• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

דברי הגרש"ש דרוב ל"ה סברא

לא ירדתי לסוף דעתו דהשער"י דכ' בש"ג פ"ג וכן בש"ה פ"א, דבממונות קודם כל חוקי הצדק והיושר פועלים ולאחמ"כ באה התורה ומתקנת את איסור ה'לא תגזול' וכדו'.
וייסד הגרש"ש דלפי"ז הדברים פשוטים כמין חומר מדוע לא הולכים אחרי הרוב בממונות - דהרי בממונות פועלים עפ"י הצדק והיושר ובהליכה אחרי הרוב אין שום סברא.
אינני מבין,
בא ניקח דוגמא ספיצפית.
אם רוב השוורים נמכרים לחרישה, אז שאדם הולך לקנות שור בחנות מה היושר והפשטות אומרת - שהוא בא לקנותו עבוד חרישה ומדוע זה לא סברא.
ואין אמנם אם נאמר דיש את דיני התורה שפוסקים שצריך ראיה מושלמת ניחא, אבל לפי"ד השער"י בממונות פוסקים מה שהכי צודק ומה שהכי צוד זה הרוב ולא המיעוט.
 
לא ירדתי לסוף דעתו דהשער"י דכ' בש"ג פ"ג וכן בש"ה פ"א, דבממונות קודם כל חוקי הצדק והיושר פועלים ולאחמ"כ באה התורה ומתקנת את איסור ה'לא תגזול' וכדו'.
וייסד הגרש"ש דלפי"ז הדברים פשוטים כמין חומר מדוע לא הולכים אחרי הרוב בממונות - דהרי בממונות פועלים עפ"י הצדק והיושר ובהליכה אחרי הרוב אין שום סברא.
אינני מבין,
בא ניקח דוגמא ספיצפית.
אם רוב השוורים נמכרים לחרישה, אז שאדם הולך לקנות שור בחנות מה היושר והפשטות אומרת - שהוא בא לקנותו עבוד חרישה ומדוע זה לא סברא.
ואין אמנם אם נאמר דיש את דיני התורה שפוסקים שצריך ראיה מושלמת ניחא, אבל לפי"ד השער"י בממונות פוסקים מה שהכי צודק ומה שהכי צוד זה הרוב ולא המיעוט.
הצדק והיושר הוא לדון על כל מקרה לגופו, ולכן מה שרוב עסקאות השוורים הן לחרישה, למשל, אין זה אמור להשפיע על המקרה הנידון.
 
לא ירדתי לסוף דעתו דהשער"י דכ' בש"ג פ"ג וכן בש"ה פ"א, דבממונות קודם כל חוקי הצדק והיושר פועלים ולאחמ"כ באה התורה ומתקנת את איסור ה'לא תגזול' וכדו'.
וייסד הגרש"ש דלפי"ז הדברים פשוטים כמין חומר מדוע לא הולכים אחרי הרוב בממונות - דהרי בממונות פועלים עפ"י הצדק והיושר ובהליכה אחרי הרוב אין שום סברא.
אינני מבין,
בא ניקח דוגמא ספיצפית.
אם רוב השוורים נמכרים לחרישה, אז שאדם הולך לקנות שור בחנות מה היושר והפשטות אומרת - שהוא בא לקנותו עבוד חרישה ומדוע זה לא סברא.
ואין אמנם אם נאמר דיש את דיני התורה שפוסקים שצריך ראיה מושלמת ניחא, אבל לפי"ד השער"י בממונות פוסקים מה שהכי צודק ומה שהכי צוד זה הרוב ולא המיעוט.
וביותר איכא לאקשויי, דא”כ דאי”ז מחוקי הצדק והיושר, במה פליג שמואל דס”ל דהולכין בממון אחר הרוב,
יש תח”י ביאור נפלא לכל הנ”ל ומיישב בזה ג”כ את קו’, ובעינא להתיישב בזה טפי.
 
וביותר איכא לאקשויי, דא”כ דאי”ז מחוקי הצדק והיושר, במה פליג שמואל דס”ל דהולכין בממון אחר הרוב,
יש תח”י ביאור נפלא לכל הנ”ל ומיישב בזה ג”כ את קו’, ובעינא להתיישב בזה טפי.
חזיתי במספר ממאמריכם, וניכר כי גברא רבה אשר אורייתא קא מרתחא ביה עומד מאחורי הנ”ל, יישר כח גדול על הרמה הגבוהה שאתם מוסיפים בפורום,
אכן אודה מאד אם תכתבו את ביאוריכם ויפקח עיני בסוגי’.


בברכת הצמא לתורתו.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
חזור
חלק עליון