הרב שמואל אליהו תקף הלילה בחריפות את העסקה המסתמנת, ואמר שעם כל החשיבות של שחרור שבויים, לא משחררים רוצחים עם דם על הידיים ומסכנים חיים של אחרים. הרב דרש מהשרים ומחברי הכנסת לעשות הכל בשביל שחרור השבויים, אבל לעשות גם הכל כדי לעצור שחרור רוצחים
העסקה הנוכחית והמסתמנת אין ספק שחייבים דעת תורה באמת זה עניין של פיקוח נפש לכאן או לכאן ולדעתי אפילו רה''מ צריך להיפגש עם גדולי תורה כבימים עברו שאפילו רה''מ מהשמאל (י.ר) היתייעץ עם מרן רשכב''ג זצוק''ל מספר פעמים
המלחמה אולי תגיע לסיומה בעקבות עסקת החטופים. מגיש המהדורה אבי מימרן התפלפל עם רבה של צפת, הגר"ש אליהו, האם אנחנו עדיין במלחמת מצווה? "מי החליט? ראש אמ״ן? ראש השב״כ? שר הביטחון?, מי הם?"
ישראל כהן: מרן הראשון לציון הגאון רבי דוד יוסף: פדיון שבויים היא אחת המצוות החשובות בתורה, וכבר אמרו חז״ל, פיקוח נפש עכשווי דוחה ספק פיקוח נפש עתידי. לכן העסקה שיוצאת כעת לפועל למען שחרורם של החטופים – היא הדבר הנכון שצריך לעשות במיוחד בעת הזאת. מאז שמחת תורה, אני זוכה ללוות באופן אישי את משפחות החטופים. ראיתי מקרוב את כאבם, את דמעותיהם, ואת הגעגוע הבלתי פוסק ליקיריהם. הלב נקרע מול הסבל האכזרי שהם עוברים בכל רגע. אני מתפלל ומייחל לרגע שבו נזכה לראות את כולם חוזרים הביתה, לחיק משפחותיהם. שחרורם של החטופים נעשה בלב כבד – מתוך הבנת המחיר הכבד – אך בלב שלם, מתוך חובה מוסרית, ערכית ותורנית שאין גדולה ממנה.
בצל הדיווחים על עסקת החטופים המתגבשת: מרן הגר"מ מאזוז בירך בהילולא השנתית של ישיבת 'כסא רחמים' לצד גדולי ישראל שרי הממשלה: "ה' יתברך יציל את החטופים, וגם את רה"מ שלא יטעה, שלא יעשה שטויות" • "שלא תישפך טיפת דם של יהודי" • צפו
במכתב של אגודת חסידי חב"ד אל ראש הממשלה בנימין נתניהו, מפורטת עמדת הרבי בנוגע ל'עסקת חטופים' ולצידה קריאת חירום לחברי הממשלה ומקבלי ההחלטות לפעול בהתאם לדברי הרבי והוראותיו, שהתקיימו תמיד במלואם
שיעור של הרב זעפרני בענין, להתיר משום שעת מלחמה. (וכמו שכתב בספרו).
אבל לא משיב על הטענה שאינו ודאי שהחטופים ימותו.
וכן לא על כך שבהסתברות ודאי שיהיו מן המשוחררים שיהרגו.
אם נחשבן לפי עיסקת שליט, בה שוחררו 1,027 מחבלים, שהרגו למעלה מ1,400 רק בשמח"ת האחרון, מלבד עוד עשרות שרצחו עד אז.
נמצא שבעיסקה זו, אם נתייחס רק לסעיף שחרור השבויים, מלבד כל שאר סעיפי הנסיגה ונצירת האש, שכפי שפורסם הם כדלהלן:
כלי תקשורת פלסטיניים מפרסמים את המסמך המלא - בשפה הערבית, עליו חתמו ישראל וארגון הטרור חמאס, במטרה להביא להפסקת אש ברצועת עזה, שחרור חלק מהחטופים בתמורה לשחרור אלפי מחבלים, נסיגת כוחות צה"ל מאזורים אסטרטגיים וחזרת העזתים לבתיהם
www.jdn.co.il
חילופי שבויים:
א. 9 שבויים וחולים מרשימת ה-33 ישוחררו בתמורה לשחרור 110 אסירים פלסטינים שנידונו למאסר עולם.
ב. ישראל תשחרר 1000 עצורים מעזה שנעצרו מאז 8 באוקטובר 2023 ואשר לא היו מעורבים באירועי 7 באוקטובר 2023.
ג. קבוצת המבוגרים (גברים מעל גיל 50) מרשימת ה-33 ישוחררו לפי מפתח 1:3 – 3 מהם נידונים למאסר עולם + 1:27 נידונים לעונשים אחרים.
ד. אמיר מנגיסטו והשאם א-סייד – ישוחררו בהתאם למפתח חילופין 1:30 בנוסף ל-47 אסירים נוספים.
ה. ישוחררו מספר אסירים פלסטינים בחו”ל או בעזה על בסיס הרשימות המוסכמות בין הצדדים.
א"כ נמצא שודאי וודאי רח"ל שמאות המחבלים שישוררו יגרמו לפיקו"נ. ה' יצילנו.
שיעור של הרב זעפרני בענין, להתיר משום שעת מלחמה. (וכמו שכתב בספרו).
אבל לא משיב על הטענה שאינו ודאי שהחטופים ימותו.
וכן לא על כך שבהסתברות ודאי שיהיו מן המשוחררים שיהרגו.
נכון מאד
בשנת תש"ל כאשר רבי יצחק הוטנר זצ"ל היה במטוס שחטפו אותו ורצו לשחרר אותו תלמידיו ולשלם עליו מיליוני דולרים
רבי יעקב קמינצקי אמר שלא מסכים לכך, כיון שכל מצות פדיון שבויים הוא בשעת שלום, אבל בשעת מלחמה כל מה שאתה נותן לאויבים, אתה מחזק אותם, לכן אין לתת לאויבים מאומה בשעת מלחמה...
בודאי שבימינו הכל השתנה, וזה לא ספק מול ודאי, אלא ודאי מול ודאי... בגלל שהם מחבלים עם דם על הידיים, וכבר הוכח שהם רוצחים נפשעים כמו שהיה בשחרור האחרון...
בודאי שבימינו הכל השתנה, וזה לא ספק מול ודאי, אלא ודאי מול ודאי... בגלל שהם מחבלים עם דם על הידיים, וכבר הוכח שהם רוצחים נפשעים כמו שהיה בשחרור האחרון...
נכון מאד
בשנת תש"ל כאשר רבי יצחק הוטנר זצ"ל היה במטוס שחטפו אותו ורצו לשחרר אותו תלמידיו ולשלם עליו מיליוני דולרים
רבי יעקב קמינצקי אמר שלא מסכים לכך, כיון שכל מצות פדיון שבויים הוא בשעת שלום, אבל בשעת מלחמה כל מה שאתה נותן לאויבים, אתה מחזק אותם, לכן אין לתת לאויבים מאומה בשעת מלחמה...
תוספות מסכת גיטין דף מה עמוד א
דלא ליגרבו ולייתו - והא דתניא בפ' נערה (כתובות נב.) נשבית והיו מבקשין ממנה עד עשרה בדמיה פעם ראשון פודה שאני אשתו דהויא כגופו יותר מבתו דהכא ועל עצמו לא תיקנו שלא יתן כל אשר לו בעד נפשו ור' יהושע בן חנניא דפרקיה לההוא תינוק בממון הרבה בהניזקין (לקמן דף נח.) לפי שהיה מופלג בחכמה אי נמי בשעת חורבן הבית לא שייך דלא ליגרבו.