• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

גרביים בגוון הרגל

לכן, בתחילה, לא נחת מרן להצריך 'בגד רחב' כחצאית או שמלה דוקא, משום שבכך היה איכא כעין אפושי 'פלוגתא' בין הנהוג - שנהגו הרבה לילך אפי' בלי גרביים או גרביים שקופות וכיו"ב (וכידוע היו פרצות יותר גדולות, ואכמ"ל. עי' בבגדי קודש עמ' קנ והלאה) - לבין הדין האמיתי, ולכן לא עלה על דעתו זה הדבר שיהיה צריך בגד רחב, אלא רק שלא מועיל גרביים שקופות וכו', עד אשר עוררו לכך הגרז"ן במכתב משנת  תשל"ט והלאה, שמאחר שהוא צריך כיסוי מדינא, ממילא צריך בגד רחב

אולי זה יעזור לך
מתוך מרן שליט"א שנת תשע"ד בשו"ת הראש"ל [הרבה הרבה אחרי המכתב משנת תשל"ט].


שו''ת הראש''ל- גרביים.JPG
 
אולי זה יעזור לך
מתוך מרן שליט"א שנת תשע"ד בשו"ת הראש"ל [הרבה הרבה אחרי המכתב משנת תשל"ט].


הצג קובץ מצורף 33798 א
מפורש אסר גרביים בצבע הבשר וכל גווני החום הרי זה בצבע בשר כידוע וכמו שכתבנו שכולם אוסרים זאת לכן חובה להקים זעקה לשנות את הצבע של הגרביים לשחור אטום
 
אולי זה יעזור לך
מתוך מרן שליט"א שנת תשע"ד בשו"ת הראש"ל [הרבה הרבה אחרי המכתב משנת תשל"ט].


הצג קובץ מצורף 33798
אתה מצטט מכתב שנועד לתת מענה כללי, בעוד אני ציטטתי לך שיחה אישית, כנה, שבה הוא מודה באמת ההלכתית אך מסביר מדוע אינו יכול לפרסם אותה ברבים, מחשש שלא ישמעו לו. זוהי בדיוק הפרגמטיות שדיברנו עליה.

רב שבוחר לא לצעוק על נושא מסוים ברבים, למרות שהוא סובר שההלכה כך, עשוי לעשות זאת משיקולים פרגמטיים: הוא חושש שאם ידבר על הכל בבת אחת, הציבור לא יקבל אף אחד מהדברים, ולכן הוא מעדיף להתמקד בדברים החמורים יותר או בדברים שיש סיכוי גבוה יותר שיתקבלו. זהו שיקול של 'כדאיות מעשית והשפעה בפועל' על הציבור. אבל ההלכה היא הלכה.

כמו כן בעניין הספרים, לעיתים, פוסקים עשויים שלא למהר לפרסם חזרות מפסיקה שהייתה נפוצה, מחשש לבלבול או לקושי בקבלת הדין בקרב חלקים גדולים בציבור. אף שמרן הראשון לציון נצמד לאביו, ייתכן שגם הוא, בשיקול דעתו, אינו רואה לנכון להפוך את פסיקתו המאוחרת של מרן זצ"ל ל"הלכה פסוקה" שתודפס באופן גורף בכל ספריו הרבים, במיוחד כאשר אין זו "הלכה מקובלת" באופן רחב בקרב כלל הציבור. זוהי דילמה בפני עצמה: האם להפיץ פסיקה ברורה וחדשה כ"הלכה למעשה" מיידית, גם אם היא עשויה ליצור התנגדות בציבור, או להמתין להבשלה של קבלת הדין? למעשה הראש"ל בחר בדרך השניה, ולכן אמר לרב שמעון ללוש תלמידו לחזק דבר זה, וטוב שגם רבני קהילות נוספות יחזקו פסק זה, ובהמשך כאשר לאט לאט יתבשל הדבר בציבור, יצטרף גם הוא לקריאה זו בחפץ לב.

ולכן כאשר אנו דנים לגופו של הלכה, צריכים לדעת את דעתו 'האמיתית'.


אעתיק מתוך הסכמה של תלמידו הנז' - הרב שמעון ללוש, לספרי בגדי קודש:

הרב ללוש.png
 
חזור
חלק עליון