חסר מכתבים ממרן האבא???בהסכמה של מרן הראשל''צ שליט''א אין התייחסות בענין אורך החצאית.
חסר מכתבים ממרן האבא???בהסכמה של מרן הראשל''צ שליט''א אין התייחסות בענין אורך החצאית.
בגדול אינני חושב שראוי שגברים ישבו ויחרטטו על רגלים של נשים, יש בזה קצת חוסר טקט לדעתי,
(רק אומר שברגע שיתירו גרבים שחורות בסמינרים המודרניות יתחילו להשתולל עם כל מיני גרבים שחורות דקות ומגוונות שמושכות ביותר, ה"י, וקשה יהיה להגדיר לבנותינו מה גבול העובי של הגרב וכו')
כמו"כ יש היום הרבה בעיות עם הדור שלנו (ובפרט הנשים שחשופות יותר מאי פעם לסטייל וכו') ולא תמיד שהדברים נפתחים לדיון זה מועיל, ואדרבה ההיסטוריה הוכיחה שיש דברים שהשתיקה יפה להם... והמבין יבין.
דיברתי באופן כללי וחבל שאתה לא קורא את דבריי אלא תוקף ישר.תפתח את הנושא ותראה שזה ברור לכולם שמרן זצוק"ל חזר בו וכל המכתבים התבררו כאמיתיים ממקור ראשון.
מאי שנא בין יד לשוק? אתה מכסה את היד בחצאית או בשרוול חולצה רגיל? למה שם לא חשוב לך צורת היד אבל כאן כן חשוב לך צורת הרגל?אם "שוק" זה החלק התחתון למה שיהיה הבדל בינו לבין שאר איברים?
כמו שלא יעלה על הדעת לכסות את כל היד בגרביון ובמיוחד שקוף, ה"ה בשוק.
הוא כתב על זה בטהרת הבית. ומשם מתחיל כל הדיון.א. מרן זצוק"ל מעולם לא כתב על הנושא "תשובה הלכתית".
כבר כתבתי כאן בעבר שאם מרן זצוק״ל רצה למנוע את ההשתוללות, הוא ידע טוב מאד איך לזעוק על הדבר. ראה ערך פאה. אך בכיסוי שוק משום מה מרן מעולם לא הגיב כמו שאתה הגבת.לכן, אין שום מקום לעשות חילוקים והמצאות בעניינים אלו. רק דיבור ברור, קבוע, ועקבי על הצורך בכיסוי אמיתי וצנוע, כפי דעת הגרע"י זצ"ל שחזר בו להחמיר – הוא שימנע את ה"השתוללות". הבלבול ו"הפשרות" הם אלו שמדרדרים את המצב, לא הדיון הבהיר והכנה.
ברור! כנראה שאתה חי בסביבה של נשים שנדמות לאימותינו אלפי בשנים, אבל תשאל את אשתך או את אחותך לאן אפשר להגיע עם גרבים שחורות, יש גוון שחור שגויות (שיקס'עס) לובשות כדי למשוך!ועכשיו שרבים מהבנות מגיעות עם גרביים שקופות כמעט זה יותר טוב!?
אחת הביקורות הקשות שהוטחו בציבור החרדי מכל מיני חוכמולוגים היתה שאנחנו משתיקים עניינים שבצניעות (אני יודע שאני קצת מקצין, אבל ההבחנה נכונה) והאמת שאצלינו יש הכי פחות בעיות... וכן, לא מדברים על נושאי צניעות ברהים!! כך היה והיא הוכיחה את עצמה.
לגבי הדמגוגיה שמרן זצ"ל דיבר על זה וכו', וכי אתה הוא מרן הרב עובדיה?! מרן בגדלותו יגדע מתי יש לדבר על דברים נסתרים ומתי לא, אבל אנחנו אנשים פשוטים עלינו לילך אחרי החינוך שגדלנו בו לא זוז ימין ושמאל
לגבי הדמגוגיה שמרן זצ"ל דיבר על זה וכו', וכי אתה הוא מרן הרב עובדיה?! מרן בגדלותו יגדע מתי יש לדבר על דברים נסתרים ומתי לא, אבל אנחנו אנשים פשוטים עלינו לילך אחרי החינוך שגדלנו בו לא זוז ימין ושמאל
אז מי אתה רוצה שידון על רגלים של נשים, הנשים? מגוחך לגמרי שהנשים שאין להם יד ורגל בסוגיות ההלכתיות וכן אין להם כ"כ הרגשה במושגים של צניעות של הכשלת הגברים, ידונו מדעתם בעניינים אלו.
המציאות מוכיחה בדיוק להיפך, שדווקא כאשר אומרים "חילוקים" מעין אלו – "העיקר שיכסה את הברך, והשאר יהיה מכוסה בגרביים", או "העיקר שיכוסה 'חצי רגל'" או "מקום הרחב" או "10 ס"מ" וכל שאר גדרים ופשרות משונות אלו – אז מתחילה ה"השתוללות" האמיתית.
מדוע? כי כל הפשרות המלאכותיות הללו יוצרות תחושה שהשוק "לא באמת" צריך כיסוי מהותי. אם הוא היה צריך כיסוי מדינא, היה צריך לכסותו לגמרי וללא חילוקים משונים. ברגע שאתה יוצר תחושה של "כאילו כיסוי" או "כיסוי חלקי" – אתה פותח את הדרך להקל בגרביים שקופות, בצבע רגל, וכיו"ב, כי הרי "העיקר" הוא רק חלק קטן מהרגל, והשאר "סתם" מכוסה.
לכן, אין שום מקום לעשות חילוקים והמצאות בעניינים אלו. רק דיבור ברור, קבוע, ועקבי על הצורך בכיסוי אמיתי וצנוע, כפי דעת הגרע"י זצ"ל שחזר בו להחמיר – הוא שימנע את ה"השתוללות". הבלבול ו"הפשרות" הם אלו שמדרדרים את המצב, לא הדיון הבהיר והכנה.
ההיסטוריה מלמדת בדיוק את ההיפך. כאשר רבנים ומוסדות חינוך שתקו אל מול פרצות והקלות, כאשר נמנעו מלהדריך ולחנך בבהירות – התוצאה הייתה דווקא הידרדרות, לא שמירה.
האם לשיטתך, מוסדות חינוך צריכים לעצום עיניים נוכח "בעיות עם הדור שלנו" (ובפרט הנשים החשופות יותר לסטייל וכו'), ופשוט לשתוק? זו לא "שתיקה יפה", זו אחריות מופקרת. האם תפקידנו הוא רק "לשתוק" ולקוות לטוב, במקום לחנך, להדריך ולעמוד על משמר ההלכה, גם אם זה דורש דיון מעמיק וכואב לעיתים?
ה"מבין יבין" שאתה רומז עליו, כנראה מתכוון שצריך לעבור בשתיקה על הדברים הרגישים. אבל האמת היא ש"ההיסטוריה הוכיחה" להיפך, וכאמור.
בסופו של דבר, אתה מנסה לשתק דיון הלכתי חשוב באמצעות טיעונים רגשיים וחסרי בסיס, במקום להתמודד עם האמת ההלכתית והצורך בדיון מועיל בזה.
כן, אנחנו אנשים פשוטים!! אנחנו הולכים בדרכם של רבותינו אפי' שנדמה לך שאתה יותר חכם מהם.
הטענה ש"אצלנו יש הכי פחות בעיות" בגלל ש"לא מדברים על נושאי צניעות ברבים" ו"היא הוכיחה את עצמה" – היא פשוט התעלמות מגוחכת מהמציאות.
כל מי שעיניו בראשו רואה את הפרצות הרבות, גם בציבור שלנו, שהתפתחו דווקא בגלל "השתיקה" המדוברת. הרי ראינו את ההידרדרות בנושא גרביים, חצאיות, ועוד – שהגיעו מתוך אותה "שתיקה" והתעלמות. זו לא "הוכחה", זו הסתרת פנים מבעיה אמתית.
אתה מלין על "דמגוגיה" ומתחבא מאחורי "אנחנו אנשים 'פשוטים' עלינו לילך אחרי החינוך שגדלנו בו לא זוז ימין ושמאל".
אולם ההיפך הוא הנכון, החינוך האמיתי הוא ללכת אחרי דעת תורה הברורה והמפורשת של רבותינו, גם אם היא דורשת מאיתנו שינוי בהרגלים. לשתוק ולהתעלם מהתפתחות פסיקת ההלכה של הגרע"י זצ"ל עצמו – זו לא דרך לאנשים "פשוטים", אלא זוהי התחמקות פחדנית מהאחריות לברר את האמת ולהתמודד עם ההלכה כפי שהיא. אם יש לך מה לטעון בסוגיא עצמה, אתה מוזמן.
הטענה ש"מרן בגדלותו ידע מתי יש לדבר על דברים נסתרים ומתי לא" היא דמגוגיה שלך, וכבר פירקנו אותה לגורמים:
מרן כן דיבר ברבים על צניעות, הוא לא היסס לדבר על פאות בשיעוריו הפומביים, ששודרו ונשמעו על ידי רבבות. האם פאה היא "נסתרת" פחות מגרביים? הטיעון הזה מופרך לחלוטין, ואתה פשוט בוחר להתעלם מהעובדות. כאשר מרן זצ"ל, בצלילות דעתו, כותב במכתבים מפורשים שחזר בו מפסיקתו הראשונה ומצריך בגד רחב עד הקרסול – זוהי הלכה למעשה. וכי האם פסיקותיו הופכות ל"נסתרות" וחסרות תוקף רק בגלל שמשום מה עדיין לא הספיק לתקן אותן בספריו או להכריז עליהן בשיעור? תלמידי חכמים ששימשו את מרן, ביניהם נכדו ותלמידו הקרוב, העידו במפורש על דרכו זו.אתה נאחז ב"חינוך שגדלנו בו" כאמת מוחלטת. אבל מה קורה כאשר "החינוך שגדלנו בו" אינו עולה בקנה אחד עם ההלכה הצרופה ועם פסיקותיו האחרונות של הגרע"י?! האם תפקידנו להמשיך בשגרה נוחה גם כאשר הדבר נוגד את ההלכה? זוהי דרך להתחמק מבירור ההלכה, ותו לא.
בסופו של דבר, אתה בוחר להתחמק מכל טיעון ענייני, ומסתתר מאחורי קלישאות וניסיונות השתקה. הדיון כאן נועד לברר את האמת ההלכתית, ולא לעסוק ב"חוסר טקט" או ב"דמגוגיה" שאתה מנסה לייחס לאחרים, אך משתמש בה בעצמך.
ראוי לציין שמכתבי תקנון לסמינרים לא מהווה התפתחות פסיקת הלכה של מרן, כשכל כך הרבה שצריך לכתוב בנושא לא כתוב במכתבים הללו.לשתוק ולהתעלם מהתפתחות פסיקת ההלכה של הגרע"י זצ"ל עצמו
ראשית הנני ממליץ לך להיות בתשע וחצי בבית המדרש וללמוד קצת גמ' או הלכה ועי"ז אולי תשכיל להבין אמיתה של הלכה.נראה שאתה מנסה להיאחז כאן ב'קש' ההלכתי של "כיסוי" כדי להתחמק מהאמת הפשוטה, וכל זאת תוך יצירת בלבול מוחלט:
אתה טוען ש"מייקאפ לעולם לא ייחשב ככיסוי בשונה מגרביים – דקות ככל שיהיו". ובכן, הרשה לי לומר לך שזהו ניסיון נואש להיתמם שגובל באבסורד. אתה מודה ש"סו"ס הרגל לא מכוסה" במייקאפ כהה. אבל אם כך, במה בדיוק שונה 'גרב ניילון דקה ביותר' שצבעה זהה לגוון הרגל, מ'מייקאפ עבה ביותר' שצבעו זהה לגוון הרגל, מלבד בכך שהגרב היא יריעה ואילו המייקאפ הוא נוזל? שניהם מטרתם לטשטש את מראה העור, לשוות לו מראה אחיד, ולייפותו.
הדברים שלך מובנים פחות מכל, שכן אתה מודה שגם מייקאפ עבה לא נחשב כיסוי, ואילו גרביים דקות כן. איזו הגדרה הלכתית יש ל'כיסוי' שמבדילה בין נוזל ליריעה דקה כל כך, כאשר שניהם משאירים את צורת וצבע הרגל גלויה, ואף מייפים אותה? זהו חילוק של 'קש וגבבה' שאין לו כל בסיס.
אבל מעבר לזה, אתה מפספס את הנקודה המהותית ביותר. נראה מדבריך שאתה סובר שה'שוק' לא התחייב ב"צניעות" אלא ב"כיסוי", ולכן אתה דן בגדרים הלכתיים של 'כיסוי' וכדומה (וגם בזה לא מובנים כ"כ דבריך, שהרי גם במייקאפ אם תשים שיכבה עבה, למה אתה מודה שלא יחשב 'כיסוי', וכנ"ל). אבל באמת זה אינו, כי אין שום ציווי לא בתורה ולא בגמ' שהשוק [ובעצם כל הגוף, זולת פניה וכפות ידיה ורגליה] צריך "כיסוי", אלא מה שכתוב הוא שהשוק התחייב ב"צניעות" (ועי' בזה באריכות בבגדי קודש עמ' שנה והלאה), ואם היא שמה דבר שדומה לשוק עצמו, שלא פותר את העניין של "הצניעות", אין לזה שום משמעות.
אין לי כוונה להכנס לדיון הספציפי דהכא, אך צריך מאד להזהר בשמועות ש״מרן חזר בו״.
כשיש דברים בגו, כמו לדוג׳ שמרן חזר בו בעניין ברכת המפיל בק״ש על המיטה, שהתפרסמה תשובה שלו ביחו״ד ח״ז, אה״נ.
אך במקרים אחרים כמו השתתפות בלוטו, כבר שמעתי מספיק רבנים שהיו מקורבים למרן שלא היה ולא נברא.
אמת הוא שמרן כתב במכתביו שצריך שהשמלה תהיה עד הסוף, אך צ״ע האם בא לבטל גרביון לגמרי או שרק בא להורות שכל הרגל בעינן כיסוי, והורה על חצאית/שמלה עד הקרסול משום שלא תצא תקלה וישתמשו בגרביונים שקופים. המכתב כ״כ סתום וחסר בו הרבה דברים שביבי״א מרן בד״כ מאריך.
מאי שנא בין יד לשוק? אתה מכסה את היד בחצאית או בשרוול חולצה רגיל? למה שם לא חשוב לך צורת היד אבל כאן כן חשוב לך צורת הרגל?
כבר כתבתי כאן בעבר שאם מרן זצוק״ל רצה למנוע את ההשתוללות, הוא ידע טוב מאד איך לזעוק על הדבר. ראה ערך פאה. אך בכיסוי שוק משום מה מרן מעולם לא הגיב כמו שאתה הגבת.
ברור! כנראה שאתה חי בסביבה של נשים שנדמות לאימותינו אלפי בשנים, אבל תשאל את אשתך או את אחותך לאן אפשר להגיע עם גרבים שחורות, יש גוון שחור שגויות (שיקס'עס) לובשות כדי למשוך!
יש דברים שרבותינו לא דיברו עליהם, אז אל תהיה החוכמולוג (שמסתתר תחת הכותרת 'דיון הלכתי) ש'מבין' יותר מהם!!
כן, אנחנו אנשים פשוטים!! אנחנו הולכים בדרכם של רבותינו אפי' שנדמה לך שאתה יותר חכם מהם.
ש לנו רבנים!! אתה יותר חכם מהם באיך לטפל בדור!?
ראוי לציין שמכתבי תקנון לסמינרים לא מהווה התפתחות פסיקת הלכה של מרן, כשכל כך הרבה שצריך לכתוב בנושא לא כתוב במכתבים הללו.
ראשית הנני ממליץ לך להיות בתשע וחצי בבית המדרש וללמוד קצת גמ' או הלכה ועי"ז אולי תשכיל להבין אמיתה של הלכה.
דבריך אכן מרגשים עם הדוגמא האינפנטילית עם המייקאפ, אבל דבר אחד אתה לא מבין.
אמנם אתה צודק והחיוב הוא על צניעות ולא בכיסוי, אלא שרבותינו ז"ל כדרכם מגדירים לנו כל דין כיצד לקיימו ובדיני צניעות נפסק בשו"ע שצריך לכסות את המקומות המכוסים - זהו החיוב שחז"ל הגדירו לנו - כיסוי.
מכאן שאשה שמכסה את רגלה מקיימת את פשט השו"ע אלא שכאן נפתח בדיון שכל בר דעת מבין שצריך כיסוי מעליא כדי לבוא לכלל צניעות ולא סגי בניילון (שאתה צודק שעל פניו כמאן דליתא דמי).
עכשיו לבוא ולמחוק את פסק השו"ע - שצריך כיסוי, ולדמות את זה למייקאפ?! נו באמת, זו דמגוגיה (במחילה) של עמי ארצות שאין להם יד ורגל בגדרי חז"ל, ומנסים במוחם הדל להבין את דיני התורה הקדושה.
רק אחדד את טענתי, יש בכל שבוע שיעור השקפה (אין הגדרה אחרת) של רבי יצחק שליט"א שמדבר שם על דברים שצריך להתחזק בהם ומביא לנו את דבריו ללא מורא ופחד, (והוא לא היחיד, גם מרן הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל היה לא שיעור דומה וכו' וכו') מישהו זוכר התייחסות אצלו לעניינו צניעות שאתם מתיימרים להיות מתקני הדור בענין? אמנם יש לו התייחסויות ללבוש אבל בקווים מאוד כללים, הוא מעולם לא התחיל לדבר על הרגלים של השכנות שלו.
הוא מעולם לא התחיל לדבר על הרגלים של השכנות שלו.
נ.ב. בסמינרים מדברים עם הבנות בלי סוף על צניעות, וגם על הגרבים, ובאמת רוב בנות הסמינרים מתלבשות בגרביים צנועות (40 דנ' זה נקרא, וכך הולכות גם בנותיהם ונשיהם של רבותינו) ,כך שהדיון עקר.