• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

מה טעם שמדליקין ומברכין בבתי הכנסת בזמן הזה

פשוט

Well-known member
מרן ז''ל פסק (סימן תרע"א ס"ז) שמדליקין ומברכין בבית כנסת.
והתעוררתי, דמרן ז''ל כתב בבית יוסף שתיקנו כן מפני האורחים שאין להם בית וכמו שתקנו קידוש בבית כנסת מחמת האורחים האוכלים ושותים שם.
והנה בסימן רס"ט גבי המנהג לקדש בבית הכנסת כתב מרן ז''ל שטעם המקומות שנהגו לקדש בבית הכנסת הוא מחמת שלא בטלה התקנה, וכתב: "אבל יותר טוב להנהיג שלא לקדש בבית הכנסת וכן מנהג ארץ ישראל"

ואם כן בימינו שאין אורחים מדוע לא בטלו לתקנה זו להדליק בבית הכנסת.

וביותר התקשיתי, דלדידן שאין מברכים על מנהג (ואין מברכין על ההלל בראש חודש) מדוע מברכים על הדלקה זו בבית הכנסת שהיא מחמת המנהג.

לא עיינתי לעת עתה בדברי הפוסקים, ומי שיודע ליישב ולהוסיף אודה לו מאד, ושכמ"ה.
 
יש עוד טעמים
א. לסדר לעמי הארץ סדר הברכות
ב. זכר לבית מקדש ובית כנסת הינו בית מקדש מועט
ג. ויש שנוהגים עדין לקדש עין תשובה ביחוה דעת הרב כותב שהנה מה טוב במקומות שיש שלא מקדשים בבית לקדש להם גם בבית הכנסת
 
יש עוד טעמים
א. לסדר לעמי הארץ סדר הברכות
ב. זכר לבית מקדש ובית כנסת הינו בית מקדש מועט
ג. ויש שנוהגים עדין לקדש עין תשובה ביחוה דעת הרב כותב שהנה מה טוב במקומות שיש שלא מקדשים בבית לקדש להם גם בבית הכנסת
יישר כח
אבל שאלתי היא לטעמו של מרן ז''ל בבית יוסף כפי שהבאתי.
 
מרן ז''ל פסק (סימן תרע"א ס"ז) שמדליקין ומברכין בבית כנסת.
והתעוררתי, דמרן ז''ל כתב בבית יוסף שתיקנו כן מפני האורחים שאין להם בית וכמו שתקנו קידוש בבית כנסת מחמת האורחים האוכלים ושותים שם.
והנה בסימן רס"ט גבי המנהג לקדש בבית הכנסת כתב מרן ז''ל שטעם המקומות שנהגו לקדש בבית הכנסת הוא מחמת שלא בטלה התקנה, וכתב: "אבל יותר טוב להנהיג שלא לקדש בבית הכנסת וכן מנהג ארץ ישראל"

ואם כן בימינו שאין אורחים מדוע לא בטלו לתקנה זו להדליק בבית הכנסת.

וביותר התקשיתי, דלדידן שאין מברכים על מנהג (ואין מברכין על ההלל בראש חודש) מדוע מברכים על הדלקה זו בבית הכנסת שהיא מחמת המנהג.

לא עיינתי לעת עתה בדברי הפוסקים, ומי שיודע ליישב ולהוסיף אודה לו מאד, ושכמ"ה.
פרסומי ניסא בנ"ח
 
אני שואל לפי הטעם הנזכר בבית יוסף שהבאתי לעיל.
היתכן בהחלט שלפי הטעם הזה אין הכי נמי אפשר שאין צורך להדליק אולם גם שלגבי קידוש שם מרן כותב שטוב שלא להנהיג כן בארץ משום שלא היה מנהג כן ויש בעיה של קידוש שלא במקום סעודה אבל אחר שכבר היה מנהג כזה להדיק כמבואר בכל בו והריב''ש ועוד א''כ דין חנוכה שונה מקידוש שבנר חנוכה עדיף טפי משןם פירסום הנס משא''כ בקידוש שיש בעיה של קידוש שאינו במקום סעודה לכן בקידוש מרן הבית יוסף כתב שעדיף לא להתחיל לנהוג כן
 
היתכן בהחלט שלפי הטעם הזה אין הכי נמי אפשר שאין צורך להדליק אולם גם שלגבי קידוש שם מרן כותב שטוב שלא להנהיג כן בארץ משום שלא היה מנהג כן ויש בעיה של קידוש שלא במקום סעודה אבל אחר שכבר היה מנהג כזה להדיק כמבואר בכל בו והריב''ש ועוד א''כ דין חנוכה שונה מקידוש שבנר חנוכה עדיף טפי משןם פירסום הנס משא''כ בקידוש שיש בעיה של קידוש שאינו במקום סעודה לכן בקידוש מרן הבית יוסף כתב שעדיף לא להתחיל לנהוג כן
אעיין בהמשך בל"נ.
יישר כח.
 
וביותר התקשיתי, דלדידן שאין מברכים על מנהג (ואין מברכין על ההלל בראש חודש) מדוע מברכים על הדלקה זו בבית הכנסת שהיא מחמת המנהג.
פרסומי ניסא בנ"ח
מרן דיבר כעת על זה בשיעור ששאל אותו את זה בחור ישיבה מישיבה אשכנזית
והשיב לו מרן שיש ביב"ע תשובה ארוכה בנושא
ואחד הטעמים החזקים הוא כמו שכתבתי לך דשאני פרסומי ניסא
 
חזור
חלק עליון