרות, אלא להראות שיש עוד צד נוסף - ראשונים ואחרונים שלומדים אחרת.
ושוב, לא באים להוכיח מה באמת דעתו של.....
מעניין לדעת,
אלו טענות טענו בו?
תודה.
יהי לך אשר לך!
 
בדרך אגב אעיר כמה הערות על הנאמר כאן:
חבל שאתה ממשיך בטענות ישנות ולא מעיין בספרים שציינתי שכבר יישבו את כל טענות הסרק האלו

אמרנו שלפי פירוש זה, אין זה מוחלט שכוונתו על שקיעת האופק. גם אם נראה כך מלשונו. (תרגום כוונתו שכתב הזמנים בהלכה על ר"פ עדיין אינה מחייבת שכוונתו לשקיעת האופק).
הטענה של תפלת נעילה לא מתחילה, וחוסר הבנה יש כאן, דר' פרחיה העתיק כמעט את לשון הרמב"ם שהבאתי במאמר, וכונתו ברורה מאוד שהתפלה 'מסתיימת' עם שקיעת החמה ולא 'מתחילה' וכפי שכתב הרמב"ם בפ"ג ה"ו.
כוונת אותו מחבר לומר כך: "תפלת נעילה. היא צלותא יתירתא, וזמנה אחר תפלת המנחה [המסתיימת] עם שקיעת החמה" ?? [וכסגנון הרמב"ם שכתב: "ותפלת נעילה זמנה כדי שישלים אותה סמוך לשקיעת החמה"].
הבנתי נכון?
אם כן זו הבנה שגויה לגמרי. כי ר"פ כתב כן כדרכם של הראשונים שכתבו שזמנה של תפילת נעילה עם שקיעת החמה. ואילו ברמב"ם הלשון שונה: "סמוך לשקיעת החמה". ואין ראיה לדבריו, אלא להפך. שר"פ מדבר מתחילת השקיעה ואילך וכו' וכנ"ל. ולכל זה המחבר ההוא לא שם לב. מרוב רצונו להצדיק דרכו.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
איני יודע על מה אתם מתווכחים,
ביביע אומר ח"ב או"ח סימן כא אות ב ואות ה, כתב במפורש שרב האיי גאון ורב שרירא סוברים כרבינו תם.
וחזר על הדברים בח"ז סימן מא.
שם באות ט כתב שהכונה "גאונים", היינו רב נסים גאון בלבד, ורבינו אברהם בן הרמב"ם.
וכבר העלו כאן בפורום את דבריהם מן הכת"י שנתגלה בשנים האחרונות ממש, ובו משמע שגם הם סוברים כר"ת, או עכ"פ אין ראיה שהם חולקים עליו.
[ואגב גם החיד"א בברכ"י שם, סיים בדברי מהר"י פראג'י שהשיב להגנת ורדים, כי באמת הגאונים סוברים כר"ת. ע"ש. ומשמע שמסכים לו כי מסיים בדבריו באחרונה. ויש להאריך].

לגבי המנהג בארץ ישראל, אציין מעט שהעידו שכך היה כאן המנהג כר"ת:
סדר היום לרבי משה מכיר,
הרדב"ז בח"ד סימן רפב, ובסוף ימיו היה כידוע בירושלים.
דודו של מרן בתולדות יצחק בראשית א,ה
הפרי חדש בדבי שמשי דף ג ע"א,
מהר"ש סירליאו ממגורשי ספרד ובסוף ימיו בירושלים בברכות פ"א ה"א,
מהרח"א אבולעפיא השני, בסוף ימים בירושלים, עשה חרם להוציא שבת רק כר"ת, ראה חנן אלהים תקנה ח
רבי דוד פארדו בשושנים לדוד בראות פ"א ה"א, היה ראש ישיבת חסד לאברהם בירושלים
מהר"י עייאש שנפטר בסוף ימיו בירושלים, במטה יהודה רצג, ושו"ת בני יהודה סימן נז
רבי עמנואל חי ריקי ראש ישיבת חברים מקשיבים בירושלים אדרת אליהו ברכות ב: שבת לד: פסחים צד.
רבי מרדכי כרמי, בעל מאמר מרדכי, בסוף ימיו בירושלים, והוא כתב שהמנהג כר"ת אף להקל, בסימן שלא ס"ק ב
בעל המרכבת המשנה מחעלמא בשלחן עצי שטים שבת פ"ה ה"ד
שו"ת תורת חסד מלובלין חאו"ח סימן ו
רבי יצחק דוד אב"ד צפת, בקונטרס רכב על דבר אמת, ועוד ועוד


חבל שלא מבררים וכותבים סתם.
וכבר ידוע שהבית דוד משאלוניקי סימן קכו ותיט ג"כ כתב כר"ת ממש, רק שלענין מילה הזכיר שהסכימו חכמי הדור שלפניו לדחות לראשון "מפני טעות נשים צדקניות, שזמן שהוא ודאי לילה לר"ת החשיבו יום", ע"ש, והחיד"א העתיק דבריו בקיצור, אך רבים לא פתחו לראות מקור דברי החיד"א פנימה.
 
איני יודע על מה אתם מתווכחים,
בקצרה, (ואם יש לך מה להעיר נשמח לשמוע!).
העלו כאן מאמר בו רצו לטעון בוודאות מוחלטת לגמרי שיש הרבה מאוד ראשונים שפוסקים כגאונים במאה אחוז. בלי כל ספק ולו הכי קל.

והערתי על דבריהם שלא יתכן לומר כן, והבאתי כמה דוגמאות על כמה מהראשונים שטענו עליהם שסוברים כגאונים במאה אחוז ללא כל חשש. והראיתי שגם בהם יש פולמוס מה סוברים אותם ראשונים, (-איך למדו אותם ראשונים ואחרונים אחרים). כך שאין כאן בהצגת אותם ראשונים וכן בכל השאר שהביאו - הכרח מוחלט לדבריהם.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
חזור
חלק עליון