• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

גלידה בתוך סעודה

בן יוסף

Active member
ידועה המח' האם מברכים על גלידה בתוך סעודה. הסתפקתי לדעת מרן הראש"ל שסובר שלא מברכים מה הדין בגלידה שיש לה ציפוי שוקולד כמו מגנום וכיוצ"ב האם אפשר לברך על הציפוי או שמא כיוון שהוא טפל לגלידה שוב לא שייך לברך? אשמח למקורות
 
הרב ללוש שם כ' "וכן הראוני שביאר מרן שליט"א בספר השיעור השבועי ח"ג(עמ' קמז)" יש לכם את זה הרב בנימין לוריא
בוודאי, מדובר על השיעור השבועי של פרשת וארא תשע"ז.
מצורף תמונה מהעלון (בא תשע"ז):
1721218731172.png
ניתן לראות את ההסרטה כאן.
 
אינני מבין לאותם שמברכים על גלידה למה יש שכתבו לפטור מברכה אם היה קידוש כיון דיין פוטר כל סוגי משקים וא"כ יש צד דגלידה היא משקה ונפטר
הרי אנו לא חוששים לצד זה דאל"כ גם בחול נפטור מטעם דאולי זה משקה ומשקים נפטרים
אשמח לביאור
1747946350792.png
 
אינני מבין לאותם שמברכים על גלידה למה יש שכתבו לפטור מברכה אם היה קידוש כיון דיין פוטר כל סוגי משקים וא"כ יש צד דגלידה היא משקה ונפטר
הרי אנו לא חוששים לצד זה דאל"כ גם בחול נפטור מטעם דאולי זה משקה ומשקים נפטרים
אשמח לביאור
הצג קובץ מצורף 33635
משקין שלא באים מחמת הסעודה לא נפטרים לשיטה זו.
 
1747986253572.png

"נפלאה דעת ממני נשגבה לא אוכל לה". כי הדברים הנ"ל נאמרו גם בשיעורו לפני כמה חודשים, והובא כאן באיזהו מקומ'ן.
והרי מרן זיע"א כתב לנו מפורשות ביבי"א ח"ה החדש עמוד פא. שלא יברכו על גלידה בתוך הסעודה. וכפי שמעיד כבר הרבה שנים, בנו ממשיך דרכו מרן רבינו שליט"א.
וכי בעל הל"ב רוצה להכחיש את הארי החי?
 
לא נפטרים
לא נפטרים
אז למה שקידוש יפטור
הכוונה היא שלא נפטרים בברכת "המוציא" שפוטרת דברים הבאים מחמת הסעודה.
ואמנם יש מקום לדון בדבר, (כמו שהובא בקישור לעיל), כיון שכמו שלא אומרים ש"המוציא פוטר שהכל" אלא ש"פוטר דברים הבאים מחמת הסעודה", ככה גם יין פוטר שאר משקים שנחשבים כטפלים אליו וכו', משא"כ גלידה, ועיין בקישור מה שנידון והובא שם.
 
הכוונה היא שלא נפטרים בברכת "המוציא" שפוטרת דברים הבאים מחמת הסעודה.
ואמנם יש מקום לדון בדבר, (כמו שהובא בקישור לעיל), כיון שכמו שלא אומרים ש"המוציא פוטר שהכל" אלא ש"פוטר דברים הבאים מחמת הסעודה", ככה גם יין פוטר שאר משקים שנחשבים כטפלים אליו וכו', משא"כ גלידה, ועיין בקישור מה שנידון והובא שם.
נכון.
החילוק פשוט. וגם אם יש חולקים עליו, אין כאן שאלה.
 
חזור
חלק עליון