• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ברכת הגלידה בסעודה

מי זה
מעניין שכאן כאן) כתב לברך על גלידה בסעודה...
אפשר להעלות את המכתב? לכאורה אינו משקה שהרי הוא נאכל בלעיטה וכתב בהלכ"ב ח"י עמ' תקיד שאע"פ שמרן זצ"ל פסק ביבי"א ח"ה סימן יח', ובח"ח סימן ח', אות ב', וגם בחזו"ע ברכות עמ' קמו' שאדם שאוכל שוקולד ולא לועס בשיניו, דינו כמשקה ולכן לא מברך ברכה אחרונה בכזית, לאחר שהרצה בפניו את הדברים, השיב לו שגם הוא סובר שודאי שמברכים ברכה אחרונה בכזית בכה"ג, וכתב כן רק בלשון "לכאורה", ושכ"פ הגר"ג בן משה. וידוע שכך דעת הברכת ה' בח"ב עמ' נג'...
לכן נשמח מאוד שכבודו יעלה התייחסות של מרן שליט"א בכדי שיהיה סדר בדברים (בכלל, אין סיבה לשמור התייחסות של מרן אצלנו במגירה, אדרבה אם אפשר להפיץ ולזכות את הרבים עדיף, כדי להעמיד את הדברים על דיוקם )
צדקו דברי בנימין
 
בילקו"י ברכות החדש מעיר על ההלכ"ב הזה (שבלא"ה תמוה מאוד מש"כ שם משם מרן, שמש"כ לכאו היינו שפשיט"ל דלא כן. דא"כ היה צריך להביא את הצד השני, ולא לכתוב רק מה שנראה לכאו').
כמו שהובא כאן:
ואחי רבי אבנר א. נר"ו אמר שיש להוסיף ע"ד המג"א הגר"א והמשנ"ב, שאף לגורסים ברמב"ם ללועטו (ולא "ללועסו"), דהיינו שא"צ ללועסו בשיניים אלא ללועטו, דפירושו להמיס בפה ולבלוע. (עי' הלכה ברורה ח"י סי' רח סעי' כג. ברכת ה' ח"ב פ"א הע' 51, ובח"ה במכתבי תורה סי' ג. אולם ביבי"א ח"ח [סי' כה אות ו] וח"ה [סי' יח בגליונות הע' 9] ובחזו"ע ברכות [עמ' קמו] ובהליכו"ע ח"ב [עמ' קכו] כ' שאכילה הוא כשלועס בשיניו). בנ"ד שאינו צריך להמיס את השברי עוגיות בפה, לכאו' חשיב ראוי לשתיה, ויברך שהכל.
 
חזור
חלק עליון