• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

נטל בכלי פסול אם חוזר ומברך

א.א

Well-known member
אדם שנטל בכלי פסול וחוזר ליטול מכלי כשר האם יברך שוב

הנה נידון זה מתפרס על כמה דוגמאות מהתורה

ברכת הנהנין- מרן הש"ע בסימן רו ס"ו כתב

נטל בידו פרי לאוכלו ובירך עליו, ונפל מידו ונאבד או נמאס, צריך לחזור ולברך אף על פי שהיה מאותו מין לפניו יותר כשברך על הראשון. ע"ש. ולכאורה הכא נמי מברך פעם נוספת על הנטילה. אולם יש לדחות דהתם כוונתו בברכה רק על פרי אחד, והכא כוונתו על עצם המצוה של נטילת ידים

תפילין- מי שהניח תפילין ולוקח תפילין אחרות מברך עליהם וכמו שכתב באוצרות יוסף (חלק ב סימן ו) [ולא כמו שכתוב בילק"י (ח"א עמוד לה) דלא לברך, ואינו ברור דהא זה תפילין אחרות]. אולם יש לחלק דהתם מברך על חפץ הנמצא בעולם והיינו התפילין משא"כ כאן מברך על עצם מצות הנטילה [והכלי והמים הם סיוע לטהרת הידים ועיקר המצוה היא טהרת הידים]. וע"ע בפוסקים ובהערות איש מצליח לענין נפסק הקשר של תפילין.

טלית – מי שהניח טלית ולוקח טלית אחרת עיין יביע אומר (חלק ח סימן ב אות ז), ועוד פוסקים דמברך ע"ש. אולם מלבד שיש לחלק כמו שכתבנו לענין תפילין. עוד יש לדחות דטלית אין חובה על האדם לשים, א"כ פקע המצוה אחר שהוריד הטלית.

שופר- שופר שנמצא פסול בשו"ת בנין עולם (סימן לא) מדמה כן לס"ת דאם התחיל לתקוע לא יברך,ואם לפני שהתחיל לתקוע מברך וכ"פ המ"ב (תקפה ד) [אא"כ היה לפניו וכמו שכתב בס"ק יח].
וכה"ח (תקפה לז) כתב דלא יברך דהברכה היא על קול שופר ולא על השופר עצמו ע"ש ועיין ילק"י (ימים נוראים סימן תקפה עמוד שכה).
ולענין דינא בשופר צ"ע.

ס"ת- ס"ת שנמצא בו טעות שפוסלת הספר, לא מברך כיון שהברכה היא ברכה כללית על התורה עיין הלכה ברורה (חלק ז עמוד רלב).

מזוזה- אם לוקח לבדיקה יש דיון גדול באחרונים. ומ"מ כתב ביבי"א (ח"ג יו"ד יז) דהמנהג לברך ע"ש. וביחו"ד (ח"ג סימן פ) הביא לברך ושכ"כ בספר האשכול ובאוצרות יוסף (שם) נסמך סמיכה בכל כוחו על האשכול ושכן מוכח מתרומת הדשן ע"ש. אולם יש לדחות דלא דמי לנידון דידן לפי דכתב ספר האשכול (ח"א עמוד קצד) דשמניח מזוזה אחרת הלכה המצוה הראשונה, עכת"ד מה שאין כאן אין חפץ מסוים שתחול עליו הברכה [ועיין מה שהאריך ביבי"א (ח"ג יו"ד סימן יז) לענין מזוזה נפלאות מתורתו].

לולב- מצא אחר הברכה מין אחד פסול עיין במ"ב (תרנא נו) וע"ש בכה"ח (אות קכג) ובהערות איש מצליח. וגם למי שמברך שם הברכה היא על הלולב וכאן היא על טהרת הידים.

וע"ע בשו"ת חלק לוי (סימן סג) ובספר פסקי תשובות (סימן קנט א) ובשו"ת מחזה אליהו (פולק ח"ג סימן ג) וע"ע מאיר עוז (עמוד 104).

ולמסקנא נראה דשוא"ת ולא יברך והנטילה הבאה תהיה על סמך הברכה הראשונה.

אשמח לקבל מקורות נוספים
 
לכאורה כלי פסול כאילו לא נטל ולא קיים מצווה כתקנת חכמים שצריך לברך שיטול שוב
מילא שזה ספק אם הכלי פסול או לא
חיפשתי בילקוי החדש ולא מצאתי צריך להתעמק כי זכור לי שזה מופיע
 
לכאורה כלי פסול כאילו לא נטל ולא קיים מצווה כתקנת חכמים שצריך לברך שיטול שוב
מילא שזה ספק אם הכלי פסול או לא
חיפשתי בילקוי החדש ולא מצאתי צריך להתעמק כי זכור לי שזה מופיע

חילקתי בזה וכנ"ל דהכא הברכה על קיום המצוה
 
מצינו הרבה מאוד נידונים באחרונים בנט"י, אם י מחלוקת, האם יטול ידיו שוב, ואמרינן בכל מקרה לא יברך מטעם סב"ל.
ולדבריך, תיפו"ל שמ"מ הברכה היא על המצוה, ול"ש שוב לברך.
 
ולא שייך ספק בזה, מה שיש נידון זה העושה נטילה בלא כוונה מצוה דבכה"ג נחלקו הראשונים דהטהרה זה מציאות ,שכל שבאו מים מכלי כשר הרי הם טהורים אלא שלא כיוון לשם מצוה והשאלה האם כוונת המצוה מעכבת בכה"ג עיי' סי' קנח סע' ז וס' קנט ס' יג'
 
מעיקר הדין ברכת על נטילת ידיים צריכה להיות לפני הנטילה
ולכן לע"ד צדקו דברי הרב א.א. שלא יחזור ויברך
משום שדומה למי שבירך על מצוה וניסה לעשותה ולא הצליח ומנסה שוב לעשותה בצורה המועילה שלא יצטרך לחזור ולברך
 
חזור
חלק עליון