• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

קודם עיון

איפה יש רעיון זה בתורת מרן הגאון הרב יצחק יוסף שליט''א'ל
כל הזמן חוזר ואומר שללמוד פלפול הישיבות. זה חשוב ללימוד ההלכה.
והזמן של כמה וכמה שנים זה העיון שלומדים בישיבה.
וזה לא אומר שאחרי החתונה צריכים ללמוד גם עיון הש"ס.
 
אני שאלתי מקור כתוב כדי שאוכל לכתוב את זה בעלון של הרב יגאל כהן ורציתי לשונו מדויק לעשות העתק הדבק
מה שהזכיר שביבי אור זה מדבר על המעלה של לימוד הלכה
 
כעין מה שנכתב לעיל, מובא במכתב שכתב מרן הראש"ל שליט"א בקובץ בית יוסף גליון מ"ד סי' ל"ד. (מצורף).
וכן בקובץ בית יוסף גליון מ"ה סי' נ"ג. (מצורף).
עם זאת, אצרף עוד נושאים דומים בעניין:
בית מרן בשלח תשע"ז:
1735060253451.png
עלון השיעור השבועי שופטים תשפ"ב:
1735060415800.png
ובקובץ בית יוסף גליון מ"ז סי' צ"ו כתב מרן הראש"ל שליט"א:
1735062322583.png
וכן בקובץ בית יוסף גליון נ' סי' קל"U עמ' רנ"ח כתב מרן הראש"ל שליט"א:
1735062629852.png
אמנם בגליון מ"ח סו"ס קל"ב כתב מרן הראש"ל שליט"א:
1735062476050.png

גם בקובץ בית יוסף גליון י"ב סי' רי"א כתב מרן זצ"ל (וכן הובא בגליון י"ח עמ' קי"ד):
1735061292875.png
וגם בקובץ בית יוסף גליון י"ח עמ' סז כתב מרן זצ"ל:
1735061380452.png
[/SPOILER]
 

קבצים מצורפים

  • ללמוד שס לפני לימוד הלכה - מתוך קובץ בית יוסף גליון מה.pdf
    739.4 KB · צפיות: 3
  • הדרכה בלימוד ההלכה - מתוך קובץ בית יוסף גליון מד.pdf
    251.6 KB · צפיות: 3
אם כבר דיברו על לימוד העיון התלמודי קודם לימוד ההלכה. רציתי לשאול מרן שליט"א בשיעוריו הרבים אומר שמי שלא לומד רב חיים וקצות וכו' אינו יכול לפסוק הלכה. ואומר זאת גם בשם הרב פראנק. וגם כאן הביאו שמרן שליט"א אמר שפלפול הישיבתי הוא חשוב מאוד ללימוד ההלכה וכו'. אך אני הקטן שואל איפה ראינו דבר כזה בדברי מרן מלכא זצוק"ל הרי הוא היה נגד הפלפולים הישבתיים וכו' ומה שאמר לראשון לציון הגר"ד יוסף שליט"א על חשיבות הלימוד כוונתו ללימוד הישיבתי הספרדי הלומדים תוס' בעיון עמוק ומהרש"א על הסדר ומהר"ם שי"ף ומשמרות כהונה וכו' (כמו שיראה הרואה הערות בגליונות המש"ך בחדר הלימוד אצל מרן זצ"ל). אבל ללמוד רב חיים וקצות ורבי שמעון שקופ וכו' מאן דכר שמיה איכן נמצא כדבר בדברי מרן רבנו הגדול זיע"א?! ומזה יש לי שאלה (כביכול כמובן מי אני הקטן שאשאל על מרן שליט"א) ע"ד מרן שליט"א שחוזר השכם והערב ע"ז שחייב ללמוד קצות ורב חיים ורב שמעון שקופ. על זה אי הבנתי. ואשמח אם אחד מהרבנים יאיר עיני.
 
אם כבר דיברו על לימוד העיון התלמודי קודם לימוד ההלכה. רציתי לשאול מרן שליט"א בשיעוריו הרבים אומר שמי שלא לומד רב חיים וקצות וכו' אינו יכול לפסוק הלכה. ואומר זאת גם בשם הרב פראנק. וגם כאן הביאו שמרן שליט"א אמר שפלפול הישיבתי הוא חשוב מאוד ללימוד ההלכה וכו'. אך אני הקטן שואל איפה ראינו דבר כזה בדברי מרן מלכא זצוק"ל הרי הוא היה נגד הפלפולים הישבתיים וכו' ומה שאמר לראשון לציון הגר"ד יוסף שליט"א על חשיבות הלימוד כוונתו ללימוד הישיבתי הספרדי הלומדים תוס' בעיון עמוק ומהרש"א על הסדר ומהר"ם שי"ף ומשמרות כהונה וכו' (כמו שיראה הרואה הערות בגליונות המש"ך בחדר הלימוד אצל מרן זצ"ל). אבל ללמוד רב חיים וקצות ורבי שמעון שקופ וכו' מאן דכר שמיה איכן נמצא כדבר בדברי מרן רבנו הגדול זיע"א?! ומזה יש לי שאלה (כביכול כמובן מי אני הקטן שאשאל על מרן שליט"א) ע"ד מרן שליט"א שחוזר השכם והערב ע"ז שחייב ללמוד קצות ורב חיים ורב שמעון שקופ. על זה אי הבנתי. ואשמח אם אחד מהרבנים יאיר עיני.
ודאי שכך הורה מרן לבניו בלומדם בישיבות, וגם בחזו"ע שהיתה ע"פ הנהגתו המדוקדקת למדו כמו בכל הישיה"ק.
 
להשערות אין לדבר סוף. אבל אני מדבר לא מרן שליט"א לא אומר כך אמר לי אבא וכו' אלא הוא אומר זאת מדעתיה. וגם מרן שמעתי ממנו פעם בשיעור במוצ"ש שאמר שהיינו בחורים היינו לומדים כמו שלמדו רבותינו בכל הדורות והסביר איך היו לומדים רש"י ותוס' ומהרש"א וכו' ואמר שבעבר אף האשכנזים היו לומדים בשיטה הזו. אך מחמת ההשכלה אז רצו לחזק את הבחורים שלא יברחו הכניסו להם את הפלפול. עכ"ד. ואדרבא אין לזה שום איזכור בספרי מרן מלכא זיע"א. וא"כ הדרא קושיא לדוכתא.
 
אגב
קראתי שפעם שאלו את מרן רה''י הרב שטינמן זצל שהיום היתה אזכרתו
לגבי ספרי פלפול שאחרונים יצאו עליהם אם כן איך לומדים בישיבה ספר כך וכך
והרב ענה ספר זה אינו פלפול אלא פשט.
 
חזור
חלק עליון