נדב
Member
דבר נפוץ שמפרסמים שמנהג הספרדים בירושלים להדליק 20 דק' אחר השקיעה, גם מפרסמים שכן היה מנהג ירושלים לענין ק"ש. ויש לדעת שהרבה סוברים דזמן צאת הכוכבים נמדד מהשקיעה המישורית ולא הנראית וההסבר לכך פשוט כיון דאור הכוכבים תלוי בחושך הרקיע וזה תלוי בשקיעה המישורית ואף אם העיר נמצאת בגובה אין זה משפיע כלל על האור ברקיע בשמים, אמנם בדברי רב נסים גאון (שבת קי"ח ע"ב) מבואר לכאו' לא כן וכבר עמדו ע"ז ודבריו צ"ע במציאות ולכה"פ הו"ל כמחלוקת ועכ"פ דעות נכבדות כן ס"ל ובסוף לוח עתים לבינה עמד ע"ז עי' בדבריו.
ומעתה הדבר ידוע שמנהג ירושלים כשקיעה הנראית וא"כ 20 דק' אחר השקיעה הנראית הוא 25 דק' לאחר השקיעה המישורית וא"כ יוצא שכל המדליקים בירושלים 20 דק' אחר השקיעה מדליקים 25 דק' אחר השיעה וזה תואם לשיטת הבא"ח והגרב"צ דס"ל שזמן צאת הכוכבים לכל הדינים הוא 25 דק' אחר השקיעה כיון דרק בזמן זה אנו רואים כוכבים בימינו.
ולפי"ז גם הגרב"צ באול"צ שפסק להדליק י''ג דק' או 20 דק' אחר השקיעה ול"צ לחכות בחנוכה ל25 דק', ויש עדויות שהוא עצמו הדליק 20 דק' אחר השקיעה, ולמתבאר נפיק דלמעשה נהג כסתמות הבא"ח והדליק 25 דק' אחר השקיעה המישורית.
ומעתה הדבר ידוע שמנהג ירושלים כשקיעה הנראית וא"כ 20 דק' אחר השקיעה הנראית הוא 25 דק' לאחר השקיעה המישורית וא"כ יוצא שכל המדליקים בירושלים 20 דק' אחר השקיעה מדליקים 25 דק' אחר השיעה וזה תואם לשיטת הבא"ח והגרב"צ דס"ל שזמן צאת הכוכבים לכל הדינים הוא 25 דק' אחר השקיעה כיון דרק בזמן זה אנו רואים כוכבים בימינו.
ולפי"ז גם הגרב"צ באול"צ שפסק להדליק י''ג דק' או 20 דק' אחר השקיעה ול"צ לחכות בחנוכה ל25 דק', ויש עדויות שהוא עצמו הדליק 20 דק' אחר השקיעה, ולמתבאר נפיק דלמעשה נהג כסתמות הבא"ח והדליק 25 דק' אחר השקיעה המישורית.