• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

גרביים בגוון הרגל

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
מאחר שהוא ענה כך לשואלים בנידון, בוודאי שסבר שזה מדינא,

כפי שהבאתי לעיל מהספר "מעין אומר", הוא לא ענה כך לשואלים, אלא בדיוק כפי שכתב בספריו, שהביא את שני הצדדים והסיק שיש להחמיר בגרביים. וכך ענה גם לשאלות פרטיות של המון העם.

ומה שכתבת על דבריו ב"טהרת הבית" אינו נכון, והמעיין בכל מהלך דבריו יראה שמדבר על הלובשות גרביים שקופות וכמאן דליתא דמי, והביא את הפמ"ג וכתב שאם נלך לשיטתו, יש להן על מה לסמוך, אך לאחר מכן הביא את המצדדים שהשוק הוא החלק התחתון, והסיק שיש להחמיר (בתורת חומרא בעלמא לחוש לדעת האוסרים) והיינו בגרביים השקופות שהזכיר לעיל ועל זה קאי בכל דבריו.

טהרת הבית.jpeg
 
נערך לאחרונה:
ועוי"ל, שעיקר נידון הטה"ב שם הוא הרי לעניין איסור  ההסתכלות של הבעל במקומות המכוסים, והיינו דאין להסתכל על השוק מגולה של אשתו כשהיא נדה, וע"ז קאמר שבמקומותינו שיש שלובשות גרביים שקופות דכמאן דליתא דמו, אזי לפמ"ג יהיה מותר לבעל להסתכל, ולדידן זה אסור

גם זה אינו נכון, כי דן על הנשים עצמן אם יש להן על מה לסמוך או לא, וכאשר כתב במפורש ("ואם נאמר שהשוק הוא למעלה מן הארכובה יש להן על מי שיסמוכו"), ולא על איסור הסתכלות של הבעל.
 
ולכן שם באמת אפשר לדייק ולומר הא גרביים אטומות מותר

הגר"ע לא הצריך "גרביים אטומות" אלא דיבר נגד "גרביים שקופות", ובין לבין יש הרבה באמצע.

הצבע והעובי של הגרביון משפיעים על מידת השקיפות, גרביונים של 40 דנייר נחשבים לאיזון בין שקיפות לאטימות. הם אינם שקופים כמו גרביונים של 10-20 דנייר, אך גם לא אטומים לגמרי כמו גרביונים של 60 דנייר ומעלה.

ואם לשיטתך הוא דיבר נגד המנהג הרווח של 40 דנייר כפי שמקובל, א"כ יש פלא גדול על מרן הגר"ע יוסף, כיצד אסר גרביים שקופות ולא הוסיף כמה מילים על "המנהג הרע" שנוהגות בו רוב הנשים הכשרות בימינו.

אלא וודאי שכחומרא בעלמא הוא הצריך גרביים שאינן שקופות, וכמקובל בזמננו ותו לא.

ובמכתביו (שפורסמו רק אחר פטירתו) הוא כתב שהגיע למסקנה שאין זו חומרא אלא מעיקר הדין יש לכסות עד הקרסול, וממילא לא יועילו שום גרביים. אבל לציבור לא פסק כן, וכנ"ל. וכן לא הורה כן לבנות מעין החינוך התורני שבראשותו. ואין לנו להיות יותר חכמים ממנו ולכתוב דברים בשמו מה שלא כתב בספריו ובדרשותיו.
 
טהרת הבית​

למה ציטטת את מחצית דבריו, שזה עלול להטעות את הקורא שגם בעניין השוק סיים רק ש"קשה להכריע בדבר", ולא כפי שסיים שם שהשוק הוא החלק התחתון?
וגם לשאלות פרטיות השיב לכסות בגרביים שאינן שקופות, ותו לא!​

נתן את הרע במיעוטו, דהיינו לפי הנוהג העגום שהולכות הרבה נשים עם חצאיות קצרות שלא עד הקרסול, יש להם עכ"פ ללכת עם גרביים אטומות (והיינו שלא בצבע הדומה לרגל, וכמו שהתבאר בבגדי קודש פ"ב באורך), ובפרט שזה הרי היה נידון השאלה שם "האם ילבשו גרביים שחורות או חומות", ולזה אמר שלאלו שהולכות עם חצאית שלא עד הקרסול חייבות לכסותו עם גרביים ואין נפק"מ אם זה שחורות או חומות (כהה, שרחוק מצבע הרגל, אך עי' מה שכתבתי בזה בבגדי קודש עמ' סג שגם בזה יש לפקפק), אבל אה"נ מעיקר הדין יש לילך עם חצאית עד הקרסול ולא להסתפק בגרביים.

ועוד, ששים לב לניסוח השאלה שם: "האם ילבשו גרביים שחורות או חומות?". הנידון שם היה בעניין הגרביים בכלל, ולאו דווקא על השוק כאיבר בפני עצמו. יתכן, ואף מסתבר ביותר, שהשאלה כוונה גם לכפות הרגליים, כפי שמבואר ב"ילקוט יוסף" (אוצר דינים עמ' תשפה בהערה) בשם מרן אביו: "ולכאורה בזמנינו שנהגו שלא לילך יחפים יש להחמיר בכפות הרגלים מגולות. ובתשובה בכתב יד לאאמו"ר שליט"א האריך בזה והעלה דבודאי ראוי ונכון לכתחלה ללבוש גרבים בכל אופן ומכל מקום המקילות בזה מסיבה שהיא יש לדן על מה לסמוך, אך הנכון להחמיר מאד בכל כיוצא בדברים הללו. עכ"ל. כלומר, גם בעניין "כפות הרגליים" יש להחמיר מאד ללבוש גרביים. ואם כן, הנידון ב"מעיין אומר" לא היה דוקא בעניין השוק עצמו כשהוא מכוסה בגרב צמודה, אלא ענה באופן כללי על עצם הצורך בגרביים, ועל העדפת שחורות/חומות כהות על שקופות.

ובעל כרחנו לבאר כן בדעתו, דאל"כ נמצא חוכא ואיטלולא, דבתחילה ביבי"א הנ"ל כתב להתיר דסגי בגרביים (שחורות ואטומות, כנ"ל), ואילו אח"כ בשנת תשל"ט חזר בו לאסור ולהצריך חצאית וכדכתב במכתב הראשון הנ"ל לרב גולדברג, ושוב אח"כ חזר בו בשאלה בעל פה שהבאת להתיר, ואח"כ בשנת תשמ"ז שוב חזר בו לאסור, וכן אח"כ בעוד מכתבים. אתמהה? האם נראה לך שהגרע"י זצ"ל שינה את דעתו הלוך ושוב, כמעט כל כמה שנים?! וודאי שאין לסמוך על תשובה בעל פה, שנאמרה בחטף ובקיצור, כנגד דברים ברורים, מפורשים שכתב במכתבים , שבהם הוא מצהיר במפורש "חזרתי בי" ו"הגעתי למסקנא" שהדבר אסור מדינא.

הניסיון שלך להיתלות ב"מעיין אומר" כדי לסתור את פסיקת מרן המאוחרת, הוא לא יותר מניסיון נואש להכחיש את דבריו הברורים.
כפי שהבאתי לעיל מהספר "מעין אומר", הוא לא ענה כך לשואלים, אלא בדיוק כפי שכתב בספריו, שהביא את שני הצדדים והסיק שיש להחמיר בגרביים.​

אתה מתעלם מהמכתבים שהוא כתב בהדיא שזה מדינא, ונתלה בדברים שבעל פה? וראה לעיל בסמוך מה שכתבתי בעניין זה.
ומה שכתבת על דבריו ב"טהרת הבית" אינו נכון, והמעיין בכל מהלך דבריו יראה שמדבר על הלובשות גרביים שקופות וכמאן דליתא דמי, והביא את הפמ"ג וכתב שאם נלך לשיטתו, יש להן על מה לסמוך, אך לאחר מכן הביא את המצדדים שהשוק הוא החלק התחתון, והסיק שיש להחמיר (בתורת חומרא בעלמא לחוש לדעת האוסרים) והיינו בגרביים השקופות שהזכיר לעיל ועל זה קאי בכל דבריו.​

ביארתי היטב את מהלך דבריו, ואיני רואה צורך לחזור שוב.

לדעתך, הגרע"י שינה את דעתו הלוך ושוב? (הרי יש מכתבים גם בשנת הוצאת הטה"ב ולאחר מכן).
גם זה אינו נכון, כי דן על הנשים עצמן אם יש להן על מה לסמוך או לא, וכאשר כתב במפורש ("ואם נאמר שהשוק הוא למעלה מן הארכובה יש להן על מי שיסמוכו"), ולא על איסור הסתכלות של הבעל.​

זה כתב בתוך דבריו באגב, שלפי הפמ"ג יש להם על מה שיסמוכו, אבל עיקר הנידון שלו שם הוא בעניין ההסתכלות של הבעל באשתו נדה כמובן, ולכן כשסיים דבריו ששוק הוא התחתון - קאי בעיקר בעניין ההסתכלות, ולכן לא חש להאריך יותר מידאי האם צריך גם חצאית או לא. [ויתכן גם משיקולים נוספים שהובאו לעיל, ובוודאי שא"א לסמוך על דיוקים כנגד דברים מפורשים].​
 
אפשר שקטע זה היה מוכן עמו בכתובים מלפני כן, וצירף את זה בטהרת הבית במקומו, ולא נחת לשים לבו אם יש שם משהו שחזר בו או לא.

יש בזה בזיון ת"ח, להעמיד אוקימתא מופרכת כזו, בפרט בדבר שהוא מכשול גדול ומצוי בכל מקום (אליבא דהמחמירים), ובפרט כאשר מדובר בהגר"ע שהיה בעל זיכרון עצום ובוודאי זכר היטב אם חזר בו אם לאו.

כמו כן משנת תש"נ ועד לפטירתו בתשע"ד היו לו אלפי דרכים לפרסם שחזר בו, וחובה ללבוש חצאית עד הקרסול, ולא פירסם. והמשמעות הפשוטה היא שלא רצה לאסור לרבים, ולא היה אכפת לו "שנכשלים" כי יש על מי לסמוך.
 
נתן את הרע במיעוטו, דהיינו לפי הנוהג העגום שהולכות הרבה נשים עם חצאיות קצרות שלא עד הקרסול, יש להם עכ"פ ללכת עם גרביים אטומות (והיינו שלא בצבע הדומה לרגל, וכמו שהתבאר בבגדי קודש פ"ב באורך), ובפרט שזה הרי היה נידון השאלה שם "האם ילבשו גרביים שחורות או חומות", ולזה אמר שלאלו שהולכות עם חצאית שלא עד הקרסול חייבות לכסותו עם גרביים ואין נפק"מ אם זה שחורות או חומות (כהה, שרחוק מצבע הרגל, אך עי' מה שכתבתי בזה בבגדי קודש עמ' סג שגם בזה יש לפקפק), אבל אה"נ מעיקר הדין יש לילך עם חצאית עד הקרסול ולא להסתפק בגרביים.

ועוד, ששים לב לניסוח השאלה שם: "האם ילבשו גרביים שחורות או חומות?". הנידון שם היה בעניין הגרביים בכלל, ולאו דווקא על השוק כאיבר בפני עצמו.

מי הכריחו לתת את הרע במיעוטו, ולא לומר בפשטות שגרביים לא מועיל אלא יש לכסות בחצאית עד הקרסול?

ואם השואל שואל על גרביים, אינו יכול לענות לו שגרביים גופא אסור?

והוא לא דיבר על כלל על צבעים, ודלא כפי שפקפקת בספרך, לא היה אכפת לו איזה צבע, רק השואל שאל על שחור או חום, והגיב בביטול שאין נפק"מ, העיקר שלא יראו את הבשר (והיינו שגם צבע רגל מותר בשופי).
 
יתכן, ואף מסתבר ביותר, שהשאלה כוונה גם לכפות הרגליים, כפי שמבואר ב"ילקוט יוסף" (אוצר דינים עמ' תשפה בהערה) בשם מרן אביו: "ולכאורה בזמנינו שנהגו שלא לילך יחפים יש להחמיר בכפות הרגלים מגולות. ובתשובה בכתב יד לאאמו"ר שליט"א האריך בזה והעלה דבודאי ראוי ונכון לכתחלה ללבוש גרבים בכל אופן ומכל מקום המקילות בזה מסיבה שהיא יש לדן על מה לסמוך, אך הנכון להחמיר מאד בכל כיוצא בדברים הללו. עכ"ל. כלומר, גם בעניין "כפות הרגליים" יש להחמיר מאד ללבוש גרביים. ואם כן, הנידון ב"מעיין אומר" לא היה דוקא בעניין השוק עצמו כשהוא מכוסה בגרב צמודה, אלא ענה באופן כללי על עצם הצורך בגרביים, ועל העדפת שחורות/חומות כהות על שקופות.


המעיין ב"מעין אומר" יראה שהשואל דיבר על מנהג בנות הסמינרים, ומובן מאליו שלא מדובר על כפות הרגליים או כל אוקימתא אחרת אלא על המנהג הרווח בארצנו.
 
ובעל כרחנו לבאר כן בדעתו, דאל"כ נמצא חוכא ואיטלולא, דבתחילה ביבי"א הנ"ל כתב להתיר דסגי בגרביים (שחורות ואטומות, כנ"ל), ואילו אח"כ בשנת תשל"ט חזר בו לאסור ולהצריך חצאית וכדכתב במכתב הראשון הנ"ל לרב גולדברג, ושוב אח"כ חזר בו בשאלה בעל פה שהבאת להתיר, ואח"כ בשנת תשמ"ז שוב חזר בו לאסור, וכן אח"כ בעוד מכתבים. אתמהה? האם נראה לך שהגרע"י זצ"ל שינה את דעתו הלוך ושוב, כמעט כל כמה שנים?! וודאי שאין לסמוך על תשובה בעל פה, שנאמרה בחטף ובקיצור, כנגד דברים ברורים, מפורשים שכתב במכתבים , שבהם הוא מצהיר במפורש "חזרתי בי" ו"הגעתי למסקנא" שהדבר אסור מדינא.

הניסיון שלך להיתלות ב"מעיין אומר" כדי לסתור את פסיקת מרן המאוחרת, הוא לא יותר מניסיון נואש להכחיש את דבריו הברורים.

אין כאן שום חוכא ואיטלולא, אדרבה - דעתו עקבית ביותר, גם בספרו יביע אומר חלק ו', גם בספרו טהרת הבית עמ' קע"ב, גם במעין אומר, לאסור גרביים שקופות ולהתיר חצאית המכסה את הברך ותו לא.

ועד יום פטירתו בשנת תשע"ד לא שינה כהוא זה את דעתו לרבים, באופן שכולי עלמא הופתעו לראות את המכתבים שהתפרסמו לאחר פטירתו.

ומה שבמכתביו הבהיר שדעתו לחייב חצאית עד הקרסול - את דעתו זאת שמר לעצמו ולא הורה כן לרבים, רק בהתכתבויות פרטיות עם גדולים כתב כן, ופעמים בודדות.
 
לדעתך, הגרע"י שינה את דעתו הלוך ושוב? (הרי יש מכתבים גם בשנת הוצאת הטה"ב ולאחר מכן).

כפי שכתבתי, המציאות היא הפוכה לגמרי: הוא מעולם לא שינה את דעתו באשר להוראה לרבים, ומזה ראיה שגם בשעת כתיבת המכתבים הנ"ל הוא אחז בדעתו שלרבים אין להורות כן, ואותו מכתב פרטי נשאר מכתב פרטי, לא פורסם על ידו ולא על ידי אחרים, רק לאחר פטירתו.
 
זה כתב בתוך דבריו באגב, שלפי הפמ"ג יש להם על מה שיסמוכו, אבל עיקר הנידון שלו שם הוא בעניין ההסתכלות של הבעל באשתו נדה כמובן, ולכן כשסיים דבריו ששוק הוא התחתון - קאי בעיקר בעניין ההסתכלות, ולכן לא חש להאריך יותר מידאי האם צריך גם חצאית או לא. [ויתכן גם משיקולים נוספים שהובאו לעיל, ובוודאי שא"א לסמוך על דיוקים כנגד דברים מפורשים].

לכל אורך דבריו בטהרת הבית לא הזכיר "איסור הסתכלות" כלל אלא דן במיקום השוק, וכנ"ל שאר הפוסקים שהזכיר, כגון הפרי מגדים שדבריו סובבים על סימן ע"ה שעיקרו דן בק"ש מול שוק באשה ערוה אבל מזה מסתעף לדין גילוי השוק ברה"ר.

והדברים מפורשים גם בטהרת הבית וגם ביביע אומר, שאין צורך אלא שהחצאית תכסה את הברך, והשאר יחמירו לכסות בגרביים שאינן שקופות.

וכן בדבריו הביא שצריך למחות באותן הנשים שהולכות בגרביים שקופות (וגם על זה כתב מוטב שיהיו שוגגות), ופשוט שאם היתה דעתו להורות לרבים להצריך חצאית עד הקרסול, היה כותב זאת במפורש וכדרכו בקודש לא חוסך במילים.
 
מה העקשנות לחזק את הפריצות שפשטה שלובשים גרביים בגוון הרגל
שומו שמיים שי פה אנשים שמחפשים בכל טצדקי לחזק את המנהג הרע הזה והם מעכבים הגאולה וגורמים את כל האסונות 7המלחמות ככתוב ושב מאחריך די למלחמה בצניעות די!!!!! מספיק היינו בגלות
 
כפי שכתבתי, המציאות היא הפוכה לגמרי: הוא מעולם לא שינה את דעתו באשר להוראה לרבים, ומזה ראיה שגם בשעת כתיבת המכתבים הנ"ל הוא אחז בדעתו שלרבים אין להורות כן, ואותו מכתב פרטי נשאר מכתב פרטי, לא פורסם על ידו ולא על ידי אחרים, רק לאחר פטירתו.
לא ספרא אלא סייפא הדברים שאתה כותב גורם את האסונות בכלל ישראל
 
מפורש אסר גרביים בצבע הבשר וכל גווני החום הרי זה בצבע בשר כידוע
למה אתה מכניס למרן מילים שלא אמר??

הוא כותב 'ואין מראיהן כמראה הבשר' הוא לא דיבר על הצבע.

רוב המוחלט של הגרביים נראה שהם גרביים ולא הבשר אף שזה אותו צבע ובכה"ג מרן התיר וכן כתב להדיא האגר"מ
 
מה העקשנות לחזק את הפריצות שפשטה שלובשים גרביים בגוון הרגל
שומו שמיים שי פה אנשים שמחפשים בכל טצדקי לחזק את המנהג הרע הזה והם מעכבים הגאולה וגורמים את כל האסונות 7המלחמות ככתוב ושב מאחריך די למלחמה בצניעות די!!!!! מספיק היינו בגלות
בבקשה להתמקד בנושא ולא להסיט למקומות אחרים.
בינתיים, אני מאוד נהנה מהסברות של @ספרא וסייפא , אני חושב שהוא עומד במדוייק על דעת מרן.
 
הראש"ל רבי יצחק יוסף שליט"א אמר לי אישית פה אל פה מפורשות, "מה שאני לא מדבר על זה, כי הרוב לא ישמעו לי, אבל אתה צודק".
עדות בע"פ לאו כלום הוא.

ובפרט שאתה נוגע בדבר באופן מוחלט כי דעתך לאסור.

וכבר ראיתי כמה פעמים אנשים שנלחמו על דבר מסוים ותמיד חזרו עם אישורים מכל גדולי הדור למרות שאף אחד חוץ מהם מעולם לא שמע כדברים אלו.

בנ"א שומעים את מה שהם רוצים ומספיק מילה אחת לשנות לשנות את כל תוכן הדברים.
 
עדות בע"פ לאו כלום הוא.
ובפרט שאתה נוגע בדבר באופן מוחלט כי דעתך לאסור.

אתה צודק שהוא נוגע בעדות, אבל לא לענין לכתוב זאת, וגם אני לא חושב שהוא שקרן ח"ו. יאמר לשבחו שהוא דן לגופו של ענין ומשתדל לא לנטות ימין ושמאל.

אבל מה שנוגע לדידן הוא לא סיפורים אלא מעשים, ומה שנראה לעינינו הוא שהראש"ל רבי יצחק התעלם לגמרי בהסכמתו מכל הענין של חיוב כיסוי מלא עד הקרסול, למרות דעת אביו שהתגלתה במכתביו אחר פטירתו. ודי בזה.
 
אין עיניין לחזק פריצות השאלה כאן האם זה פריצות או שזה מותר לכתחילה ללא שום פקפוק.
עצם הדבר שיש גברים כגון אני שהדבר מפריע להם במאוד מאוד על אף שהם משתדלים לשמור עיניהם גם אם זה מותר לכתחילה מפאת בין אדם לחברו מדוע ללכת דווקא ככה כשאפשר ללבוש גרביים שחורות
לגבי פאות ניסיון של הנשים קשה יותר אבל פה זה ממש מומר להכעיס וקשה עונשו של לבן מעונשו של תכלת ויהי רצון שכל החכמים יהפך לבם לדעת רצון השם באמת
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חזור
חלק עליון