• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הבדל בין לוחות שנה זמן ר"ת [תורני]

כשאני כותב דורות על דורות עשו, אני כותב זאת כהנחה פשוטה, שהרי זה מה שידעו בתור שיטת חישוב יחידה, או שוות או זמניות, והם עשו זמניות לאפוקי משוות, אבל האם בעשרה בטבת הם הקלו לשתות עד עה"ש בזמניות? זה לא אמרתי, דמסתמא אם ראו שמץ אור כבר דנוהו כיום.
[לחדד הענין בלוח עתים לבינה עה"ש ד72 במעלות בי' בטבת הוא 5:23 ובלוח אור החיים 5:31, מי ששותה ב8 דקות אלו לפי הלוח שלנו שתה באמצע הצום ולפי אור החיים הוא בעוד לילה לפני הצום, ואם נצפין לניו יורק שם ההבדל יהיה הרבה יותר גדול, שלפי עתים לבינה עה"ש ב5:52 ולפי אור החיים ב6:21, ומי שישתה בחצי שעה זו [כמו שנוהגים שם רבים] שבסופה הוא כבר אחר זמן ציצית ותפילין!! ישתה בתוך הצום, ואמר לי הגר"ד יוסף שליט"א שרואה שמקילים בזה בבתי כנסיות שם ושותים קפה ותה לפני התפילה, וזה מכשול גדול, והוא מתריע וצועק על זה שהם נכשלים, [ובצום גדליה ותענית אסתר ההפרש 10 דק']].
וכן תמה הרב מזוז באור תורה תשנ"ה (שכ"ד)

הצג קובץ מצורף 30080
עוד יש לציין שמאחר שהיה רווח מאד לקום מוקדם מאד בלילה כיון שהיו ישנים עם החושך, והיו סומכים על הבית דוד לענין הנץ שהוא שעה לפני הנץ שלנו, היו מתחילים התפילה עם טלית הרבה לפני האור ולפני עלות השחר, והוא פלא וצ"ע, אבל כך היה סדר החיים, וכבר עם אור ראשון היו רצים למלאכתם. כך שלמעשה כמה שנקדים את עה"ש בחורף נקלע יותר לאמת שהיתה נהוגה.
והנה זה מעשה שאינו הגון, שכתב אלי מחבר אחד שאעבור על מאמרו, והוא היה צועק חמס על לוח אור החיים שמכשיל את הרבים, וניסיתי להרגיעו שכך כתבו הפוסקים מזמן הפר"ח עד הגרע"י דורות על דורות, וללמד זכות על לוח שאני לא עושה כמוהו כי חושבני שאין נכון לעשות כך, ועתה לוקחים את זה לנגחני.
וכבר כתבו קודמני שלא מדובר כאן באיזו שיטה הלכתית שבחנו וסברו, אלא שמאחר שכך כתב המנחת כהן לחשב, העתיקו ממנו דור אחר דור באין מוצא ושיטה טובה יותר, והוא עצמו הרגיש שמשהו שלא כשורה בזה כמו שהעיר על עצמו.
וככל שנכנסו השעונים יותר, והשתכללו שיטות החישוב עברו הלוחות למעלות, וכהמעלות נהגו באירופה למעלה ממאה ויותר שנים. וזמן הוא הוא תואם למציאות שנהגו דורות על דורות לפני שהיו שעונים ולוחות, שעשו לפי האור.
יסוד שיטת המנחת כהן והפרי חדש לא היה מתוך הסוגיא אלא חיפוש הדרך הטובה ביותר להגיע לחקר האמת, ראה למשל את לשון הפר"ח בקונטרסו דבי שמשי, וז"ל:
ועתה אבוא לבאר אם הד' מילין דהוו שעה אחת וג' חומשין משעה שיש משקיעת החמה עד צאת הכוכבים, אם הם שוין לעולם בכל זמן, ר״ל בין בקיץ שהימים ארוכים בין בחורף שהימים קצרים, או אם זה דוקא ביום בינוני דתקופת ניסן ותשרי, אבל בקיץ ובחורף משתנים שיעורים אלו לפי אורך הימים או קיצורם, והשעה וג' חומשין הנזכרים הם על דרך שעות זמניות.​
גם צריך לבאר אם אלו השיעורין הם שוים בכל המדינות בישוב, או אם זה דוקא בארץ ישראל, ובמדינות שהן באותו הרוחב מן המזרח למערב, אבל במדינות אחרות ישתנו אלו השיעורין לפחות ויתר משיעור הנזכר.​
ובפרט הלז העמיק הרחיב וצידד כל צידי האפשר הרב בספר מנחת כהן במאמר שני פ"ב (עד פ״ד), ולא הניח מקום לבאים אחריו, זולתי בזה, שהכרעתי כהכרעתו אף למעשה. שזה דבר נראה לחוש והמוחש לא יוכחש, שבקיץ שהימים ארוכים יש שהות גדול מזמן השקיעה עד צאת הכוכבים, יותר ממה שיש בזמן החורף, שתכף ומיד אחר שקיעת החמה נראים הכוכבים.​
וכן דבר ברור הוא שמשתנים אלו השיעורים לפי רוחק המדינות ולפי קירובן אל הקו השוה.​
ולפיכך עיקר הדין הוא, שבכל עיר ועיר וכל מדינה ומדינה, שראשונה ידעו הזמן שיש מן השקיעה עד צאת הכוכבים בימים ההם ובזמן ההוא, וכו', נמצא שהד' מילין שהוא שעה אחת וג' חומשין הוא משעות זמניות שמשתנות לפי אורך הימים וקיצורן, וכמ"ש הרמב״ם בפירוש למשנה בפ"א דברכות (מ״ה). וכל אחד ואחד לפי מקומו ועל מקומו יבוא בשלום על פי החשבון שכתבתי, והוא מכוון.​
ובכלל יש לדון שמה שכתב וקיצורן, לאו היינו ביחס לימות השויון אלא ביחס לקיץ, ולעולם זיל בתר הראיה שהיא הקובעת ומלמדת איך לחשב, והיינו כשיטת המעלות. גם מבואר בו שהזמנים משתנים לפי שינוי המקומות והיינו שיטת המעלות בהדיא.
אבל גם אם נקבל שסבר שבחורף הזמן קצר לפי קיצור היום כפשוטו, לא כתב זאת כפסק הלכה מכח ראיה תלמודית, אלא מכח שזה דבר נראה לחוש והמוכח לא יוכחש, ואם זכינו לדייק הדברים יותר בדורינו, הרי רק יתכבד הרב בדברינו.
למה הדבר דומה, לחכם גדול מאד מלפני 200 שנים שהמליץ לנסוע לעיר פלונית ברכבת, כדי להגיע מהר ליעד. יבוא בן הדור הזה ויתחלחל מהציבור תלמידי אותו חכם שנוסעים במטוסים וברכבים ואינם שומעים לקול אותו החכם שאמר שדווקא הרכבת זה הדרך הטובה ביותר להגיע אל העיר. אף אנו נאמר לו, כשהיה נידון אם סוס או רכבת המליץ הרב על הרכבת, [כשהיה נידון אם שוות או זמניות המליץ הרב על הזמניות], כאשר יש נידון אם רכבת או מטוס גם אותו רב ימליץ בודאי על המטוס, כי המטרה שלו זה להגיע הכי מהר והכי מדוייק והכי נכון.
בפרט שלא מהגר"א החלה שיטה זו, אלא שכבר הרמב"ם בודאי כיון לה, שהאור שחודר מהאטמוספרה הוא הגורם לעלות השחר והכל על פי האור.
ואבקש שוב מהכותבים שלא לערבב את המושג שעות זמניות שבלשונות הרמ"א והפוסקים עם הנידון שלנו, כי גם אנו מחשבים את כל שעות היום בשעות זמניות, אלא הנידון אימתי עה"ש וצאה"כ, ובזה לא אמר הרמ"א לחשב לפי אורך היום וקיצור, ואין זה נידון הזמניות של האחרונים כלל, אלא החל מהמנחת כהן והפר"ח.
אמר לי הגר"ד יוסף שמור אביו מרן הגרע"י לא הכיר כלל את שיטת המעלות, וגם כשניסו לבאר לו אותה כיון שלא ידעו להגדיר כיצד מגיעים לתוצאה המדוייקת, היה מרחיק אותה, ואמנם לענין צרפת אמר דיש להקל להם לענין תפילה, בפרט שעשו עוד כמה צירופים, ולא באנו לשנות הידוע ולומר שאחז משיטת המעלות.
והנה זכה דורינו שכמה רבנים חשובים מנסים לעשות לוחות לדעת מרן השו"ע, אחד עושה כשיטת המעלות אבל מתעקש לקבוע זמן עה"ש 90 דק', ואחד קובע 72 אבל מתעקש על הזמניות, וכאשר מגיעים לפלג המנחה מחשבים את היום מעה"ש לצאת הכוכבים דהגאונים כפשט לשון מרן, ומיד הרואה תמה למה לענין סוף זמן ק"ש מחשבים עד צאה"כ דר"ת ומאי שנא, וחלקם קובעים זמן ק"ש לחומרא מוקדם מכח טענה זו. הצד השוה שבהם שמנסים לקבוע שיטות קשות להלכה כזמנים עיקריים, ולהתהדר באיצטלת מרן השו"ע כאילו יש קשר בין כל הרעיונות האלו לשיטתו, והאמת הולכת ונעשית עדרים עדרים וכולם תמהים [בפרט מי שלא בסוגיא] למה לכל לוח יוצא זמן אחר ואינם יודעים לצאת מהבלבול.
ואפשר לומר שאלמלא חילוק שיטת המעלות והזמניות לא היה הבדל בין לוח אור החיים ללוח עתים לבינה [מלבד פלג המנחה ואולי עוד דברים קטנים שאכ"מ], ומצטער אני הרבה על דבר זה, ואינו בידי לשכנע בדבר, וגדולים וטובים ממני כתבו וניסו ולא עלתה בידם.
1. תושבי חו"ל שנוהגים כך, סומכים על מנהגם זה מאות שנים לחשב לפי זמניות, וכפי שנקבע ע"י גדולי הדורות בכל מקום, ואי אפשר לבוא ולערער אחר המנהג.
2. כת"ר נתלה בהגר"מ מזוז והגר"ד יוסף, אך שניהם חדשנים שלא הולכים אחר המנהג הקדום ואחר הוראות מרן כפי פשוטו (וגם הם מודים בזה).
3. מרן זיע"א קלט דברים הרבה יותר קלים משיטת המעלות, אך כאן שלא הסכים לזה כלל, לא רצה לשמוע בכלל על שיטה זו. וממ"נ, אם הוא לא הבין, איך הבינו בכל אלפי השנים שעברו את השיטה הזאת. וגם א"ת שהיא מוזכרת ברמב"ם, שאר הראשונים לא הזכירוה ואין לה שום יסוד בדברי הגמרא. ולהשוות את זה למשל של הרכבת, זה דבר מגוחך ובאמת שאינו מתאים. ומזכיר את המשל שהרב עובדיה מביא בהגדה של פסח עם מי שלקח חביות יין בשלג, וכשהם נשברו טען שהתורה ניתנה בחודש סיון.
4. כבודו צודק שיש לוחות שמבלבלים את הציבור, אך הלוח של כת"ר הוא ראש הלוחות האלה. ועד שהתחלתם לפרסם כל מיני שיטות וזמנים, היו בוחרים לעצמם אם לנהוג כאור החיים או כלוח א"י וכדומה. אבל אתם הכנסתם עשרות שיטות, וחוץ משיטת מרן הרב עובדיה זצ"ל, הכנסתם הכל. אז בבקשה טלו קורה מבין עיניכם.
5. לגבי החילוק בין הזמנים שיש שהלכו בהם לחומרא או לקולא, זה מבואר בפשטות בדברי מרן הרב עובדיה, שהלך בדברים דאורייתא לחומרא ובדברים דרבנן לקולא, ולכן בפלג המנחה חשש לברכה לבטלה של ערבית והדלקת נרות שבת ולכן החמיר לחשב לזמן יותר קצר.
 
גם אין עניין לקדש את טענות של טעויות המתרגם, ואם נתלה את זה בכל דבר, לא נמצא ידינו ורגלינו בבית המדרש.
תשובה מגוחכת שלא נשמעה כמותה בבית המדרש מעולם.
צא וראה להיכן אפשר להגיע כשמעקמים את השכל, ודי בזה.
 
והנה זה מעשה שאינו הגון, שכתב אלי מחבר אחד שאעבור על מאמרו, והוא היה צועק חמס על לוח אור החיים שמכשיל את הרבים, וניסיתי להרגיעו שכך כתבו הפוסקים מזמן הפר"ח עד הגרע"י דורות על דורות, וללמד זכות על לוח שאני לא עושה כמוהו כי חושבני שאין נכון לעשות כך, ועתה לוקחים את זה לנגחני.
ח"ו, לא הכוונה לנגח, אלא אתה סתרת את עצמך. במחילה מכבודו.
 
אין לדבר סוף, וליבא דאנשי אינשי. ולא אוכל להמשיך לטעון ולחזור ולטעון לאין סוף.
אם בעיני כת"ר הגר"מ מזוז והגר"ד יוסף חדשנים, אף אני חלקי עמהם, ולוואי אגיע למדרגתם.
מנהג הפרום כאן לדון בתורת מרן הגרע"י או רק להסכים לדבריו לחזקם ולבצרם? בכל אלפי השנים שחלפו חיו רק לפי המציאות והאור שבשמים שזה בעצם המעלות, שיטת המעלות מצאה את הנוסחה לצפות זאת מראש ולקבוע את זה בכתובים, לא ניחא לך, לחיי? האם אני משועבד לדעת אותו רב גאון קדוש וצדיק ומחוייב לסבור כמותו? הגר"א עם כל עוצם גדלותו אמר לתלמידו הגר"ח מוואלוזין שיפסוק לפי מה שנראה לו ויצא לו מהסוגיא ולא כרבו.
אם אני כותב זמני אמת, ופלוני כותב זמנים שלא תואמים למציאות, אני מבלבל את הציבור? אחת הדוגמאות הבולטות לזה שמרן בעצמו הנחה את לוח אור החיים לכתוב זמני אמת, ולא נגרר אחר הקדמונים בדבר טעות, זה שחישב את עה"ש לפי עשירית היום האמיתי של ימי ניסן שהוא 720 דק' ויצא לו עה"ש 72 דק', ולא כמו שסבר תרומת הדשן בטעות שבימי השיויון יש 720 ד' מעה"ש עד צאת הכוכבים, שאז החשבון יוצא שמינית היום ועה"ש 90 דק' בימי ניסן, [וכמו שייסד לוח חדש רב אחד מתלמידיו שעושה עה"ש 90 דק' וקורא לזה לוח על פי מרן השו"ע ומרן הגרע"י], ואכמ"ל.
לענין מה שמוחה שיש לוח א"י ולוח אור החיים, וכאילו חידשנו, נתעלם ממנו לוח ספר "זמני ההלכה למעשה" שהוא עשרות שנים (מאמצע שנות התש"ל) הספר המוביל בכל אתר ואתר.
ולענין מה שכתבת: שבפלג המנחה חשש לברכה לבטלה של ערבית והדלקת נרות שבת ולכן החמיר לחשב לזמן יותר קצר. הנה לענין סוף זמן ק"ש ותפילה היקל בדיעבד כהגר"א כמ"ש בהליכות עולם, וכן כתב הגאון רבי יצחק בילקוט יוסף, ואם לענין ק"ש דאורייתא וברכות ותפילות שחרית ניתן לסמוך על השיטה שמחשבת מהנץ לשקיעה לענין דיעבד, למה לענין פלג המנחה יכעסו אם אני עושה מהנץ לשקיעה כהגר"א, הרי הרב מיקל כהגר"א גם לענין ברכות ותפילות, לפחות לענין דיעבד?

***
אני מצטער שמשל הרכבת לא ערב לחיכך אכתוב לך סיפור אחר, ואשמח לשמוע את דעתכם כבוד הרב @ישועה ורחמים וכבוד הרב @יואל בן מנשה, מה לענות למעשה על שאלה שנשאלתי מאיזה אברך תימני צדיק ובריסקער, שקיבל הוראות הרמב"ם במוחלט ולא זז מדעתו, ואשתו כורעת ללדת, ותקש בלידתה, ואמרו לו בבית החולים להכניסה לניתוח קיסרי. ונפשו בשאלתו מדעת הרמב"ם בפירוש המשניות בכורות פ"ח מ"ב, שלכאורה נראה שאוסר לזה, כי תמות אשתו תיכף אחר הניתוח, ואמרו לו שהרמב"ם לא כתב זאת בדרך הלכה, אלא שלא מצא איך לבאר המשנה רק עם מות האשה, אבל אחר כך נתחכמו הדורות לנתח ותחיה האשה, וכמעט שנטה החכם להקל לאשתו לנתח, ומצא באיזה פורום שהתחלחלו מאד שח"ו הוא מזלזל בדעת רבו אשר לא היה כדוגמתו ממשה רבינו, וגם היה רופא מומחה כידוע, ואחד מהם הגדיל לצווח כנגדו "מרן זיע"א קלט דברים הרבה יותר קלים, אך כאן לא הסכים לזה כלל, לא רצה לשמוע בכלל על שיטה זו", והוא נבוך מאד מה לעשות.
דז"ל הרמב"ם שם:
1736855313294.png
והנה הרמב"ם כותב "איני יודע לו טעם והוא ענין זר מאד", ומשמע שחושד בשקר ושאין לסמוך על שמועת המגידים כלל. אבל הערתי לו שע"פ תרגום הרב קאפח החדש, כתוב "איני יודע לכך הסבר והוא דבר מופלא מאד", והשתא מרגיש הוא שאינו מוצא ידיו ורגליו בבית המדרש וגם לא בחדר לידה, כי אפשר לפרש שהרמב"ם כן מאמין שאפשר לעשות ניתוח קיסרי רק שלא יודע לו הסבר והוא מופלא, וא"כ שכיון שאנו כן יודעים הסבר ואינו מופלא כיום, יש להקל לנתחה. אלא שבאו החכמים וצווחו עליו "אין עניין לקדש את טענות של טעויות המתרגם, ואם נתלה את זה בכל דבר, לא נמצא ידינו ורגלינו בבית המדרש", וחושש הוא שהנוסח הישן הוא הנכון, ועתה יורנו המורים בדחיפות מה נענה לו, ושכמ"ה.
וז"ל הרמב"ם מהדורת קאפח:
1736854883383.png
 
אני לא מבין מה השאלה פשוט שאסור לנתח זה ממש רודף הרי לומר שזה לא סכנה זה ממש כפירה כמו שכתב הרב יואל בן מנשה בשם ספר החינוך ואם כן מה ההיתר לנתח
בקיצור הנידון הוא אחד האם כשהאחרונים נתנו שיעור לפי ידע מציאותי האם זה תופס בהשתנות הדבר. אינו מובן למה בדבר שתלוי בשיקול דעת מעיזים לחלוק על הדורות הקודמים ואילו בדברים שתלויים במציאות (שברור שהדורות המאוחרים יותר מעודכנים) בזה לא לפסוק כפי המציאות. המשל של הרב סופר הוא נפלא ביותר. אבל בשונה ממה שיש כאן מי שמציג כאילו זה מנהג מגן עדן מקדם לשער לפי הזמניות זה פשוט טעות הן מצד מה שטען הגרד''ס הן מצד מה שטען הרב עדס במאמרו הנכבד בהאוצר ואין טעם לכפול את כל הדברים. במציאות אף אחד לא יכל לנהוג זמניות
רק לקינוח אי אפשר לשכוח לציין את דברי הפרי חדש שנכתב בשמו שהוא סובר זמניות, והרי הוא כותב מפורש באותו קונטרס (מים חיים) שמי שיש לו שעון שהולך בטוב כלומר שעון מדויק. ורואה כוכבים לפני זמן רבנו תם רשאי לעשות מלאכה דהראיה גוברת על החישוב והרי כל מילה מיותרת.
הויכוח הזה לא מתקרב לויכוח של הדברי יציב עם כל הפוסקים. (הדבר יציב אומר שאי אפשר לומר שר''ת והמנח''כ טעו במציאות וזה חשש כפירה להכריע מחלוקות לפי המציאות ואילו הגר''א והגר''ז וכל שאר הגדולים שהכריעו כהלבוש וכיו''ב תלו את הדבר במציאות) כי בנידון זמניות המנחת כהן שהוא אבי אבות הזמניות כתב מפורש שטעמו רק בגלל שזה המציאות.
 
אין לדבר סוף, וליבא דאנשי אינשי. ולא אוכל להמשיך לטעון ולחזור ולטעון לאין סוף.
אם בעיני כת"ר הגר"מ מזוז והגר"ד יוסף חדשנים, אף אני חלקי עמהם, ולוואי אגיע למדרגתם.
מנהג הפרום כאן לדון בתורת מרן הגרע"י או רק להסכים לדבריו לחזקם ולבצרם? בכל אלפי השנים שחלפו חיו רק לפי המציאות והאור שבשמים שזה בעצם המעלות, שיטת המעלות מצאה את הנוסחה לצפות זאת מראש ולקבוע את זה בכתובים, לא ניחא לך, לחיי? האם אני משועבד לדעת אותו רב גאון קדוש וצדיק ומחוייב לסבור כמותו? הגר"א עם כל עוצם גדלותו אמר לתלמידו הגר"ח מוואלוזין שיפסוק לפי מה שנראה לו ויצא לו מהסוגיא ולא כרבו.
אם אני כותב זמני אמת, ופלוני כותב זמנים שלא תואמים למציאות, אני מבלבל את הציבור? אחת הדוגמאות הבולטות לזה שמרן בעצמו הנחה את לוח אור החיים לכתוב זמני אמת, ולא נגרר אחר הקדמונים בדבר טעות, זה שחישב את עה"ש לפי עשירית היום האמיתי של ימי ניסן שהוא 720 דק' ויצא לו עה"ש 72 דק', ולא כמו שסבר תרומת הדשן בטעות שבימי השיויון יש 720 ד' מעה"ש עד צאת הכוכבים, שאז החשבון יוצא שמינית היום ועה"ש 90 דק' בימי ניסן, [וכמו שייסד לוח חדש רב אחד מתלמידיו שעושה עה"ש 90 דק' וקורא לזה לוח על פי מרן השו"ע ומרן הגרע"י], ואכמ"ל.
לענין מה שמוחה שיש לוח א"י ולוח אור החיים, וכאילו חידשנו, נתעלם ממנו לוח ספר "זמני ההלכה למעשה" שהוא עשרות שנים (מאמצע שנות התש"ל) הספר המוביל בכל אתר ואתר.
ולענין מה שכתבת: שבפלג המנחה חשש לברכה לבטלה של ערבית והדלקת נרות שבת ולכן החמיר לחשב לזמן יותר קצר. הנה לענין סוף זמן ק"ש ותפילה היקל בדיעבד כהגר"א כמ"ש בהליכות עולם, וכן כתב הגאון רבי יצחק בילקוט יוסף, ואם לענין ק"ש דאורייתא וברכות ותפילות שחרית ניתן לסמוך על השיטה שמחשבת מהנץ לשקיעה לענין דיעבד, למה לענין פלג המנחה יכעסו אם אני עושה מהנץ לשקיעה כהגר"א, הרי הרב מיקל כהגר"א גם לענין ברכות ותפילות, לפחות לענין דיעבד?

***
אני מצטער שמשל הרכבת לא ערב לחיכך אכתוב לך סיפור אחר, ואשמח לשמוע את דעתכם כבוד הרב @ישועה ורחמים וכבוד הרב @יואל בן מנשה, מה לענות למעשה על שאלה שנשאלתי מאיזה אברך תימני צדיק ובריסקער, שקיבל הוראות הרמב"ם במוחלט ולא זז מדעתו, ואשתו כורעת ללדת, ותקש בלידתה, ואמרו לו בבית החולים להכניסה לניתוח קיסרי. ונפשו בשאלתו מדעת הרמב"ם בפירוש המשניות בכורות פ"ח מ"ב, שלכאורה נראה שאוסר לזה, כי תמות אשתו תיכף אחר הניתוח, ואמרו לו שהרמב"ם לא כתב זאת בדרך הלכה, אלא שלא מצא איך לבאר המשנה רק עם מות האשה, אבל אחר כך נתחכמו הדורות לנתח ותחיה האשה, וכמעט שנטה החכם להקל לאשתו לנתח, ומצא באיזה פורום שהתחלחלו מאד שח"ו הוא מזלזל בדעת רבו אשר לא היה כדוגמתו ממשה רבינו, וגם היה רופא מומחה כידוע, ואחד מהם הגדיל לצווח כנגדו "מרן זיע"א קלט דברים הרבה יותר קלים, אך כאן לא הסכים לזה כלל, לא רצה לשמוע בכלל על שיטה זו", והוא נבוך מאד מה לעשות.
דז"ל הרמב"ם שם:
הצג קובץ מצורף 30093
והנה הרמב"ם כותב "איני יודע לו טעם והוא ענין זר מאד", ומשמע שחושד בשקר ושאין לסמוך על שמועת המגידים כלל. אבל הערתי לו שע"פ תרגום הרב קאפח החדש, כתוב "איני יודע לכך הסבר והוא דבר מופלא מאד", והשתא מרגיש הוא שאינו מוצא ידיו ורגליו בבית המדרש וגם לא בחדר לידה, כי אפשר לפרש שהרמב"ם כן מאמין שאפשר לעשות ניתוח קיסרי רק שלא יודע לו הסבר והוא מופלא, וא"כ שכיון שאנו כן יודעים הסבר ואינו מופלא כיום, יש להקל לנתחה. אלא שבאו החכמים וצווחו עליו "אין עניין לקדש את טענות של טעויות המתרגם, ואם נתלה את זה בכל דבר, לא נמצא ידינו ורגלינו בבית המדרש", וחושש הוא שהנוסח הישן הוא הנכון, ועתה יורנו המורים בדחיפות מה נענה לו, ושכמ"ה.
וז"ל הרמב"ם מהדורת קאפח:
הצג קובץ מצורף 30092
מחילה מכת"ר שהאריך לכתוב ובזבז את זמנו למעני, כי תשובות לא קיבלתי. ולכן לא אמשיך להתווכח על הדברים האלה, כי כך זה ימשיך כל האשכול, זה אומר בכה וזה אומר בכה, ובסופו של דבר אנחנו נמשיך כדעת רבינו זצ"ל.

רק מה שנוגע למעשה במה שכתבתם על זמני התפילה, תפילת ערבית וברכת הדלקת נרות, תלוייה בזמן מסויים, ויש חשש כבד שהזמן הזה עדיין לא הגיע, ויש כאן חשש ברכה לבטלה מן התורה, שכידוע מרן זצ"ל חשש לזה ביותר.
לעומת זה, זמן ק"ש ותפילה, למרות שיש מצו"ע לקרוא ק"ש, מ"מ הזמן שלו הוא מדרבנן, ולכן נטה להקל בזה. וכן לגבי ברכות ק"ש, שיש בזה כמה שיטות ואף רבים סברו שאפשר לברך עד חצות.
 
ואני חוזר שוב, אותם דורות על דורות, שבכללם היו גאוני עולם חכמים מחוכמים, הם טעו, עד שבא הרב מנת ותיקן את העולם.
גאוני הדורות ידעו שבמציאות חישוב ע"פ ה'מעלות' נכון יותר לגבי מציאות של אור וחושך, אך יש עוד דברים שקובעים זמני היום.
והראיה שהרי יש מקומות בעולם שהחמה לא שוקעת במשך חצי שנה, ויש מקומות ששוקעת אך יש אור במשך כל הלילה או רובו, ועדיין יש שם גדר הלכתי ליום ולילה.
.
 
בכלל ה'טועים הרבה' הם הרמב''ן בתורת האדם ענין אבילות ישנה וכן הרשב''א והריטב''א בריש ברכות ועוד רבים מהראשונים שכתבו להדיא ששיעור הפלג שתות מיל לפני השקיעה. (אלא שכולם באמת סברו שזמן עובי רקיע הוא שמינית היום וכן דעת השו''ע וממילא אם יש י''ב שעות ביום זה 90 דקות דלא כמרן זצ'ל ראה במאמר שציינתי אליו למעלה.
זה בדיוק מה שכתבתי, תעיין טוב בדבריי
 
היאך שעה ורבע שהוא 75 דק' קודם 90 דק' אחר השקיעה יוצא 3.5 דק' קודם השקיעה אתמהה
בוא נחשבן:
אם מחשבים מהנץ לשקיעה, נניח שהנץ ב6.00 והשקיעה ב18.00 - כל שעה זמנית היא 60 דק' = ופלג המנחה יהיה בשעה 16:45 בהכרח (או ב16:58 לפי לוח אור החיים ואכמ''ל)
אם מחשבים מעה''ש עד צה''כ לפי 72 דקות, עה''ש יהיה ב4.48 וצה''כ ב19.12, וכל שעה זמנית תהיה 72 דק' = וא''כ 1:15 זמנית יהיה 90 דק', ו-1:30 לפני 19:12 יוצא, 17:45 = 18 דק' לפני השקיעה
אם מחשבים מעה''ש עד צה''כ לפי 90 דקות, עה''ש יהיה ב4.30 וצה''כ ב19.30, וכל שעה זמנית תהיה 75 דק' = וא''כ 1:15 זמנית יהיה 93.5 דק' ו-1:33 לפני 19:30 יוצא 17:56.5 = 3.5 דק' לפני השקיעה
הכי פשוט שיש, אבל ניתן להיעזר במחשבון ...
 
באף מקום לא תמצא דדעת השו''ע לחשב קודם שקיעה שניה ופשטות דעת מרן לחשב קודם צאת הכוכבים ולגר''א והלבוש קודם שקיעה ראשונה [לגר''א שקיעה של הגאונים וללבוש קודם שקיעה ראשונה] אבל לחשב קודם שקיעה שניה זו
לא כתבתי לחשב לפי שקיעה שנייה, נא לדייק בדברי
 
תמיד ידעו, אנחנו לא יותר חכמים מגאוני הדורות, אשר חוץ מהמנחת כהן אין פוסק אחד שפסק להלכה לפי שיטת המעלות (חוץ מגר"ד יוסף).
הגר''א, בעל התניא, המשנה ברורה, הכף החיים, הגרימ"ט הגרי''ש אליישיב, הגר''מ מזוז, ועוד ועוד אינני זוכר בע''פ
 
נערך לאחרונה:
אלה האוחזים בשיטת המעלות שזמן נשף החורף מתארך לעומת האביב וסתיו מה יענו לפרש דברי הרמב"ן בתורת האדם (וכן הרשב"א ועוד) שזמן פלג המנחה הוא כ3 קודם שקיעת החמה (תחילת שקיעה) הרי זמן פלג המנחה מתחשב על פי אורך היום וקיצורו לכולי עלמא (כמו זמן קריאת שמע וכיוצ"ב שהכל בזמניות וכפי שהזכיר בעל העתים לבינה למעלה שאין לבלבל המושגים בזה) וזמן צאת הכוכבים הוא הולך לפי מעלות ואם כן אין שיעור ג' דקות (או שתות המיל) מתאים לזמן הנזכר ובמיוחד בחורף יצא זמן פלג אחר זמן השקיעה בהרבה ולא מוזכר ברמב"ן שזמן שתות המיל תלוי בימי האביב דמשמע דשיעור פלג הוא לעולם ג' דקות קודם השקיעה וזה אינו לפי שיטת המעלות (וראיה זאת הביא הלכה ברורה חלק יד סי' ו' עמ' קפד) .
גם לענ"ד דיוק שיטת זמניות בנשפים הוא מבואר ביותר להמדייק בש"ס פסחים צד. שאמרו דעביו של רקיע א' מעשרה ביום ולמדו עביו של רקיע מכח זמן עלות עד הנץ הוא א' מעשרה ביום ויש מ' מיל ביום (ומבואר דהש"ס תולה שיעור עובי הרקיע בשיעור הנשף לחלוטין) והא אין יחס א' עשרה ביום נכון רק בימי ניסן ותשרי (לפי דברי המעלות) וניקח לדוגמא יום חורפי שזמן עלות עד הנץ הוא ארוך יחסית לאביב אם כן שיעור הנשף לעומת יחסו ליום הוא יותר גדול אטו נימא עתה שעביו של רקיע הוא א' מט' או ח' ביום בחורף וכי עביו של רקיע משתנה בין קיץ לחורף!? ואם תאמר ששיעור א' מט' ביום חרפי מתרגמינן ליום אביבי שהוא א' מי' (לפי שיטת חישוב המעלות) והוא השיעור עביו של רקיע, מי אמר לך לתפוס מדד הרקיע על פי אורך היום באביב שנשף הוא בשיא הקיצוניות בקיצורו ולא בשום יום אחר ששיעורו משתנה ומתארך אתמהה אלא ברור דכל דברי הש"ס מבוסס על זה ששיעור "א' מעשרה ביום" הוא יחס שוה לכל ימות השנה (רק הד' מיל משתנים לה' מיל או ג' מיל אבל ביחס לאורך היום הוא קבוע לעשירית היום) ולכן שפיר תולה עביו של רקיע על פי משך הנשף של כל ימות השנה וכדברי הרמב"ן הנ"ל.
מכח אלה הראיות נראה לענ"ד דדברי המנחת כהן (וכך הם נמי דברי הפרי חדש וכן הוא בשו"ת בית דוד ומנהג העתיק יומין) ברורים על פי ראיות בש"ס ופוסקים שנקבע הנשף על פי אריכות היום על אף שהמציאות קצת שונה בזה (וכבר יישבתי התימה בזה על פי יסוד ברור שאלים כח חכמים להגדיר המציאות עלות וצאת לפי דעתם וחשבונם כדמצינו שחשבון שמואל בסיבוב החמה אינו מדויק להמציאות ועוד ועוד וידעו זאת חכמים ולא רצו לדקדק כולי האי בזה ובפרט במילי דרבנן ואכמ"ל).
 
אלה האוחזים בשיטת המעלות שזמן נשף החורף מתארך לעומת האביב וסתיו מה יענו לפרש דברי הרמב"ן בתורת האדם (וכן הרשב"א ועוד) שזמן פלג המנחה הוא כ3 קודם שקיעת החמה (תחילת שקיעה) הרי זמן פלג המנחה מתחשב על פי אורך היום וקיצורו לכולי עלמא (כמו זמן קריאת שמע וכיוצ"ב שהכל בזמניות וכפי שהזכיר בעל העתים לבינה למעלה שאין לבלבל המושגים בזה) וזמן צאת הכוכבים הוא הולך לפי מעלות ואם כן אין שיעור ג' דקות (או שתות המיל) מתאים לזמן הנזכר ובמיוחד בחורף יצא זמן פלג אחר זמן השקיעה בהרבה ולא מוזכר ברמב"ן שזמן שתות המיל תלוי בימי האביב דמשמע דשיעור פלג הוא לעולם ג' דקות קודם השקיעה וזה אינו לפי שיטת המעלות
האם נראה למאן דהו שאפשר וצריך ליישב את 'כל' הראשונים לפי האמת?
אם כולם צדקו - אז במה נחלקו?
ודאי שבסוגיית הזמנים לא כולם ידעו את האמת האמיתית [עם כל הקושי לקבל זאת]. וצריך לברר את הראשונים שידעו ועסקו בעניני תכונה וקראו את הספרים [של התוכניים, גם של אומות העולם], ולקבל את דעתם שמתאימה למציאות.
האם יש למאן דהו הבנה בראשונים שאומרים שהי"ב שעות מתחשבים מעלות עד צאת? גם אם 20 ראשונים יכתבו כן - זה פשוט לא נכון!
אנו מכירים את הנסיונות לדחוק ולדחוק ושוב לדחוק ולהמציא כל מיני הגדרות חדשות. מי שטוב לו באלו - שיערב לו.
מי שמחפש את האמת באמת - לא עוסק באלה אלא בבירור המציאות עם דברי חז"ל והראשונים שידעו את האמת.
גם לענ"ד דיוק שיטת זמניות בנשפים הוא מבואר ביותר להמדייק בש"ס
אז אתה מקשה על הרמב"ם מהגמ'?
הרי ידוע שהרמב"ם 'האמיתי' בפה"מ כתב 'שוות' [שהתרגום המדויק יותר היינו 'מתאימות'], ולא 'זמניות'.
כיון שהרמב"ם ודאי ידע לפרש גמ' זו - אז אין לנו אלא לבדוק מי צודק 'באמת', וכפי שכתבנו לעיל.
 
אלה האוחזים בשיטת המעלות שזמן נשף החורף מתארך לעומת האביב וסתיו מה יענו לפרש דברי הרמב"ן בתורת האדם (וכן הרשב"א ועוד) שזמן פלג המנחה הוא כ3 קודם שקיעת החמה (תחילת שקיעה) הרי זמן פלג המנחה מתחשב על פי אורך היום וקיצורו לכולי עלמא (כמו זמן קריאת שמע וכיוצ"ב שהכל בזמניות וכפי שהזכיר בעל העתים לבינה למעלה שאין לבלבל המושגים בזה)
ומה בעלי ה'זמניות' יענו על עשרות קושיות על שיטה זו וראיות ל"מעלות" שהבאתי למעלה באשכול הזה?
לגופו של ענין, א) מוכח מהרמב"ן הנ"ל שהוא סובר את צה"כ - 90 דק' אחרי השקיעה, ולא 72 כשיטת רוב הפוסקים
ב) אם החישוב הוא לפי שעות זמניות הרי הרמב"ן עצמו סובר שהשעות נמנות מעה"ש עד צה"כ, א"כ גם הנשפים הזמניים (לשיטתכם שכך סבר הרמבן) ימנו בשעות של 75 דק' ביום השוויון וא"כ איך נדע מתי עלות השחר?? הרי כדי לדעת את עה"ש צריכים לחשב 90 דק' זמניות, וכדי לחשב את ה90 דק' זמניות הללו, צריך לדעת מתי עה"ש ... ואם תומר לחשב 1 מ8 באורך היום כל השנה, הרי שזה אינו שעות "זמניות" כי א"א לחשב מהנץ לשקיעה, הרי הרמב"ן כותב מפורש שזמני היום מעה"ש עד צה"כ
וזמן צאת הכוכבים הוא הולך לפי מעלות ואם כן אין שיעור ג' דקות (או שתות המיל) מתאים לזמן הנזכר ובמיוחד בחורף יצא זמן פלג אחר זמן השקיעה בהרבה ולא מוזכר ברמב"ן שזמן שתות המיל תלוי בימי האביב דמשמע דשיעור פלג הוא לעולם ג' דקות קודם השקיעה וזה אינו לפי שיטת המעלות (וראיה זאת הביא הלכה ברורה חלק יד סי' ו' עמ' קפד) .
ברור לכל מי שילמד את הסוגיא בפסחים שכל מה שחכ' דברו זה על ימי ניסן ותשרי ושהזמנים משתנים לפי"ז, וא"כ אפשר לומר כן בד' הרמב"ן - ועוד שברוב ימות השנה שיעור פלה"מ אכן יוצא כ2-4 דק' לפני השקיעה לשיטה זו
גם לענ"ד דיוק שיטת זמניות בנשפים הוא מבואר ביותר להמדייק בש"ס פסחים צד. שאמרו דעביו של רקיע א' מעשרה ביום ולמדו עביו של רקיע מכח זמן עלות עד הנץ הוא א' מעשרה ביום ויש מ' מיל ביום (ומבואר דהש"ס תולה שיעור עובי הרקיע בשיעור הנשף לחלוטין) והא אין יחס א' עשרה ביום נכון רק בימי ניסן ותשרי (לפי דברי המעלות) וניקח לדוגמא יום חורפי שזמן עלות עד הנץ הוא ארוך יחסית לאביב אם כן שיעור הנשף לעומת יחסו ליום הוא יותר גדול אטו נימא עתה שעביו של רקיע הוא א' מט' או ח' ביום בחורף וכי עביו של רקיע משתנה בין קיץ לחורף!? ואם תאמר ששיעור א' מט' ביום חרפי מתרגמינן ליום אביבי שהוא א' מי' (לפי שיטת חישוב המעלות) והוא השיעור עביו של רקיע, מי אמר לך לתפוס מדד הרקיע על פי אורך היום באביב שנשף הוא בשיא הקיצוניות בקיצורו ולא בשום יום אחר ששיעורו משתנה ומתארך אתמהה אלא ברור דכל דברי הש"ס מבוסס על זה ששיעור "א' מעשרה ביום" הוא יחס שוה לכל ימות השנה (רק הד' מיל משתנים לה' מיל או ג' מיל אבל ביחס לאורך היום הוא קבוע לעשירית היום) ולכן שפיר תולה עביו של רקיע על פי משך הנשף של כל ימות השנה וכדברי הרמב"ן הנ"ל.
מכח אלה הראיות נראה לענ"ד דדברי המנחת כהן (וכך הם נמי דברי הפרי חדש וכן הוא בשו"ת בית דוד ומנהג העתיק יומין) ברורים על פי ראיות בש"ס ופוסקים שנקבע הנשף על פי אריכות היום על אף שהמציאות קצת שונה בזה (וכבר יישבתי התימה בזה על פי יסוד ברור שאלים כח חכמים להגדיר המציאות עלות וצאת לפי דעתם וחשבונם כדמצינו שחשבון שמואל בסיבוב החמה אינו מדויק להמציאות ועוד ועוד וידעו זאת חכמים ולא רצו לדקדק כולי האי בזה ובפרט במילי דרבנן ואכמ"ל).
הסוגיא בפסחים מדברת על ימי ניסן ותשרי בהכרח גמור לכל מעיין
אולי יואיל כבודו לענות לי על עשרות ראיות מגמ' ופוסקים שו"ע וראשונים שכולם כותבים שהכל תלוי בראיית האור במזרח או בראיית הכוכבים ועוד ראיות עצומות והרבה יותר חזקות לשיטת המעלות"
לדוגמא: למה שהשו"ע יכתוב שזמן צאת שבת הוא כשרואים ג' כוכבים קטנים, הרי יכל לכתוב בפשטות לחכות ע"ב דק' זמניות ? (ועי' ביה"ל רצג) ולפי שיטת הזמניות אין לדברי השו"ע הללו כל אחיזה במציאות, שאותם כוכבים שתראה ב72 זמניות בקיץ, לא תראה אותם בשופו"א ב72 דק' זמניות בחורף
72 דק' של קיץ = 90-95 דק'
72 דק' של חורף = 61-65 דק'
הכוכבים שתראה בקיץ 90 דק' שוות אחר השקיעה, בחורף תראה אותם כ75-80 דק' אחרי השקיעה ולא ב60 דק' שהם 72 דק' זמניות בדיוק כמו בקיץ ודו"ק.
 
אלה האוחזים בשיטת המעלות שזמן נשף החורף מתארך לעומת האביב וסתיו מה יענו לפרש דברי הרמב"ן בתורת האדם (וכן הרשב"א ועוד) שזמן פלג המנחה הוא כ3 קודם שקיעת החמה (תחילת שקיעה) הרי זמן פלג המנחה מתחשב על פי אורך היום וקיצורו לכולי עלמא (כמו זמן קריאת שמע וכיוצ"ב שהכל בזמניות וכפי שהזכיר בעל העתים לבינה למעלה שאין לבלבל המושגים בזה) וזמן צאת הכוכבים הוא הולך לפי מעלות ואם כן אין שיעור ג' דקות (או שתות המיל) מתאים לזמן הנזכר ובמיוחד בחורף יצא זמן פלג אחר זמן השקיעה בהרבה ולא מוזכר ברמב"ן שזמן שתות המיל תלוי בימי האביב דמשמע דשיעור פלג הוא לעולם ג' דקות קודם השקיעה וזה אינו לפי שיטת המעלות (וראיה זאת הביא הלכה ברורה חלק יד סי' ו' עמ' קפד) .
גם לענ"ד דיוק שיטת זמניות בנשפים הוא מבואר ביותר להמדייק בש"ס פסחים צד. שאמרו דעביו של רקיע א' מעשרה ביום ולמדו עביו של רקיע מכח זמן עלות עד הנץ הוא א' מעשרה ביום ויש מ' מיל ביום (ומבואר דהש"ס תולה שיעור עובי הרקיע בשיעור הנשף לחלוטין) והא אין יחס א' עשרה ביום נכון רק בימי ניסן ותשרי (לפי דברי המעלות) וניקח לדוגמא יום חורפי שזמן עלות עד הנץ הוא ארוך יחסית לאביב אם כן שיעור הנשף לעומת יחסו ליום הוא יותר גדול אטו נימא עתה שעביו של רקיע הוא א' מט' או ח' ביום בחורף וכי עביו של רקיע משתנה בין קיץ לחורף!? ואם תאמר ששיעור א' מט' ביום חרפי מתרגמינן ליום אביבי שהוא א' מי' (לפי שיטת חישוב המעלות) והוא השיעור עביו של רקיע, מי אמר לך לתפוס מדד הרקיע על פי אורך היום באביב שנשף הוא בשיא הקיצוניות בקיצורו ולא בשום יום אחר ששיעורו משתנה ומתארך אתמהה אלא ברור דכל דברי הש"ס מבוסס על זה ששיעור "א' מעשרה ביום" הוא יחס שוה לכל ימות השנה (רק הד' מיל משתנים לה' מיל או ג' מיל אבל ביחס לאורך היום הוא קבוע לעשירית היום) ולכן שפיר תולה עביו של רקיע על פי משך הנשף של כל ימות השנה וכדברי הרמב"ן הנ"ל.
מכח אלה הראיות נראה לענ"ד דדברי המנחת כהן (וכך הם נמי דברי הפרי חדש וכן הוא בשו"ת בית דוד ומנהג העתיק יומין) ברורים על פי ראיות בש"ס ופוסקים שנקבע הנשף על פי אריכות היום על אף שהמציאות קצת שונה בזה (וכבר יישבתי התימה בזה על פי יסוד ברור שאלים כח חכמים להגדיר המציאות עלות וצאת לפי דעתם וחשבונם כדמצינו שחשבון שמואל בסיבוב החמה אינו מדויק להמציאות ועוד ועוד וידעו זאת חכמים ולא רצו לדקדק כולי האי בזה ובפרט במילי דרבנן ואכמ"ל).
הרב ליאור
על טענה א' כבר ענה לך הרב בניהו בפשטות ובחדות שהרמב"ן מדבר כהסוגיא על ימי ניסן, ובשאר השנה משתנה הדבר לשיטת 90 במע' בין 7 דק' לפני השקיעה ל7 דק' אחר השקיעה, לא הבנתי מה עלה בדעתך שכל השנה צריך להיות 3 דק' להרמב"ן??
וכן על טענה ב' שכאילו עוביו של רקיע אמור להיות צמוד כל השנה לאורך היום, גם זה כנ"ל, הסוגיא מדברת על ימי ניסן ותשרי, שבהם עוביו של רקיע אחד מעשרה, וכל שאר השנה אינו צמוד עוביו של רקיע לגודלו של יום.
 
הרי ידוע שהרמב"ם 'האמיתי' בפה"מ כתב 'שוות' [שהתרגום המדויק יותר היינו 'מתאימות'], ולא 'זמניות'.
כיון שהרמב"ם ודאי ידע לפרש גמ' זו - אז אין לנו אלא לבדוק מי צודק 'באמת', וכפי שכתבנו לעיל.
מרן החזון איש למד ברמב"ם זמניות, ועל החזון איש אף אחד לא חושד שלא ידע משית המעלות, ובכו"א למד כך ברמב"ם ולא מקשה עליו.
1736941168946.png
 
מרן החזון איש למד ברמב"ם זמניות, ועל החזון איש אף אחד לא חושד שלא ידע משית המעלות, ובכו"א למד כך ברמב"ם ולא מקשה עליו.

אני אומר לך שברמב"ם הנדפס, שהיה לחזו"א, כתבו 'להדיא' שעושים לפי 'זמניות', אבל בתרגומים החדשים מכת"י של הרמב"ם בעצמו כתוב להדיא 'שוות' או 'מתאימות' [וכבר מהר"י פראגי עמד בזה לפי כת"י שהיה לו].
כדאי שתתבונן יותר, ותראה מה הסוגיא כאן.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
החזון איש לא ידע איך עובדת שיטת המעלות, והתייחס לכך כאל "סיבות עלומות מאיתנו", ולכן עשה צאה"כ מאוחר שיכלול את כל עונות השנה, 40 דק' וזהו.
וכשהגר"ח גריינמן עמד על כך שלא אורך היום קובע את צאת הכוכבים ובחורף אפילו שהימים קצרים הנשף אורך יותר מימי השווין דלא כהזמניות, ודיבר על זה עם החזון איש הוא ענה לו שיש סיבות עלומות...
הסיבות ברורות מאד למי שיודע את צורת הילוך החמה באופק קיץ וחורף ושיוון, ולה מוביך לחישוב מקום השמש במעלות מתחת האופק, שאז רמת החושך שוה בכל השנה באותה מעלה.
הנה הדברים מספר "תשובות וכתבים ממרן החזון איש" שציטט מחידושים וביאורים
1736943059744.png
 
חזור
חלק עליון