• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

ערב פסח שחל בשבת- מקבץ הלכות

שלום וערב מבורך!
כדרכינו בקודש, גם הפעם, הוצאנו תחת ידינו דף הדרכה להשקות העדרים הצמאים לדעת דבר ה׳ זו הלכה. ואשמח לקבל את חוות דעתכם הרמה, כמי שיושבים ראשונה בממלכת התורה. ואודה לכם מאוד על עובריכם בין הבתרים לדעת האם דייקנו או לא דקנו. ואודה מאוד.

מוזמנים להפיץ/לצלם/להדפיס, לעשות טוב- ולחלק.
מצ״ב-
אשר.
 

קבצים מצורפים

  • ערב פסח שחל בשבת- מורשת מרן.pdf
    682.1 KB · צפיות: 30
4 - לא מובן לי מדוע יש הידור לעשות בדיקת חמץ במרפסת וברכב לאור יום, כשבד״כ בודקים אותם לאחר הברכה (בד״כ בפנס)
שלום.
אשמח לראות היכן ראית שכתוב שיש ״הידור״
כתבתי זו רק בתור המלצה.
ולעניין הסעיף הנזכר- המלצתי היא כך על מנת לחסוך את הבדיקה של המקומות הללו בערב.
שהרי מקומות אלו מוארים באור יקרות מאור השמש אז מדוע לא ״לחסוך״ מעלינו את בדיקתם בלילה, כאשר בדיקתם ביום תהיה טובה יותר?!
בר מן דין, בימינו בדיקת החמץ אינה כדבעי לרוב העולם (מחמת חיפזון וכדו…) וכל מה שייתן יותר זמן בביתו כך עדיף לענ״ד.
אני מודע שיש שיחלקו ע״ז, אך זו היא המלצתי ואיני רואה מגוע היא נסתרת בעוד שגדולים וטובים כתבוה הביאוה ופסקוה.
יום נעים.
 
ולעניין הסעיף הנזכר- המלצתי היא כך על מנת לחסוך את הבדיקה של המקומות הללו בערב.
כמדומני שבחזו״ע פסח כותב שיש לעשות בדיקה במקומות אחרים (כמו מחסן) אחרי הבדיקה בביתו, בשביל שתהא הבדיקה כהמשך לברכה.
שהרי מקומות אלו מוארים באור יקרות מאור השמש אז מדוע לא ״לחסוך״ מעלינו את בדיקתם בלילה, כאשר בדיקתם ביום תהיה טובה יותר?!
כי זמן בדיקת חמץ בלילה ולא ביום?
בר מן דין, בימינו בדיקת החמץ אינה כדבעי לרוב העולם (מחמת חיפזון וכדו…) וכל מה שייתן יותר זמן בביתו כך עדיף לענ״ד.
זה תלוי בהרבה בדברים.
על רמת העיקרון אתה צודק, אבל עוד לפני הבדיקת חמץ הבית כבר נקי מחמץ, אחרי שטיפות ונקיונות של האשה. כיום המציאות היא שכמעט ולא תמצא חמץ אלא״כ היה מקום שלא נשטף כדבעי לפני ליל י״ד.
 
כמדומני שבחזו״ע פסח כותב שיש לעשות בדיקה במקומות אחרים (כמו מחסן) אחרי הבדיקה בביתו, בשביל שתהא הבדיקה כהמשך לברכה.

כי זמן בדיקת חמץ בלילה ולא ביום?

זה תלוי בהרבה בדברים.
על רמת העיקרון אתה צודק, אבל עוד לפני הבדיקת חמץ הבית כבר נקי מחמץ, אחרי שטיפות ונקיונות של האשה. כיום המציאות היא שכמעט ולא תמצא חמץ אלא״כ היה מקום שלא נשטף כדבעי לפני ליל י״ד.

״הן עם כלביא יקום וכארי יתנשא״
אשיב על ראשון ראשון, לעניין מה שכתב כת״ר שיבדוק מקומות אלו בהמשך לברכה, זה נכון בתנאי שמקומות אלו לא נבדקו, אך מי שבדק בביתו קודם ליל בדיקת חמץ כגון בימים שלפני פסח כעצת השערי תשובה וכמו שנוהגים רבים, או לחילופין שבדקה כאכסדרה בתנאי שאורה רב ופתוחה מ-ג׳ רוחות….
אין לו את דין המשך הברכה לבדיקה. וזה לא סותר.
זה פשוט מצמצם את הבדיקה בליל י״ד (השנה ליל י״ג) לפחות מקומות….
————————
ולעניין מה שכתב כת״ר שזמן בדיקת חמץ בלילה ולא ביום.
נדמה שנעלם מכת״ר סעיף מפורש בשו״ע סימן תל״ג (סעיף ב׳) וז״ל-
במה דברים אמורים? בחדר מקורה, שיש לו ד' מחיצות ואין אור החמה נכנס לתוכו אלא דרך חורים וחלונות. אבל חדר שאין לו אלא ג' מחיצות, אף על פי שהוא מקורה, והוא הנקרא "אכסדרה", כיון שאורו רב מאוד יכול לבדקו לכתחלה ביום בלא אור הנר, אפילו ביום המעונן:
וכל הני אשלי רברבי מן הגדולים אשר בארץ המה, אחרונים ואחרוני אחרונים הביאו ד״ז להלכה.
אז מה כבודו מתכוון שבדיקת חמץ ביום ולא בלילה?

ולעניין מה שחתמת בו- לענ״ד אינך צודק!
מכיוון שכיום אינשי לא מחפשים חמץ אלא 10 פתיתים. כמו כן, לעניות דעתי השקעת הזמן בבדיקה ב 90% מהזמן לפחות תריכה להיות הדק היטב היטב הדק בבדיקת המוצרים והארונות המקפיא והמקרר וכל מצרכי המזון בדיקה משוקדקת שאכן הם כשל״פ. ואכמ״ל, וראה כי קיצרתי ובמקום אחר האכרתי בזה.

יום נעים (:
 
חזור
חלק עליון