• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חידה: אסור לברך ברכת המזון?

מופיע כך בפוסקים, כרגע איני זוכר מקור.

ונזכר כעת שיש עוד אופן שמוזכר בפוסקים שלא לברך בו ברכת המזון, כשאכל ומילא כריסו יותר מידי, שאז נקרא רשע כי עלול לבוא לקרי וכו', ואז לא יברך.
הדין שייך גם באישה.
 
הודיעו לו שנפטרו לו אחד משבעה קרובים
לא הכוונה.
ח"ו כולם ב"ה כולם חיים ונושמים, חוץ מזה בשבת שאין דיני אונן, מה?
אולי באופן ולא יודע לברך את שלוש הברכות הראשונות, אלא רק אחת או שתים, שאז אומרים לו שלא יברך כלל?

או באופן ואכל בעל כרחו?
אכל בשמחה מרצונו הטוב, ואפילו קיים מצווה באכילתו.
ולגבי ידיעת הברכות שיקרא מתוך הכתב. (מה באמת ההלכה שאינו יודע אחד מהברכות?)
 
ונזכר כעת שיש עוד אופן שמוזכר בפוסקים שלא לברך בו ברכת המזון, כשאכל ומילא כריסו יותר מידי, שאז נקרא רשע כי עלול לבוא לקרי וכו', ואז לא יברך.
מחודש מאוד, שהרי משאכל כזית יתחייב בברכהמ"ז ומה לי מהאכילה שלו בהמשך, אשמח לראות דעה כזו.
 
ולגבי ידיעת הברכות שיקרא מתוך הכתב. (מה באמת ההלכה שאינו יודע אחד מהברכות?)
ילקוט יוסף קפה: שלשת הברכות הראשונות של ברכת המזון מעכבות זו את זו, ולכן אם אינו יודע לברך אלא חלק מהברכות, לא יברך ברכת המזון כלל, שג' הברכות הם מן התורה, ומעכבות זו את זו. ואף אם אכל ושבע שחייב לברך ברכת המזון מדאורייתא, ויודע ברכת הזן בלבד, אין לו לברכה, אלא אם כן יודע גם ברכת נודה לך ורחם.
 
מחודש מאוד, שהרי משאכל כזית יתחייב בברכהמ"ז ומה לי מהאכילה שלו בהמשך, אשמח לראות דעה כזו.
כרגע אני רואה רק את זה, אור חדש להרב ביכנר, אך זכורני גם מקום אחר:

סעיף כד כתב הרמב"ם הממלא כריסו ואוכל ואכילה גסה היינו עד שיסתפק תאותו מאכילה לגמרי אינו יכול לאכול יותר מחמת רוב המאכל תמשוך האיסטומכא למטה ויכבד עליו המאכלים, עכ"ל בספר הגן לר' יוחנן לוריא ז"ל. וה"ה שתיה גסה, ודבר זה גורמים לו להכביד עליו חליים רעים ומתוך כך יבטל מד"ת ותפלה, ואפילו עושה לשם מצוה כגון שבתות וימים טובים עובר ג' לאוין, השמר לך פן תשכח, בל תשקצו שממלא כרסו כמו בהמה, ומלוי כרס נקרא שאוכל יותר מכדי שובעו, ונקרא רשע שמביא עצמו לידי קרי, ואסור לברך אחריה ברכת המזון שנאמר בטן רשעים תחסר, פי' רשע שממלא עד שיסתפק תאותו וממלא כריסו כבהמה תחסר פי' אכילתו מברכה פי' מברכת המזון, אבל ירא שמים אינו ממלא כריסו ואינו אוכל אלא לשובע נפשו דכתיב ואכלת ושבעת וברכת, פי' אכילה שהיא לקיום הגוף אתה חייב לברך ברכת המזון אחריה עכ"ל.
 
ילקוט יוסף קפה: שלשת הברכות הראשונות של ברכת המזון מעכבות זו את זו, ולכן אם אינו יודע לברך אלא חלק מהברכות, לא יברך ברכת המזון כלל, שג' הברכות הם מן התורה, ומעכבות זו את זו. ואף אם אכל ושבע שחייב לברך ברכת המזון מדאורייתא, ויודע ברכת הזן בלבד, אין לו לברכה, אלא אם כן יודע גם ברכת נודה לך ורחם.
לא הכוונה.
רמז: קשור 'גם' לידע בברכות. (לא מה שכבודו התכוון)
 
חזור
חלק עליון