• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

בעניין שתיית יין בתשעה באב

גרינפלד

Well-known member
מובא בשם הגרי"ז (משמר הלוי מגילה סימן יב) שבתשעה באב לא נוהג איסור בשר ויין האמור בגמ' על סעודה המפסקת [ובכל שבוע שחל בו או תשעת הימים – זה רק מנהג הראשונים].

ובזה מיושב השו"ע (תקנט, ז) שבברית נותנים ליולדת לשתות את היין. ולכאורה קשה, שאף אם מותר לה לאכול – מדוע מותר יין. וטעם הדבר ע"פ הגרי"ז (הלכות אבלות) שבסעודה המפסקת זה גדר אנינות, ובתשעה באב זהו גדר אבלות [עיי"ש]. ולפי"ז הרי אונן אסור בבשר ויין, ואבל מותר.

ובשם הגריש"א מובא (אשרי האיש או"ח ח"ג עמ' תצב) שחלק על זה, והביא או"ז שיש איסור בשר ויין.

ובדברי שי"ח הובא שבברית צריך לתת לקטן ולא לחולה. וצ"ת שם מ"ש מהשו"ע הנ"ל על יולדת.​
 
אין ראיה כלל, דדעת הב"י דאין איסור לשתות יין נוהג בהבדלה וכד', וממילא ג"כ בברית אין איסור בזה, וא"כ ליכא ראיה.
לכאורה דבריו רק על המנהג של שבוע שחל בו, אבל בסעודה המפסקת זה דינא דגמרא.
 
וצ"ת שם מ"ש מהשו"ע הנ"ל על יולדת.
שו"ר בדרשו סימן תקנט הערה 28:
[וראה בספר בירור הלכה (תליתא, עמ' שלז-שלח) שהובא בשם הגרי"ש אלישיב, שדברי השו"ע כאן אמורים לפי מה שהיה נהוג בעבר ששתיית היין היתה חלק מהסעודה וממילא היתה לתועלת הבריאות ומותרת ליולדת כמו כל שאר הסעודה, מה שאין כן היום שאין שותים יין כחלק מהסעודה אלא רק מחמת סדר המילה, שתיה כזו אסורה לה אף שאינה מתענה, מחמת איסור שתיית יין בתשעה באב. והביא שם, שכן דעת הגר"נ קרליץ בשם החזו"א שאין ליולדת לשתות מכוס היין של המילה. וכן הביא בספר תורת היולדת (פמ"ח הע' כ) שכן הורה הגרי"ש אלישיב בברית שארע בתשעה באב].
 
חזור
חלק עליון