• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

חידה: אסור לבשר לחבירו שזכה בלוטו

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
אין יתכן שנודע לי שחברי זכה בלוטו (כגון שראיתי את ההגרלה בשידור חי ואני יודע מה המספרים שמילא), ואני רוצה להודיעו על כך שזכה, אך הרב אומר לי שאני לא אודיע לו עכשיו אלא אחכה מספר דקות.
מדובר ביום חול רגיל.
אם אני אתקשר לחבר ברגע זה הוא יענה לי וישמח וכו', ואעפ"כ אני צריך לחכות מספר דקות.
איך יתכן?
 

כדי שיוכל לברך הטוב והמטיב על זכייתו בלוטו צריך לכך שותף
על זכיה בלוטו נראה שמברך הטוב והמטיב, כיון שיש לו שמחה גם עם בני ביתו. (ואולי ראה כאן וכאן)
(אגב, לדעת הגר"א גם אם אין ב' שותפים יש לברך הטוב והמטיב, אם הטובה הגיע ממקום אחר ולא שהחליף מעות בחפץ וכד').
עכ"פ החידה תהיה גם לצד שלא יברך הטוב והמטיב על זכייה.
 
על זכיה בלוטו נראה שמברך הטוב והמטיב, כיון שיש לו שמחה גם עם בני ביתו. (ואולי ראה כאן וכאן)
(אגב, לדעת הגר"א גם אם אין ב' שותפים יש לברך הטוב והמטיב, אם הטובה הגיע ממקום אחר ולא שהחליף מעות בחפץ וכד').
עכ"פ החידה תהיה גם לצד שלא יברך הטוב והמטיב על זכייה.
חשבתי שזה הרמז הנ"ל לחידה
רמז:
אבל טרי מברך "דיין האמת" בחדא מחתא עם "הטוב והמטיב"
 
נערך לאחרונה:
אולי הוא במקום הטינופת שאינו יכול לברך רק אחרי כמה דק' ? כה"ח רכב
כתב האליה רבה בסי' רכ"ג ס"ק א' (והביאו הפמ"ג בסי' רכ"ג ס"ק ב'): "אם מצאו במרחץ או במקום הטינופת אם השומע אינו חושש מלהזכיר שם שמים במקום הטינופת ימתין עד שיצא וירחץ ידיו ואם צדיק הוא יאמר לו מיד וכשיצא יברך".
א"כ, אם הוא יודע שאותו אחד אינו חושש מלברך במרחץ, יצטרך להמתין מספר דקות עד שיצא בכדי להודיע לו.
וכ"כ בכה"ח סי' רכ"ב ס"ק י': "מי שבא להגיד בשורה טובה לחבירו אם מצאו במרחץ או במקום הטנופת ויודע שאם יגיד לו מיד יברך ואינו חושש על הזכרת השם במקום הטנופת ימתין עד שיצא וירחץ ידיו ויאמר לו. ואם הוא צדיק יאמר לו מיד כשיבא וכשיצא יברך. ס"ח סימן תתמ"ה. א"ר רסי' רכ"ג. ואם היא בשורה טובה הרבה ואם יאמר לו מיד אפשר שמרוב שמחתו יבעת ויכנס בסכנה יש לומר לו אותה בשורה מעט מעט במדרגות עד שתתישב דעתו"
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון