• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

הסרת מפה בשבת ערב פסח

מרפסן איגרי

Well-known member
השנה שיוצא ערב פסח בשבת יש שרוצים לאכול לחם על מפה חד פעמית ואח"כ להוציא את המפה ולהביא את המאכלים של שבת
הגאון הרב נקי כתב שלא נכון לעשות כן משום סב"ל ע"ש

אמנם הוא לא ממש הדגיש אם מדובר אפילו במפה חד פעמית או במפה הלבנה שעל השולחן, אלא נראה קצת מדבריו שאף במפה חד פעמית (עלון 214 אות ז')

אך בהלכה ברורה ס' קעז כתב כדבר פשוט שאם מסירים רק את המפה החד פעמית השקופה לא הוי סילוק שולחן ואין לברך על שאר המאכלים, משום שהמפה העיקרית נמצאת על השולחן
לפי דבריו אין חשש בנד"ד בשבת ערב פסח

האם יש פוסקים אחרים שסוברים שגם בחד פעמי הוי סילוק שולחן?
 

קבצים מצורפים

  • __________עלון 215 - ערב פסח שחל בשבת ב - הזהירות מחמץ - מצה עשירה.pdf
    451.8 KB · צפיות: 2
  • __________עלון 214 - ההכנות לפסח - ערב פסח שחל בשבת - מסרים מעניינים ומחזקים.pdf
    456.1 KB · צפיות: 1
שמעתי מהרב אופיר טענה יפה
דמפה חד פעמי אינה נחשבת סילוק אלא ניקוי
ואם לאדם לא היה מפה חד פעמי הרי שהיה מנקה יפה את השולחן
וכיון שיש לו מפה ח"ד חוסך מעצמו הניקוי
אך לא הוי עקירה
 
שמעתי מהרב אופיר טענה יפה
דמפה חד פעמי אינה נחשבת סילוק אלא ניקוי
ואם לאדם לא היה מפה חד פעמי הרי שהיה מנקה יפה את השולחן
וכיון שיש לו מפה ח"ד חוסך מעצמו הניקוי
אך לא הוי עקירה
השאלה אם ממשיך לאכול לחם אחר "הניקוי" שהרי ברור שהסיחו דעתם ומשכו ידיהם מן הפת ולא רק ניקיון בעלמא
 
אגב, לעניין עצם הנידון גבי סילוק שולחן בערב פסח שחל בשבת, בילקו"י ברכות כרך ב' הנדפ"מ עמ' ק"ל כתב: "בערב פסח שחל בשבת שמתחילים באכילת החמץ לפני זמן איסורו במקום אחד, ולאחר זמן איסורו עוקרים ממקומם והולכים לחדר אחר לאכול מאכלי שבת בכלים הכשרים לפסח ובלא פת, יש אומרים דכיון שאסורים לאכול פת (וגם מצה אסור לאכול בערב פסח) הרי זה כעקירה גמורה מהפת, ולכן אף שלא סילק דעתו משאר מאכלים ותבשילים מכל מקום לא שייך לומר שהם נגררים אחר ברכת הפת, דכיון שאין באפשרותו לאכול פת אין לך סילוק גדול מזה. ויש חולקים ואומרים שאינו נחשב כעקירת שולחן, כיון שאוכלים בשר ודגים וכו', אפילו עקרו מהשולחן את הפת. והנכון הוא שיגמרו אכילת הפת והליפתן, ויברכו ברכת המזון, ואחר כך ימשיכו במקום אחר לאכול עוד מאכלים ותבשילים בברכה לפניהם ולאחריהם".
 
חזור
חלק עליון