• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בעניין שתיית יין בתשעה באב

גרינפלד

Well-known member
מובא בשם הגרי"ז (משמר הלוי מגילה סימן יב) שבתשעה באב לא נוהג איסור בשר ויין האמור בגמ' על סעודה המפסקת [ובכל שבוע שחל בו או תשעת הימים – זה רק מנהג הראשונים].

ובזה מיושב השו"ע (תקנט, ז) שבברית נותנים ליולדת לשתות את היין. ולכאורה קשה, שאף אם מותר לה לאכול – מדוע מותר יין. וטעם הדבר ע"פ הגרי"ז (הלכות אבלות) שבסעודה המפסקת זה גדר אנינות, ובתשעה באב זהו גדר אבלות [עיי"ש]. ולפי"ז הרי אונן אסור בבשר ויין, ואבל מותר.

ובשם הגריש"א מובא (אשרי האיש או"ח ח"ג עמ' תצב) שחלק על זה, והביא או"ז שיש איסור בשר ויין.

ובדברי שי"ח הובא שבברית צריך לתת לקטן ולא לחולה. וצ"ת שם מ"ש מהשו"ע הנ"ל על יולדת.​
 
וצ"ת שם מ"ש מהשו"ע הנ"ל על יולדת.
שו"ר בדרשו סימן תקנט הערה 28:
[וראה בספר בירור הלכה (תליתא, עמ' שלז-שלח) שהובא בשם הגרי"ש אלישיב, שדברי השו"ע כאן אמורים לפי מה שהיה נהוג בעבר ששתיית היין היתה חלק מהסעודה וממילא היתה לתועלת הבריאות ומותרת ליולדת כמו כל שאר הסעודה, מה שאין כן היום שאין שותים יין כחלק מהסעודה אלא רק מחמת סדר המילה, שתיה כזו אסורה לה אף שאינה מתענה, מחמת איסור שתיית יין בתשעה באב. והביא שם, שכן דעת הגר"נ קרליץ בשם החזו"א שאין ליולדת לשתות מכוס היין של המילה. וכן הביא בספר תורת היולדת (פמ"ח הע' כ) שכן הורה הגרי"ש אלישיב בברית שארע בתשעה באב].
 
חזור
חלק עליון