• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

עסקת שבויים ע"פ ההלכה

 
העסקה הנוכחית והמסתמנת אין ספק שחייבים דעת תורה באמת זה עניין של פיקוח נפש לכאן או לכאן ולדעתי אפילו רה''מ צריך להיפגש עם גדולי תורה כבימים עברו שאפילו רה''מ מהשמאל (י.ר) היתייעץ עם מרן רשכב''ג זצוק''ל מספר פעמים
 
לכאו' בעיסקה זו עכ"פ בחלקה לא שייך היתירו של מרן זיע"א, כי חלק מהשבויים מתים, ובמתים ודאי שאין היתר לשחרר אפי' ספק רוצח, כי אין פיקו"נ כלל.
 
למרות כל השאלות הקשות:

15.01.25

ישראל כהן: מרן הראשון לציון הגאון רבי דוד יוסף: פדיון שבויים היא אחת המצוות החשובות בתורה, וכבר אמרו חז״ל, פיקוח נפש עכשווי דוחה ספק פיקוח נפש עתידי. לכן העסקה שיוצאת כעת לפועל למען שחרורם של החטופים – היא הדבר הנכון שצריך לעשות במיוחד בעת הזאת. מאז שמחת תורה, אני זוכה ללוות באופן אישי את משפחות החטופים. ראיתי מקרוב את כאבם, את דמעותיהם, ואת הגעגוע הבלתי פוסק ליקיריהם. הלב נקרע מול הסבל האכזרי שהם עוברים בכל רגע. אני מתפלל ומייחל לרגע שבו נזכה לראות את כולם חוזרים הביתה, לחיק משפחותיהם. שחרורם של החטופים נעשה בלב כבד – מתוך הבנת המחיר הכבד – אך בלב שלם, מתוך חובה מוסרית, ערכית ותורנית שאין גדולה ממנה.
 
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
שיעור של הרב זעפרני בענין, להתיר משום שעת מלחמה. (וכמו שכתב בספרו).
אבל לא משיב על הטענה שאינו ודאי שהחטופים ימותו.
וכן לא על כך שבהסתברות ודאי שיהיו מן המשוחררים שיהרגו.

אם נחשבן לפי עיסקת שליט, בה שוחררו 1,027 מחבלים, שהרגו למעלה מ1,400 רק בשמח"ת האחרון, מלבד עוד עשרות שרצחו עד אז.
נמצא שבעיסקה זו, אם נתייחס רק לסעיף שחרור השבויים, מלבד כל שאר סעיפי הנסיגה ונצירת האש, שכפי שפורסם הם כדלהלן:
חילופי שבויים:
א. 9 שבויים וחולים מרשימת ה-33 ישוחררו בתמורה לשחרור 110 אסירים פלסטינים שנידונו למאסר עולם.
ב. ישראל תשחרר 1000 עצורים מעזה שנעצרו מאז 8 באוקטובר 2023 ואשר לא היו מעורבים באירועי 7 באוקטובר 2023.
ג. קבוצת המבוגרים (גברים מעל גיל 50) מרשימת ה-33 ישוחררו לפי מפתח 1:3 – 3 מהם נידונים למאסר עולם + 1:27 נידונים לעונשים אחרים.
ד. אמיר מנגיסטו והשאם א-סייד – ישוחררו בהתאם למפתח חילופין 1:30 בנוסף ל-47 אסירים נוספים.
ה. ישוחררו מספר אסירים פלסטינים בחו”ל או בעזה על בסיס הרשימות המוסכמות בין הצדדים.

א"כ נמצא שודאי וודאי רח"ל שמאות המחבלים שישוררו יגרמו לפיקו"נ. ה' יצילנו.
 
נערך לאחרונה:
שיעור של הרב זעפרני בענין, להתיר משום שעת מלחמה. (וכמו שכתב בספרו).
אבל לא משיב על הטענה שאינו ודאי שהחטופים ימותו.
וכן לא על כך שבהסתברות ודאי שיהיו מן המשוחררים שיהרגו.
צריך להיות להפך, ששעת מלחמה לא משחררים רוצחים, כי הם ירצחו עכשיו בוודאי, ואין דוחין נפש מפני נפש.
 
צריך להיות להפך, ששעת מלחמה לא משחררים רוצחים,
נכון מאד
בשנת תש"ל כאשר רבי יצחק הוטנר זצ"ל היה במטוס שחטפו אותו ורצו לשחרר אותו תלמידיו ולשלם עליו מיליוני דולרים
רבי יעקב קמינצקי אמר שלא מסכים לכך, כיון שכל מצות פדיון שבויים הוא בשעת שלום, אבל בשעת מלחמה כל מה שאתה נותן לאויבים, אתה מחזק אותם, לכן אין לתת לאויבים מאומה בשעת מלחמה...
כן לא על כך שבהסתברות ודאי שיהיו מן המשוחררים שיהרגו.
בודאי שבימינו הכל השתנה, וזה לא ספק מול ודאי, אלא ודאי מול ודאי... בגלל שהם מחבלים עם דם על הידיים, וכבר הוכח שהם רוצחים נפשעים כמו שהיה בשחרור האחרון...
 
נערך לאחרונה:
צריך להיות להפך, ששעת מלחמה לא משחררים רוצחים, כי הם ירצחו עכשיו בוודאי, ואין דוחין נפש מפני נפש.
נכון מאד
בשנת תש"ל כאשר רבי יצחק הוטנר זצ"ל היה במטוס שחטפו אותו ורצו לשחרר אותו תלמידיו ולשלם עליו מיליוני דולרים
רבי יעקב קמינצקי אמר שלא מסכים לכך, כיון שכל מצות פדיון שבויים הוא בשעת שלום, אבל בשעת מלחמה כל מה שאתה נותן לאויבים, אתה מחזק אותם, לכן אין לתת לאויבים מאומה בשעת מלחמה...
תוספות מסכת גיטין דף מה עמוד א
דלא ליגרבו ולייתו - והא דתניא בפ' נערה (כתובות נב.) נשבית והיו מבקשין ממנה עד עשרה בדמיה פעם ראשון פודה שאני אשתו דהויא כגופו יותר מבתו דהכא ועל עצמו לא תיקנו שלא יתן כל אשר לו בעד נפשו ור' יהושע בן חנניא דפרקיה לההוא תינוק בממון הרבה בהניזקין (לקמן דף נח.) לפי שהיה מופלג בחכמה אי נמי בשעת חורבן הבית לא שייך דלא ליגרבו.
 

נושאים דומים בפורום

חזור
חלק עליון