• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מצלמת אבטחה בשבת

מרפסן איגרי

Well-known member
במכתב הנ"ל כתב מרן שליט"א שגם בעה"ב שמתקין מצלמת אבטחה אין איסור, כיון שהוא לצורך שמירה באתרא דשכיח היזקא.

אבל נשאלת השאלה הרי בעה"ב ודאי ניח"ל שהמצלמה תדלק, שלשם כך התקין אותה בביתו. ועוד, אם ההיתר הוא משום שכיח היזקא, זה אומר שנמצא במקום המועד לפורענות, אבל בעיר רגילה שהסיכוי הוא קטן שיפרצו לביתו, וגם אם יפרצו הסיכוי יותר קטן שיהיה דוקא ביום שבת, וכן הסיכוי קטן שיבואו לידי סכנה, אלא רק היזק ממון.

לפי זה יהיה אסור להפעיל את המצלמה בשבת, ולבעה"ב יהיה אסור לעבור דרך המצלמה?
 

קבצים מצורפים

  • האם מותר לראות ברית שצולמה במצלמת אבטחה בשבת.pdf
    47.2 KB · צפיות: 16
הרי בעה"ב ודאי ניח"ל שהמצלמה תדלק, שלשם כך התקין אותה בביתו.
מחילה, אבל לא ניחא ליה להצטלם
וראה עוד למרן זיע"א שדן בנושא יבי"א ח"ט סימן לה
וז"ל: ומעתה כיון שההליכה ברחוב אין לה קשר עם ההדלקה או הכיבוי ואינו מתכוון כלל לכך וגם הוא פס"ר דלא ניח"ל שאין בו איסור תורה לפיכך יש להתיר
 
וז"ל: ומעתה כיון שההליכה ברחוב אין לה קשר עם ההדלקה או הכיבוי ואינו מתכוון כלל לכך וגם הוא פס"ר דלא ניח"ל שאין בו איסור תורה לפיכך יש להתיר
מרן דיבר על אדם ברחוב שהולך ונדלק מנורה בגלל הליכתו, המנורה אינה שלו ואין שום עניין בה

בודאי שבעל הבית שהתקין את המצלמות בביתו הוא חפץ שהם יעבדו, שאם לא לשם מה התקין אותם? ולומר שלא ניחא ליה בגלל שבת זה לא נכון לענ"ד, כי בפועל ניח"ל מהצילום, אבל בגלל האיסור הוא אומר שכאילו לא ניח"ל.
 
הצילום של עצמו לא כ"כ מעניין אותו, אבל המצלמה שעובדת כן אכפת ליה, שאם לא תעבוד הוא ידאג, שלשם כך התקין מצלמות בביתו
אגב מרן שליט"א בשיעור השבועי פרשת חיי שרה
הביא שגם במקרר הדין כן, אכפת לו שיהיה מקרר פועל אך לא אכפת לו שיכנס אוויר והוא יפעיל את המנוע
וה"ה לכאן.
 
הביא שגם במקרר הדין כן, אכפת לו שיהיה מקרר פועל אך לא אכפת לו שיכנס אוויר והוא יפעיל את המנוע
והביא גם שמרן החמיר בזה, ואף פעם לא פתח מקרר בשבת. תמיד אם היה רוצה להשלים למאה ברכות, היה מבקש ממנו ומשאר האחים שיביאו לו אפרסמון וכדומ' מהמקרר.
 
לא איכפת ליה להצטלם, ולא "לא ניח"ל".

וידוע החילוק בין לא ניחא ליה
ללא איכפת ליה.
נכון, ושם הזכיר את החילוק בין לא ניחא ליה ללא איכפת ליה.
אין שום חילוק בין לא ניחא ליה ללא אכפת ליה, והדברים מפורשים בתוס' בשבת קג' והו"ד בביה"ל סימן שכ' סעיף יח' ד"ה דלא ניחא ליה, וכתבם מרן זיע"א באינספור מקומות, עיין לדוג' בחזו"ע שבת ח"ה עמ' קנו' (ושם דחה את דברי הנהר שלום שרצה לחלק).

לגופו של עניין, הקושיא של @מרפסן איגרי היא לכאורה גם על דברי הרב ע"ה ביבי"א ח"ט סימן לה' בעניין מצלמות האבטחה המותקנות בכותל (שהיא המקור לדבריו של הראשל"צ שליט"א), שהרי לכאורה ניחא ליה לעובר אורח להיות מצולם ע"י מצלמות האבטחה שם?
לענ"ד יש לשים לב ולהגדיר היטב מה בדיוק ניחא ליה לאדם: שהמצלמות יצלמו אותו, או שמא את המחבלים הארורים שרוצים לפגע? נראה בעיני פשוט שאת המחבלים, שהרי אין שום תועלת בצילום שלו, אלא בצילום של המחבלים טרם יבצעו את זממם ולזהות דמויות חשודות, דאלת"ה, מה התועלת שיצלמו את המחבל בזמן שהוא פוגע ח"ו בנפש יהודי? שיבואו איתו בדין לאחכ"מ? נראה לי שלקרבן אין שום נפק"מ מזה. והדברים שכתבנו, לענ"ד מדוקדקים מגוף השאלה שנשאל הרב ע"ה, ודו"ק. ותו, דהרב ע"ה ביבי"א (שם) הביא את דברי שו"ת חשב האפוד שכתב שמותר לעבור מול אור שמוצב על בית, שכאשר נדלק יש תועלת בכך שיפריע לגנבים לפרוץ לבית, כיון דהוא פס"ר דלנח"ל. והוא כדאמרן.
 
ועוד, אם ההיתר הוא משום שכיח היזקא, זה אומר שנמצא במקום המועד לפורענות, אבל בעיר רגילה שהסיכוי הוא קטן שיפרצו לביתו, וגם אם יפרצו הסיכוי יותר קטן שיהיה דוקא ביום שבת, וכן הסיכוי קטן שיבואו לידי סכנה, אלא רק היזק ממון.
לגבי הקושיא השניה, דברים אלו הם דברי שו"ת בית אבי (ע"ש) ולא דברי הראשל"צ שליט"א, ונראה להדיא מכל המהלך, שהרב לא תלה את הדבר בתנאי זה. וגם הרהמ"ח שם נראה שכתב זאת בתור סימן ולא סיבה.
 
חזור
חלק עליון