• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

זמן ברכת הגומל במשנת מרן זיע"א.

חידוש דין מעניין שנתקלתי בדרך לימודי:
בשלחן ערוך פסק שבדיעבד ניתן לברך הגומל בכל זמן שירצה [ולא רק תוך שלשה ימים].
בטעם הדבר כתב בספר צידה לדרך [הקדמון] שהוא כמו קרבן תודה שניתן להביאו בכל זמן.
בספר לווית חן [הקדום] כתב שלפי זה ניתן לברך רק עד שלושה רגלים, כדין מי שהתחייב קרבן שאסור לו לאחר מלהביאו יותר משלשה רגלים.

וכתב מרן זיע"א [ח"ג או"ח סי' ט"ז) שלפי זה לכתחילה יש להקדים לברך לפני שיעבור רגל אחד. שאמנם איסור לאו אינו אלא במי שמאחר שלושה רגלים, אך ביטול עשה יש כבר כשעבר רגל אחד.
חידוש זה ממרן זיע"א לא מצאתי לו חבר במי מהפוסקים.

נפקא מינה מצויה לזה, במי שהתחייב בברכה בערב חג שבועות שיש לו להזדרז לברך בחג שבועות [בניגוד לפסח וסוכות הנמשכים שבוע ימים, שבקל ניתן למצוא לברך במשך שבוע שלם של חג].
 
מלשונו הטהור של מרן זה לא כל כל לעיכוב אלא טוב יותר
וז''ל :
גם נלע"ד שאם נתחייב לברך הגומל בערב יום טוב, טוב להשתדל לברך ביום טוב, או עכ"פ לפני שיעבור הרגל, שיש מקום לומר דבקרבן תודה אם שוהה להביאו עד אחר החג עובר בעשה. (כבר"ה ד: רמב"ם פי"ד ממעשה הקרבנות הי"ג). והרי כל טעמו של הצד"ל שאם עברו ג' ימים מברך כ"ז שירצה, משום דדמי לקרבן תודה שיכול להביאו כ"ז שירצה. ע"ש. לכן מן הראוי לתת לו גם חומרי תודה, לענין שישתדל להקדים. והן אמת שאין חיוב להביא קרבן תודה. וכמ"ש המהר"ם שיק (חאו"ח סי' פח), ודחה משמעות ד' החת"ס שיש חיוב בדבר (זולת ליורדי הים). ע"ש. מ"מ אם הפריש הקרבן חייב להביאו קודם הרגל. וה"ה לבר' הגומל. עכ''ל
 
חזור
חלק עליון