• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

פנס לבדיקת חמץ-שאלה לציבור

מישהו אמר לי שיש מכתב מהראש"ל בעניין בדיקה על ידי לדים - שכתב לחוש מצד אבוקה. יש למישהו את המכתב?
אם זה באמת לדים מופרדים נראה יש להחמיר וכדין אבוקה. ורק אם זה פנס לד בודד יש להקל.
הטעם של האיסור באבוקה הוא מר רב נחמן בר יצחק: זה יכול להכניסו לחורין ולסדקין, וזה - אינו יכול להכניסו לחורין ולסדקין. רב זביד אמר: זה - אורו לפניו, וזה - אורו לאחריו. רב פפא אמר: האי - בעית, והאי - לא בעית. רבינא אמר: האי - משך נהורא, והאי - מיקטף איקטופי.
וכל זה לא שייך בלד עם כמה נרות ולמה שיהיה איסור ואם תאמר שכך היא תקנת חכמים דוקא בנר ולא באבוקה אז גם להדליק בלד אחד יהיה אסור שאינו נחשב לנר.
אני לא מאמין שמרן כתב כך
 
הטעם של האיוסר באבוקה הוא מר רב נחמן בר יצחק: זה יכול להכניסו לחורין ולסדקין, וזה - אינו יכול להכניסו לחורין ולסדקין. רב זביד אמר: זה - אורו לפניו, וזה - אורו לאחריו. רב פפא אמר: האי - בעית, והאי - לא בעית. רבינא אמר: האי - משך נהורא, והאי - מיקטף איקטופי.
וכל זה לא שייך בלד עם כמה נרות ולמה שיהיה איסור ואם תאמר שכך היא תקנת חכמים דוקא בנר ולא באבוקה אז גם להדליק בלד אחד יהיה אסור שאינו נחשב לנר.
אני לא מאמין שמרן כתב כך
חכמים שהם אמרו לבדוק בנר, הם לא אסרו שאר דברים, ולפ"ז אפשר להתיר לבדוק בפנס וכדו'.
אולם באבוקה גזרו לאסור, ואפי' שהטעמים לאסור לא שייך בפנס נראה שגזירת חכמים במקומה עומדת.
 
חכמים שהם אמרו לבדוק בנר, הם לא אסרו שאר דברים, ולפ"ז אפשר להתיר לבדוק בפנס וכדו'.
אולם באבוקה גזרו לאסור, ואפי' שהטעמים לאסור לא שייך בפנס נראה שגזירת חכמים במקומה עומדת.
תפעיל קצת את הסברא מאיפה אתה מחלק??? כמו שהם לא אמרו נר דוקא אלא הולכים אחרי הטעם כדי שיוכל לבודק בחורים ובסדקים וה"ה שאר דברים שאפשר לבדוק איתם בחורים ובסדקים כך לא גזרו אבוקה רק איפה ששייך הטעמים של האיסור אבל איפה שלא שייך הטעמים לא
וחוץ מזה אבוקה זה שהשלהבת של הנרות מחוברת אבל בכמה לדים לא שייך שאין בהם שלהבת וזה כלל לא נקרא אבוקה
 
תפעיל קצת את הסברא מאיפה אתה מחלק??? כמו שהם לא אמרו נר דוקא אלא הולכים אחרי הטעם כדי שיוכל לבודק בחורים ובסדקים וה"ה שאר דברים שאפשר לבדוק איתם בחורים ובסדקים כך לא גזרו אבוקה רק איפה ששייך הטעמים של האיסור אבל איפה שלא שייך הטעמים לא
וחוץ מזה אבוקה זה שהשלהבת של הנרות מחוברת אבל בכמה לדים לא שייך שאין בהם שלהבת וזה כלל לא נקרא אבוקה
קודם כל אני לא בא לפסוק הלכה במה שאמרתי...
רק באתי לתת מקום לסברא שהביאו לעיל.

ואבאר יותר, ברגע שחכמים גזרו לאסור אבוקה גזירת חכמים במקומה עומדת! וגם אם כל הטעמים לא שייכים זה לא אומר שנבטל את גזירת חכמים וכמו שמצינו בכמה וכמה מקומות שאע"פ שבטל הטעם לא בטלה התקנה. (אולם באמת יש לצדד להקל לפי מה שכתב כת"ר שאפשר שזה לא נקרא שהשלהבת מתחברת וצ"ע.)
אולם זה שחכמים כתבו שצריך לבדוק בנר, לא מוכרח שבאו לשלול דברים אחרים כי לא אמרו שיבדוק "דווקא" בנר ולא בדברים אחרים, ולכן כל שהסברא נותנת להקל לבדוק בשאר דברים כך נקטינן.
 
ואבאר יותר, ברגע שחכמים גזרו לאסור אבוקה גזירת חכמים במקומה עומדת! וגם אם כל הטעמים לא שייכים זה לא אומר שנבטל את גזירת חכמים וכמו שמצינו בכמה וכמה מקומות שאע"פ שבטל הטעם לא בטלה התקנה. (אולם באמת יש לצדד להקל לפי מה שכתב כת"ר שאפשר שזה לא נקרא שהשלהבת מתחברת וצ"ע.)
אולם זה שחכמים כתבו שצריך לבדוק בנר, לא מוכרח שבאו לשלול דברים אחרים כי לא אמרו שיבדוק "דווקא" בנר ולא בדברים אחרים, ולכן כל שהסברא נותנת להקל לבדוק בשאר דברים כך נקטינן.
כתבת מה שכתבת קודם רק ביותר אריכות אבל איך אתה יכול לחלק את המצוה של בדיקת חמץ לשתים ולומר שלענין אבוקה גזרו כך וזהו ולענין נר לא גזרו דוקא נר. מאיפה לך החילוק הזה? מה הסברא בזה?
 
כתבת מה שכתבת קודם רק ביותר אריכות אבל איך אתה יכול לחלק את המצוה של בדיקת חמץ לשתים ולומר שלענין אבוקה גזרו כך וזהו ולענין נר לא גזרו דוקא נר. מאיפה לך החילוק הזה? מה הסברא בזה?
חכמים לא "גזרו" שחייב לבדוק רק בנר.
אבל חכמים כן "גזרו" שבאבוקה אסור, ולפ"ז כל הנדון כאן הוא רק אם זה נחשב אבוקה או לא.
 
מחילה אבל אתה חוזר על אותו דבר
מנין לך שבזה גזרו ובזה לא גזרו???
אני שאלתי מאיפה לך החילוק?
פסחים סוף דף ז: "תנו רבנן אין בודקין לא לאור החמה ולא לאור הלבנה ולא לאור האבוקה אלא לאור הנר מפני שאור הנר יפה לבדיקה"
חכמים כתבו לך להדיא לא להדליק באבוקה, וכתבו להדליק בנר לאפוקי מכל הנ"ל אבל לאפוקי פנס חשמלי מאן דכר שמיה!?
 
פסחים סוף דף ז: "תנו רבנן אין בודקין לא לאור החמה ולא לאור הלבנה ולא לאור האבוקה אלא לאור הנר מפני שאור הנר יפה לבדיקה"
חכמים כתבו לך להדיא לא להדליק באבוקה, וכתבו להדליק בנר לאפוקי מכל הנ"ל אבל לאפוקי פנס חשמלי מאן דכר שמיה!?
חכמים כתבו לך להדיא אלא לאור הנר. וכתבו לא לאור האבוקה לאפוקי מהטעמים לעיל לאיסור באבוקה אבל לאפוקי מכמה לדים מחוברים מאן דכר שמיה!?
 
חכמים כתבו לך להדיא אלא לאור הנר. וכתבו לא לאור האבוקה לאפוקי מהטעמים לעיל לאיסור באבוקה אבל לאפוקי מכמה לדים מחוברים מאן דכר שמיה!?
זה בדיוק מה שאני טוען לך הרי חכמים כתבו להדיא לא באבוקה, ונאמרו כמה טעמים לכך. אבל זה לא אומר שאם אין לך את הטעמים האלה יהיה מותר אבוקה...
 
זה בדיוק מה שאני טוען לך הרי חכמים כתבו להדיא לא באבוקה, ונאמרו כמה טעמים לכך. אבל זה לא אומר שאם אין לך את הטעמים האלה יהיה מותר אבוקה...
מחילה אני לא ממשיך אתה חזרת על עצמך וחזרת וחזרת אבל השאלה ששאלתי מההתחלה מנין לך לחלק בין נר שלאו דוקא לאבוקה שדוקא לא הבאת שום תשובה
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון