• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

איך יתכן מעביר כל בניו למולך - וחייב?

dvidcohen

Active member
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף סד עמוד ב
אמר רב אחא בריה דרבא: העביר כל זרעו - פטור, שנאמר מזרעך ולא כל זרעך.
השאלה היא -

איך יתכן מצב שבו אדם יעביר את כל ילדיו למולך [בבת אחת - ע' תוס'] - ואף על פי כן יתחייב סקילה!?
 
זכורני (לא מצאתי מי כרגע), שאם מעביר בנו בחבורה מסויימת, ואח"כ הלך לחבורה אחרת והקריב שאר בניו, חייב סקילה, ורק היכא שהקריב כולם בחבורה אחת פטור.
זה מה שרמזתי בסוגריים מהתוס' [שהעבירם בבת אחת], בלי להגיע ל'חבורה', אלא אומרים התוס' שאם העביר בנו אחד, כבר התחייב, ואז גם אם יעביר אח"כ כל בניו מה יפטרהו מהחיוב הקדום?
ולכן העמידו שהעבירם כולם יחד, או בשיש לו בן אחד.
אבל לא לזה כיוונתי, כפי שציינתי בשאלה.
 
אולי אם יש לו גם נכדים והוא העביר רק את בניו ולא את נכדיו?
אכן תשובה נכונה!
המנח"ח כותב שהיות ומה שכתוב זרעו - הכוונה לכל צאצאיו, נמצא שאם העביר כל בניו, אך יש לו עדיין נכדים כו' הרי ש"לא העביר כל זרעו" וממילא יתחייב מיתה!
 
אכן תשובה נכונה!
המנח"ח כותב שהיות ומה שכתוב זרעו - הכוונה לכל צאצאיו, נמצא שאם העביר כל בניו, אך יש לו עדיין נכדים כו' הרי ש"לא העביר כל זרעו" וממילא יתחייב מיתה!
אולי תסמן את התשובה כנכונה?
 
אכן תשובה נכונה!
המנח"ח כותב שהיות ומה שכתוב זרעו - הכוונה לכל צאצאיו, נמצא שאם העביר כל בניו, אך יש לו עדיין נכדים כו' הרי ש"לא העביר כל זרעו" וממילא יתחייב מיתה!
לפי"ז גם באופן הנ"ל יהיה הדין כך לתשומת לב הרב @משתוקק להבין
אולי אם נולד לו תיכף ומיד עוד בן
איני יודע מה ההלכה בכזה אופן
 
לפי"ז גם באופן הנ"ל יהיה הדין כך לתשומת לב הרב @משתוקק להבין
אבל זה לא בבת אחת, כי אם נולד לפני שהעביר את השאר, אז יש אחד שלא העביר, ואם אחרי שהעביר את השאר, א"כ לא היה באותו זמן, כי אי אפשר לצמצם
 
לכאורה סתם ככה אנחנו אומרים "אברהם אבינו" ו"רחל אמנו" וכמו מה שקוראים לאבי אבינו "סבא" מגיע מפירוש המילה "זקן" בארמית ובפועל בני בנים הרי הם כבנים ממש לכל דבר ועניין והסב הוא האבא הגדול והאב הוא האבא שמתחתיו וצ"ע שהלוא העולם שינו מטבע לשון "אבינו" ל"סבינו".
 
אכן תשובה נכונה!
המנח"ח כותב שהיות ומה שכתוב זרעו - הכוונה לכל צאצאיו, נמצא שאם העביר כל בניו, אך יש לו עדיין נכדים כו' הרי ש"לא העביר כל זרעו" וממילא יתחייב מיתה!
בני בנים הרי הם כבנים, נמצא שאם לא העביר נכדיו הרי הוא לא העביר בניו, ואם כן לשון החידה מטעה.
 
בני בנים הרי הם כבנים, נמצא שאם לא העביר נכדיו הרי הוא לא העביר בניו, ואם כן לשון החידה מטעה.
יש ישיבות שמטעים את הבחור במבחן לקבלתו לישיבה הרבה יותר מזה בהסבר קושיית התוס' שכלל לא קיימת במציאות, אך בחידות ישנות יש לכאורה הרבה כגון דא... (נ"ל שגם בספר חידותיו של הגאון הבא"ח)
 
יש ישיבות שמטעים את הבחור במבחן לקבלתו לישיבה הרבה יותר מזה בהסבר קושיית התוס' שכלל לא קיימת במציאות, אך בחידות ישנות יש לכאורה הרבה כגון דא... (נ"ל שגם בספר חידותיו של הגאון הבא"ח)
מטעים בחורים במבחן? קשה לי להאמין שכך נוהגים. זה לא לבחון אלא להכשיל.
אפשר לבדוק את רמת הידע, ואת הכשרונות, אבל להטעות?
 
מטעים בחורים במבחן? קשה לי להאמין שכך נוהגים. זה לא לבחון אלא להכשיל.
אפשר לבדוק את רמת הידע, ואת הכשרונות, אבל להטעות?
אולי עושים את זה כדי שיחוש טוב מעצמו, איזה חכם אני שקלטתי את הרעיון...
גם אני לא כ"כ אהבתי את זה, הרי אמרו חז"ל "והוי זהיר בדברך שמא מתוכם ילמדו לשקר"
אבל שמעתי את זה, רק שמועה, מאמא של בחור שמישיבה ידועה שבראשה רב ידוע מאוד.
 
חזור
חלק עליון