• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הבדל בין לוחות שנה זמן ר"ת [תורני]

ואם נלך לפי צה''כ של ר''ת - פלג המנחה יהיה כ-18 דקות לפני השקיעה, ולא 3 דק' כמו שטועים הרבה (אלא א''כ זמן ר''ת יהיה 90 דקות אחר השקיעה, שאז הפלג יהיה 3 דק' לפני השקיעה)
בכלל ה'טועים הרבה' הם הרמב''ן בתורת האדם ענין אבילות ישנה וכן הרשב''א והריטב''א בריש ברכות ועוד רבים מהראשונים שכתבו להדיא ששיעור הפלג שתות מיל לפני השקיעה. (אלא שכולם באמת סברו שזמן עובי רקיע הוא שמינית היום וכן דעת השו''ע וממילא אם יש י''ב שעות ביום זה 90 דקות דלא כמרן זצ'ל ראה במאמר שציינתי אליו למעלה.
 
כמובן שכל זה לא נכון בעליל.
והרי בזמנינו שהכל יודעים שהצורה לברר את הנשף היא לפי המעלות
תמיד ידעו, אנחנו לא יותר חכמים מגאוני הדורות, אשר חוץ מהמנחת כהן אין פוסק אחד שפסק להלכה לפי שיטת המעלות (חוץ מגר"ד יוסף).
 
תמיד ידעו, אנחנו לא יותר חכמים מגאוני הדורות, אשר חוץ מהמנחת כהן אין פוסק אחד שפסק להלכה לפי שיטת המעלות (חוץ מגר"ד יוסף).
איך אפשר לומר כאלו דברים. כנראה שכבודו לא עיין במאמר בהאוצר פ''ד אין שום ענין לחזור אלף פעמים על כל דבר. מה שברור שכל מי שאמר זמניות נסמך על המנחת כהן ואילו המנחת כהן שאמר זמניות התכוין לדבר שמתאים למציאות ואם כן ממילא יש לשנות את דבריו לפי הידוע היום. נמצא שאם אתה זועק על כבודו של הפמ''ג שצריך לשער בשוות ניחא, אבל לטעון שהמנחת כהן הוא אבי המעלות ואין הלכה כמותו פירושו לשמוט את הקרקע שתחתיך. האמת היא להיפך שאין שום פוסק שפסק הלכה למעשה את השוות ואת הזמניות עד כמה אחרוני זמנינו. כיון שעד המאה האחרונה לא היה אפשרות בשופו''א לסמוך על השעון לדינא כי היה חוסר דיוק מאין כמוהו ולכן לדינא היו סומכים אך ורק על מראה עיניים. והרי הכל יודעים שבמראה עינים רק המעלות מתקרב הכי לאמת. אם כבודו לא מבין מה אני כותב שיעיין שום במאמר שם.
 
אני כולי חלחלה, איך הגענו לכזה שפל, שיש היום הרבה שחושבים שדורות שלמים חיו בטעות, גדולי ישראל ראו את ספר מנחת כהן ולא פסקו כמוהו. ולא בגלל שלא הבינו חלילה במציאות.
ואם חלילה טעו, נלך אחרי טעותם, שאל"כ כל יום יקום איזה חכם בעיניו ויגיד פה טעו ופה טעו, אין לדבר סוף.
 
ספר החינוך פרשת שופטים מצוה תצו
שלא להמרות על פי בית דין הגדול שיעמדו לישראל

(א) שנמנענו מלחלוק על בעלי הקבלה עליהם השלום ומלשנות את דבריהם ולצאת ממצותם בכל עניני התורה, ועל זה נאמר [דברים י"ז, י"א], לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל, ואמרו זכרונם לברכה בספרי [כאן], לא תסור וגו', זו מצות לא תעשה.
משרשי המצוה לפי שדעות בני האדם חלוקין זה מזה לא ישתוו לעולם הרבה דעות בדברים, ויודע אדון הכל ברוך הוא שאילו תהיה כוונת כתובי התורה מסורה ביד כל אחד ואחד מבני אדם איש איש כפי שכלו, יפרש כל אחד מהם דברי התורה כפי סברתו וירבה המחלוקת בישראל במשמעות המצוות, ותעשה התורה ככמה תורות, וכענין שכתבתי במצות אחרי רבים להטות בכסף תלוה בסימן ס"ז [מצוה ע"ח], על כן אלהינו שהוא אדון כל החכמות השלים תורתנו תורת אמת עם המצוה הזאת שצונו להתנהג בה על פי הפירוש האמתי המקובל לחכמינו הקדמונים עליהם השלום.
ובכל דור ודור גם כן שנשמע אל החכמים הנמצאים שקבלו דבריהם ושתו מים מספריהם ויגעו כמה יגיעות בימים ובלילות להבין עומק מליהם ופליאות דעותיהם, ועם ההסכמה הזאת נכוין אל דרך האמת בידיעת התורה, וזולת זה אם נתפתה אחר מחשבותינו ועניות דעתנו לא נצלח לכל. ועל דרך האמת והשבח הגדול בזאת המצוה אמרו זכרונם לברכה [ספרי כאן] לא תסור ממנו ימין ושמאל, אפילו יאמרו לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין לא תסור ממצותם,
כלומר שאפילו יהיו הם טועים בדבר אחד מן הדברים אין ראוי לנו לחלוק עליהם אבל נעשה כטעותם, וטוב לסבול טעות אחד ויהיו הכל מסורים תחת דעתם הטוב תמיד, ולא שיעשה כל אחד ואחד כפי דעתו שבזה יהיה חורבן הדת וחלוק לב העם והפסד האומה לגמרי.
ומפני ענינים אלה נמסרה כוונת התורה אל חכמי ישראל, ונצטוו גם כן שיהיו לעולם כת מועטת מן החכמים כפופה לכת המרובין מן השורש הזה, וכמו שכתבתי שם במצות להטות אחרי רבים.
 
או שלא ראית מהו הוא כותב שם או שלא הבנת. אחרת מה שאתה כותב כאן חוכא ואיטלולא. מימות מתן תורה עד המאה האחרונה לא פסקו לפי שעון. רק לפי מראה עינים וזה כל מה שעושה בלוח עתים לבינה. תראה איך הרב דהאן מנסה שם לחפש נוסחאות איך להסביר כאילו יש הלכה לפסוק לא כמו מראה עינים. והוא עצמו מרגיש בחולשת דבריו. מה שאתה מצטט שטוב לסבול טעות אחת וכו' אבל בכל זמני היום מי שהולך לפי הדרך של עצימת עיניים מהחוש הוא טועה טעויות על גבי טעויות בלי סוף וחקר בלי שום מסורת ובלי שום הגיון ואין זה נחשב לסבול טעות אחת. המסורת של כלל ישראל היתה מדוייקת שכשרואים כוכבים זה צאת הכוכבים וכשרואים מעט אור בבוקר זה עלוה''ש. זה שלוח מעשה ניסים 'נהג' לרשום זמניות של צ' דקות בעלוה''ש זה לא הופך את לוח אור החיים שכותב שעלוה''ש בטבת כשעה לפני הנה''ח כלגיטימי. יש אור בחוץ ואפשר כבר להניח תפילין והוא מתיר לאכול בעשרה בטבת. זה פשוט כמו בי''ד שהורו ששקעה חמה ועדיין לא שקעה שאין זה הוראה אלא טעות. (מה גם שאין כאן שום בי''ד שהורה כך, כל כך הרבה גדולי ישראל הסכימו עם לוחות הרב מנת ולומר שאין שום פוסק שהולך בדרך זו. לכתוב שרק הגר''ד יוסף סובר מעלות זה לומר שאין שום פוסק אלא אם כן קוראים לו יוסף)
 
נערך לאחרונה:
שלום רב לכותבים הנכבדים
יישר כח לכותב הרב @בניהו שמש שניכר שת"ח הוא וחביבה עליו האמת, וכן לכותבים הנכבדים הרב @פשוט, והרב @עקיבא שמעוני.
עודכנתי על האשכול הזה, ועברתי על גרגיריו המתוקים, בתגובה זו נתייחס לגרגיר אחד בלבד:
בענין שיטת המעלות
בענין ההשגות עלי שהלוח עתים לבינה הוא על פי שיטת המעלות, והיא נגד גדולי הפוסקים ונגד המציאות ונגד מנהג הספרדים.
אין הדברים אמת, אני מצרף מדברי הרב מזוז שליט"א שכותב שהמנהג הקדמון מתאים לשיטת המעלות, וכך הם עושים בלוח שלהם, וכן עושים בכל הלוחות במאות שנים האחרונות.

תמונה של WhatsApp‏ 2025-01-13 בשעה 13.01.06_f483163b.jpg
אדרבה, לפרסם זמן עלות השחר בעשרה בטבת 60 דקות לפני הנץ, זה להקל לאנשים לאכול בתוך הצום ובתוך הזמן האסור.
יש לדעת שכל מה שכתב הרמ"א וכתבו הפוסקים על שעות זמניות, מדבר על אורך היום שמהנץ עד השקיעה או מעלות השחר עד צאת הכוכבים, אבל את זמן עלות השחר או צאת הכוכבים עצמו לא כתבו על זה שעות זמניות, רק מהמנחת כהן ואחריו הפרי חדש ואילך.
ואיך הכל התחיל? הנה היה פשיטא להם שעוביו של רקיע ד' מיל [שהם 72 דק' לרוה"פ] שאמרו בגמ' פסחים שהוא זמן עה"ש, אינו בכל השנה, ואינו שעות שוות, שהרי בקיץ גם ב80 דק' לפני הנץ השמים מלאים אור גמור כאור יום. ולפני שהיו שעונים נפוצים לא היה מקום לספק הנ"ל דכיון שראו האור בשמים הדומה לימי ניסן ותשרי ב72 דק' נהגו ברמת אור כזו את זמן עה"ש, הן בקיץ והן בחורף, וכשנכנסו שעונים מתוקנים לחיים ניסה המנחת כהן למצוא נוסחה שהיא להגדיר את עה"ש כעשירית מאורך היום שמהנץ לשקיעה, ורווח לו שפתר את בעיית הקיץ שכשהיום ארוך גם עה"ש ארוכה ומוקדמת, והתקשה בעצמו שזה נוגד למציאות בחורף שהיום קצר ועכ"ז האור בא כימות השוויון ולא מתקצר כאורך היום.
והנה אין לשיטת עה"ש בזמניות שום מקור בחז"ל, וגם הרמב"ם בפהמ"ש ברכות כותב בהדיא שהזמן הוא בשעות מעוותות, "בקרבת שטח אור השמש מן הקיטורים העבים העולים מן הארץ תמיד, אשר די עלותם (הקיטורים) מן הארץ אחד וחמשים מיל, כמו שהתבאר בחכמת הלמודים". ובא להסביר שהאור שנראה לפני עלות השמש הוא מהאדים שעל פני הארץ (בלשונינו אטמוספירה) המעקמים את קרני השמש לתוך כדור הארץ עוד לפני זריחתה. וזה המודד להקראות עלות השחר. והוא בשפתינו כשהשמש 16 מעלות תחת האופק.
לכן הדרך של להתחלחל ולהזדעזע ולמחות אינה קובעת את עלות השחר, אלא מציאת הנוסחה המדוייקת, שהיא שיטת המעלות, שעל ידה נקבע זמן עה"ש בכל השנה באותה רמת אור שיש בימי ניסן ותשרי 72 דק' לפני הנץ.
שיטה זו לא הוכרה על ידי מור סבי בעל כף החיים שכותב לחשב את עה"ש לפי אורך היום, וכן לא הוכרה על ידי מרן הגרע"י, ועכ"ז אין אנו רשאים להתעלם ממנה, ובצעירותי כאשר עשיתי את הלוח לא הבנתי בכלל שלכאורה אני מכניס ראשי בין הרים גבוהים, ומי שלא היה מרוצה הייתי אומר לו מי מעכב בעדך מלהשתמש בלוח אור החיים שעשוי לפי שיטת הזמניות. אבל כיום סבור אני שמור סבי היה מנשקני על ראשי על שעשיתי לוח מדוייק לעלות השחר, והנגזרים ממנו סוזק"ש ותפילה מג"א ועוד, והיה אומר לי טוב ומתוקן עשית, והוא עצמו היה משתמש בו, כיון שהוא הנכון.
ואין דרך התורה להתחלחל ולהזדעזע מללכת עם שיטה אחרת בהלכה, כיון שהיא אמיתית ויש לה שורשים נכבדים בדברי הגר"א והגר"ז ועוד קדמונים, אלא שלא היו כלים ביד כל אדם לחשבם, שצריך בשביל לדעת טוב אסטרונומיה, רק בדורינו שהדברים ניתנים לחישוב בנקל החלו כולם לחזור לזה.
גם מרן הגרע"י עצמו הורה לתושבי פריז שבצרפת להקל בתפילת שחרית ע"פ עה"ש של המעלות בשיא החורף שהיא 7 בבוקר שעה ושלשת רבעי לפני הנץ החמה שם שהוא בשעה 8:45, הגם שלפי שיטת הזמניות עה"ש מאוחר מאד ב7:50 בבוקר כ50 דק' לפני הנץ, ואין יכולת לציבור להתפלל שחרית כל כך מאוחר, ורק על פי שיטת המעלות אפשר להתפלל שם ב-7 (ראה דוגמה).
צילום מסך 2025-01-13 154241.png

וראה שהגר"ד יוסף שליט"א כותב כן במצורף, ואמר לי ששמע מאביו להקל בצרפת, הגם שלא הכיר כלל את שיטת המעלות.
תמונה של WhatsApp‏ 2025-01-13 בשעה 12.52.41_494b88c9.jpg3.jpg4.jpg
 
יישר כח לכותב הרב @בניהו שמש שניכר שת"ח הוא וחביבה עליו האמת, וכן לכותבים הנכבדים הרב @פשוט, והרב @עקיבא שמעוני.
עודכנתי על האשכול הזה, ועברתי על גרגיריו המתוקים, בתגובה זו נתייחס לגרגיר אחד בלבד:
בענין שיטת המעלות
בענין ההשגות עלי שהלוח עתים לבינה הוא על פי שיטת המעלות, והיא נגד גדולי הפוסקים ונגד המציאות ונגד מנהג הספרדים.
אין הדברים אמת, אני מצרף מדברי הרב מזוז שליט"א שכותב שהמנהג הקדמון מתאים לשיטת המעלות, וכך הם עושים בלוח שלהם, וכן עושים בכל הלוחות במאות שנים האחרונות.

הצג קובץ מצורף 30046
אדרבה, לפרסם זמן עלות השחר בעשרה בטבת 60 דקות לפני הנץ, זה להקל לאנשים לאכול בתוך הצום ובתוך הזמן האסור.
יש לדעת שכל מה שכתב הרמ"א וכתבו הפוסקים על שעות זמניות, מדבר על אורך היום שמהנץ עד השקיעה או מעלות השחר עד צאת הכוכבים, אבל את זמן עלות השחר או צאת הכוכבים עצמו לא כתבו על זה שעות זמניות, רק מהמנחת כהן ואחריו הפרי חדש ואילך.
ואיך הכל התחיל? הנה היה פשיטא להם שעוביו של רקיע ד' מיל [שהם 72 דק' לרוה"פ] שאמרו בגמ' פסחים שהוא זמן עה"ש, אינו בכל השנה, ואינו שעות שוות, שהרי בקיץ גם ב80 דק' לפני הנץ השמים מלאים אור גמור כאור יום. ולפני שהיו שעונים נפוצים לא היה מקום לספק הנ"ל דכיון שראו האור בשמים הדומה לימי ניסן ותשרי ב72 דק' נהגו ברמת אור כזו את זמן עה"ש, הן בקיץ והן בחורף, וכשנכנסו שעונים מתוקנים לחיים ניסה המנחת כהן למצוא נוסחה שהיא להגדיר את עה"ש כעשירית מאורך היום שמהנץ לשקיעה, ורווח לו שפתר את בעיית הקיץ שכשהיום ארוך גם עה"ש ארוכה ומוקדמת, והתקשה בעצמו שזה נוגד למציאות בחורף שהיום קצר ועכ"ז האור בא כימות השוויון ולא מתקצר כאורך היום.
והנה אין לשיטת עה"ש בזמניות שום מקור בחז"ל, וגם הרמב"ם בפהמ"ש ברכות כותב בהדיא שהזמן הוא בשעות מעוותות, "בקרבת שטח אור השמש מן הקיטורים העבים העולים מן הארץ תמיד, אשר די עלותם (הקיטורים) מן הארץ אחד וחמשים מיל, כמו שהתבאר בחכמת הלמודים". ובא להסביר שהאור שנראה לפני עלות השמש הוא מהאדים שעל פני הארץ (בלשונינו אטמוספירה) המעקמים את קרני השמש לתוך כדור הארץ עוד לפני זריחתה. וזה המודד להקראות עלות השחר. והוא בשפתינו כשהשמש 16 מעלות תחת האופק.
לכן הדרך של להתחלחל ולהזדעזע ולמחות אינה קובעת את עלות השחר, אלא מציאת הנוסחה המדוייקת, שהיא שיטת המעלות, שעל ידה נקבע זמן עה"ש בכל השנה באותה רמת אור שיש בימי ניסן ותשרי 72 דק' לפני הנץ.
שיטה זו לא הוכרה על ידי מור סבי בעל כף החיים שכותב לחשב את עה"ש לפי אורך היום, וכן לא הוכרה על ידי מרן הגרע"י, ועכ"ז אין אנו רשאים להתעלם ממנה, ובצעירותי כאשר עשיתי את הלוח לא הבנתי בכלל שלכאורה אני מכניס ראשי בין הרים גבוהים, ומי שלא היה מרוצה הייתי אומר לו מי מעכב בעדך מלהשתמש בלוח אור החיים שעשוי לפי שיטת הזמניות. אבל כיום סבור אני שמור סבי היה מנשקני על ראשי על שעשיתי לוח מדוייק לעלות השחר, והנגזרים ממנו סוזק"ש ותפילה מג"א ועוד, והיה אומר לי טוב ומתוקן עשית, והוא עצמו היה משתמש בו, כיון שהוא הנכון.
ואין דרך התורה להתחלחל ולהזדעזע מללכת עם שיטה אחרת בהלכה, כיון שהיא אמיתית ויש לה שורשים נכבדים בדברי הגר"א והגר"ז ועוד קדמונים, אלא שלא היו כלים ביד כל אדם לחשבם, שצריך בשביל לדעת טוב אסטרונומיה, רק בדורינו שהדברים ניתנים לחישוב בנקל החלו כולם לחזור לזה.
גם מרן הגרע"י עצמו הורה לתושבי פריז שבצרפת להקל בתפילת שחרית ע"פ עה"ש של המעלות בשיא החורף שהיא 7 בבוקר שעה ושלשת רבעי לפני הנץ החמה שם שהוא בשעה 8:45, הגם שלפי שיטת הזמניות עה"ש מאוחר מאד ב7:50 בבוקר כ50 דק' לפני הנץ, ואין יכולת לציבור להתפלל שחרית כל כך מאוחר, ורק על פי שיטת המעלות אפשר להתפלל שם ב-7 (ראה דוגמה).
הצג קובץ מצורף 30060

וראה שהגר"ד יוסף שליט"א כותב כן במצורף, ואמר לי ששמע מאביו להקל בצרפת, הגם שלא הכיר כלל את שיטת המעלות.
הצג קובץ מצורף 30056הצג קובץ מצורף 30057הצג קובץ מצורף 30058
ברוך הבא להרה"ג @לוח שנה עתים לבינה
1. גם כבודו מודה ששיטת המעלות לא מוזכרת בדברי הראשונים וגם ברוב האחרונים, אלא מהגר"א ואילך, וגם זה בקושי. לעומת שיטת הזמניות שמוזכרת בכל דברי הפוסקים, ראשונים ואחרונים, וגם אם זה לא מסתדר בכמה מן הזמנים, מכל מקום השיטה קיימת, ואדרבה, הפרי חדש ומנחת כהן שהזכירו זמניות בעלות השחר, נמשכו אחר שיטת הרמב"ם, מרן והרמ"א שכל חשבונות הזמנים הם לפי זמניות.
2. כת"ר מוכיח משני חכמים גאונים החיים בני זמננו שכך נוקטים, אך בלא שימת לב הזכרתם דווקא את החכמים המחדשים שלא הולכים כפי המסורת שהייתה נהוגה אצל הספרדים מדורי דורות. וגם השמועה בשם מרן הרב עובדיה זצ"ל על צרפת, אני מטיל ספק בעניין. וד"ל. וגם, המעיין בתשובתו של הגר"ד יראה שגם השמועה שהביא בשם הרב עובדיה, היא לא על תפילת שחרית לפי חשבון מעלות, אלא זה הוספה של הרב דוד.
 
כאן זה אתר 'מורשת מרן', וזה המקום בראש ובראשונה לברר את דעת מרן זצוק"ל.
ובדעתו אין חולק והרב בעל הלוח 'עיתים לבינה' גם יודע את דעת מרן זצוק"ל.
והרב בעל הלוח הנ"ל מודה שבכל קהילות ישראל במאות שנים האחרונות נהגו לחשב לפי שעות זמניות,
אלא שטוען שהיום אנו יותר חכמים מכל פוסקי הדורות, ויתקן אותי אם אני טועה.
 
בענין ההשגות עלי שהלוח עתים לבינה הוא על פי שיטת המעלות, והיא נגד גדולי הפוסקים ונגד המציאות ונגד מנהג הספרדים.
אין הדברים אמת, אני מצרף מדברי הרב מזוז שליט"א שכותב שהמנהג הקדמון מתאים לשיטת המעלות, וכך הם עושים בלוח שלהם, וכן עושים בכל הלוחות במאות שנים האחרונות.
מחילה מכבוד תורתו, אני מצרף דברים שכבודו כתב1736796614576.png
 
ואני חוזר שוב, אותם דורות על דורות, שבכללם היו גאוני עולם חכמים מחוכמים, הם טעו, עד שבא הרב מנת ותיקן את העולם.
גאוני הדורות ידעו שבמציאות חישוב ע"פ ה'מעלות' נכון יותר לגבי מציאות של אור וחושך, אך יש עוד דברים שקובעים זמני היום.
והראיה שהרי יש מקומות בעולם שהחמה לא שוקעת במשך חצי שנה, ויש מקומות ששוקעת אך יש אור במשך כל הלילה או רובו, ועדיין יש שם גדר הלכתי ליום ולילה.
 
נערך לאחרונה:
כשאני כותב דורות על דורות עשו, אני כותב זאת כהנחה פשוטה, שהרי זה מה שידעו בתור שיטת חישוב יחידה, או שוות או זמניות, והם עשו זמניות לאפוקי משוות, אבל האם בעשרה בטבת הם הקלו לשתות עד עה"ש בזמניות? זה לא אמרתי, דמסתמא אם ראו שמץ אור כבר דנוהו כיום.
[לחדד הענין בלוח עתים לבינה עה"ש ד72 במעלות בי' בטבת הוא 5:23 ובלוח אור החיים 5:31, מי ששותה ב8 דקות אלו לפי הלוח שלנו שתה באמצע הצום ולפי אור החיים הוא בעוד לילה לפני הצום, ואם נצפין לניו יורק שם ההבדל יהיה הרבה יותר גדול, שלפי עתים לבינה עה"ש ב5:52 ולפי אור החיים ב6:21, ומי שישתה בחצי שעה זו [כמו שנוהגים שם רבים] שבסופה הוא כבר אחר זמן ציצית ותפילין!! ישתה בתוך הצום, ואמר לי הגר"ד יוסף שליט"א שרואה שמקילים בזה בבתי כנסיות שם ושותים קפה ותה לפני התפילה, וזה מכשול גדול, והוא מתריע וצועק על זה שהם נכשלים, [ובצום גדליה ותענית אסתר ההפרש 10 דק']].
וכן תמה הרב מזוז באור תורה תשנ"ה (שכ"ד)

צילום מסך 2025-01-13 232941.png
עוד יש לציין שמאחר שהיה רווח מאד לקום מוקדם מאד בלילה כיון שהיו ישנים עם החושך, והיו סומכים על הבית דוד לענין הנץ שהוא שעה לפני הנץ שלנו, היו מתחילים התפילה עם טלית הרבה לפני האור ולפני עלות השחר, והוא פלא וצ"ע, אבל כך היה סדר החיים, וכבר עם אור ראשון היו רצים למלאכתם. כך שלמעשה כמה שנקדים את עה"ש בחורף נקלע יותר לאמת שהיתה נהוגה.
והנה זה מעשה שאינו הגון, שכתב אלי מחבר אחד שאעבור על מאמרו, והוא היה צועק חמס על לוח אור החיים שמכשיל את הרבים, וניסיתי להרגיעו שכך כתבו הפוסקים מזמן הפר"ח עד הגרע"י דורות על דורות, וללמד זכות על לוח שאני לא עושה כמוהו כי חושבני שאין נכון לעשות כך, ועתה לוקחים את זה לנגחני.
וכבר כתבו קודמני שלא מדובר כאן באיזו שיטה הלכתית שבחנו וסברו, אלא שמאחר שכך כתב המנחת כהן לחשב, העתיקו ממנו דור אחר דור באין מוצא ושיטה טובה יותר, והוא עצמו הרגיש שמשהו שלא כשורה בזה כמו שהעיר על עצמו.
וככל שנכנסו השעונים יותר, והשתכללו שיטות החישוב עברו הלוחות למעלות, וכהמעלות נהגו באירופה למעלה ממאה ויותר שנים. וזמן הוא הוא תואם למציאות שנהגו דורות על דורות לפני שהיו שעונים ולוחות, שעשו לפי האור.
יסוד שיטת המנחת כהן והפרי חדש לא היה מתוך הסוגיא אלא חיפוש הדרך הטובה ביותר להגיע לחקר האמת, ראה למשל את לשון הפר"ח בקונטרסו דבי שמשי, וז"ל:
ועתה אבוא לבאר אם הד' מילין דהוו שעה אחת וג' חומשין משעה שיש משקיעת החמה עד צאת הכוכבים, אם הם שוין לעולם בכל זמן, ר״ל בין בקיץ שהימים ארוכים בין בחורף שהימים קצרים, או אם זה דוקא ביום בינוני דתקופת ניסן ותשרי, אבל בקיץ ובחורף משתנים שיעורים אלו לפי אורך הימים או קיצורם, והשעה וג' חומשין הנזכרים הם על דרך שעות זמניות.​
גם צריך לבאר אם אלו השיעורין הם שוים בכל המדינות בישוב, או אם זה דוקא בארץ ישראל, ובמדינות שהן באותו הרוחב מן המזרח למערב, אבל במדינות אחרות ישתנו אלו השיעורין לפחות ויתר משיעור הנזכר.​
ובפרט הלז העמיק הרחיב וצידד כל צידי האפשר הרב בספר מנחת כהן במאמר שני פ"ב (עד פ״ד), ולא הניח מקום לבאים אחריו, זולתי בזה, שהכרעתי כהכרעתו אף למעשה. שזה דבר נראה לחוש והמוחש לא יוכחש, שבקיץ שהימים ארוכים יש שהות גדול מזמן השקיעה עד צאת הכוכבים, יותר ממה שיש בזמן החורף, שתכף ומיד אחר שקיעת החמה נראים הכוכבים.​
וכן דבר ברור הוא שמשתנים אלו השיעורים לפי רוחק המדינות ולפי קירובן אל הקו השוה.​
ולפיכך עיקר הדין הוא, שבכל עיר ועיר וכל מדינה ומדינה, שראשונה ידעו הזמן שיש מן השקיעה עד צאת הכוכבים בימים ההם ובזמן ההוא, וכו', נמצא שהד' מילין שהוא שעה אחת וג' חומשין הוא משעות זמניות שמשתנות לפי אורך הימים וקיצורן, וכמ"ש הרמב״ם בפירוש למשנה בפ"א דברכות (מ״ה). וכל אחד ואחד לפי מקומו ועל מקומו יבוא בשלום על פי החשבון שכתבתי, והוא מכוון.​
ובכלל יש לדון שמה שכתב וקיצורן, לאו היינו ביחס לימות השויון אלא ביחס לקיץ, ולעולם זיל בתר הראיה שהיא הקובעת ומלמדת איך לחשב, והיינו כשיטת המעלות. גם מבואר בו שהזמנים משתנים לפי שינוי המקומות והיינו שיטת המעלות בהדיא.
אבל גם אם נקבל שסבר שבחורף הזמן קצר לפי קיצור היום כפשוטו, לא כתב זאת כפסק הלכה מכח ראיה תלמודית, אלא מכח שזה דבר נראה לחוש והמוכח לא יוכחש, ואם זכינו לדייק הדברים יותר בדורינו, הרי רק יתכבד הרב בדברינו.
למה הדבר דומה, לחכם גדול מאד מלפני 200 שנים שהמליץ לנסוע לעיר פלונית ברכבת, כדי להגיע מהר ליעד. יבוא בן הדור הזה ויתחלחל מהציבור תלמידי אותו חכם שנוסעים במטוסים וברכבים ואינם שומעים לקול אותו החכם שאמר שדווקא הרכבת זה הדרך הטובה ביותר להגיע אל העיר. אף אנו נאמר לו, כשהיה נידון אם סוס או רכבת המליץ הרב על הרכבת, [כשהיה נידון אם שוות או זמניות המליץ הרב על הזמניות], כאשר יש נידון אם רכבת או מטוס גם אותו רב ימליץ בודאי על המטוס, כי המטרה שלו זה להגיע הכי מהר והכי מדוייק והכי נכון.
בפרט שלא מהגר"א החלה שיטה זו, אלא שכבר הרמב"ם בודאי כיון לה, שהאור שחודר מהאטמוספרה הוא הגורם לעלות השחר והכל על פי האור.
ואבקש שוב מהכותבים שלא לערבב את המושג שעות זמניות שבלשונות הרמ"א והפוסקים עם הנידון שלנו, כי גם אנו מחשבים את כל שעות היום בשעות זמניות, אלא הנידון אימתי עה"ש וצאה"כ, ובזה לא אמר הרמ"א לחשב לפי אורך היום וקיצור, ואין זה נידון הזמניות של האחרונים כלל, אלא החל מהמנחת כהן והפר"ח.
אמר לי הגר"ד יוסף שמור אביו מרן הגרע"י לא הכיר כלל את שיטת המעלות, וגם כשניסו לבאר לו אותה כיון שלא ידעו להגדיר כיצד מגיעים לתוצאה המדוייקת, היה מרחיק אותה, ואמנם לענין צרפת אמר דיש להקל להם לענין תפילה, בפרט שעשו עוד כמה צירופים, ולא באנו לשנות הידוע ולומר שאחז משיטת המעלות.
והנה זכה דורינו שכמה רבנים חשובים מנסים לעשות לוחות לדעת מרן השו"ע, אחד עושה כשיטת המעלות אבל מתעקש לקבוע זמן עה"ש 90 דק', ואחד קובע 72 אבל מתעקש על הזמניות, וכאשר מגיעים לפלג המנחה מחשבים את היום מעה"ש לצאת הכוכבים דהגאונים כפשט לשון מרן, ומיד הרואה תמה למה לענין סוף זמן ק"ש מחשבים עד צאה"כ דר"ת ומאי שנא, וחלקם קובעים זמן ק"ש לחומרא מוקדם מכח טענה זו. הצד השוה שבהם שמנסים לקבוע שיטות קשות להלכה כזמנים עיקריים, ולהתהדר באיצטלת מרן השו"ע כאילו יש קשר בין כל הרעיונות האלו לשיטתו, והאמת הולכת ונעשית עדרים עדרים וכולם תמהים [בפרט מי שלא בסוגיא] למה לכל לוח יוצא זמן אחר ואינם יודעים לצאת מהבלבול.
ואפשר לומר שאלמלא חילוק שיטת המעלות והזמניות לא היה הבדל בין לוח אור החיים ללוח עתים לבינה [מלבד פלג המנחה ואולי עוד דברים קטנים שאכ"מ], ומצטער אני הרבה על דבר זה, ואינו בידי לשכנע בדבר, וגדולים וטובים ממני כתבו וניסו ולא עלתה בידם.
 
הרמ"א כותב וכן כל מקום ששערו וכו'' זה כולל גם עלות השחר וכד', דאל"כ היה מחלק.
למה אתה לא מתייחס לזה שכל המקור לשעות זמניות בעלות השחר הוא טעות המתרגם בפהמ"ש של הרמב"ם.
כבר מהר"י פראג'י כתב כן, וכן הוא לפנינו במקור הערבי מכת"י של הרמב"ם בעצמו.
אז מה יש להמשיך לדון עוד בשיבוש זה?
האם יש מצוה או ענין לקדש את השיבוש??
 
למה אתה לא מתייחס לזה שכל המקור לשעות זמניות בעלות השחר הוא טעות המתרגם בפהמ"ש של הרמב"ם.
כבר מהר"י פראג'י כתב כן, וכן הוא לפנינו במקור הערבי מכת"י של הרמב"ם בעצמו.
אז מה יש להמשיך לדון עוד בשיבוש זה?
האם יש מצוה או ענין לקדש את השיבוש??
זה טענה אמיתית כנודע. שלפי התרגום האמיתי הלשון ברמב''ם שעות ''ממוצעות'' ובהכרח אין כוונתו לזמניות ולא לשוות כיון שבמקום אחר כתב לשון אחרת. עכשיו מי שיפתח את הרמב''ם בפיה''מ בפנים יראה שהמודד לעלוה''ש הוא תורת המדעים, והרי ספר זה ידוע לנו היום, וברור מאוד מה הוא כותב. והישר מקנדיא אבי שיטת המעלות נסמך עליו. אם כן בהגלות נגלות דברי הרמב''ם מה הנושא.
לגבי מה שלעיל טענו שכאן זה אתר מורשת מרן, אני מוחה בתוקף בזלזול בקדושת מרן, כל חייו של מרן הוא מחה בתופעה הזאת שלוקחים בעלות על התורה. ותורה אמת כתיב בה. אין ספק בעולם שמרן לא סובר שכשיש אור יום זה נחשב לילה. אם הוא אמר זאת כנראה הוא האמין שהזמניות הם המציאות ואם כן יש כאן ויכוח מציאותי עם מרן ולא ויכוח הלכתי. (והרב בניזרי אומר שמרן אמר לו אני לא צריך לטפס על סולם לחפש כוכבים- רצונו לומר אני יכול לסמוך על הפוסקים שכתבו כך שמסתמא זה המציאות) מי שרוצה לטמון את הראש בחול שיטמון ושם ברור שהוא יראה כוכבים ביום. מי שנאמן למרן זה מי שיודע את האמת הפנימית של מרן ואת הזעקה שהוא ניסר כגלגל חמה בעולם שהתורה קיימת התורה חיה. אין ספק שמי שהולך לנתוח ישתמש ברפואה עדכנית ואילו בבירור מציאות הלכתית הוא יסמוך על דרכי בירור המציאות של לפני 300 שנה. (כשבמנחת כהן מפורש שהוא מדבר על בירור מציאות 'עדכני' שחור על גבי לבן) שני אפשרויות או שהוא סובר ש'שיעורי חכמים כך הם' וזה נדחה באותו מאמר בירחון האוצר בויכוח בין הרב בצלאל דהאן להרב עדס, או שהוא רח''ל לא מאמין שהתורה אמיתית.
 
למה אתה לא מתייחס לזה שכל המקור לשעות זמניות בעלות השחר הוא טעות המתרגם בפהמ"ש של הרמב"ם.
כבר מהר"י פראג'י כתב כן, וכן הוא לפנינו במקור הערבי מכת"י של הרמב"ם בעצמו.
אז מה יש להמשיך לדון עוד בשיבוש זה?
האם יש מצוה או ענין לקדש את השיבוש??
גם אין עניין לקדש את טענות של טעויות המתרגם, ואם נתלה את זה בכל דבר, לא נמצא ידינו ורגלינו בבית המדרש.
 
חזור
חלק עליון