• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

הסרת מפה בשבת ערב פסח

מרפסן איגרי

Well-known member
השנה שיוצא ערב פסח בשבת יש שרוצים לאכול לחם על מפה חד פעמית ואח"כ להוציא את המפה ולהביא את המאכלים של שבת
הגאון הרב נקי כתב שלא נכון לעשות כן משום סב"ל ע"ש

אמנם הוא לא ממש הדגיש אם מדבור אפילו במפה חד פעמית או במפה הלבנה שעל השולחן, אלא נראה קצת מדבריו שאף במפה חד פעמית (עלון 214 אות ז')

אך בהלכה ברורה ס' קעז כתב כדבר פשוט שאם מסירים רק את המפה החד פעמית השקופה לא הוי סילוק שולחן ואין לברך על שאר המאכלים, משום שהמפה העיקרית נמצאת על השולחן
לפי דבריו אין חשש בנד"ד בשבת ערב פסח

האם יש פוסקים אחרים שסוברים שגם בחד פעמי הוי סילוק שולחן?
 

קבצים מצורפים

  • __________עלון 215 - ערב פסח שחל בשבת ב - הזהירות מחמץ - מצה עשירה.pdf
    451.8 KB · צפיות: 2
  • __________עלון 214 - ההכנות לפסח - ערב פסח שחל בשבת - מסרים מעניינים ומחזקים.pdf
    456.1 KB · צפיות: 1
שמעתי מהרב אופיר טענה יפה
דמפה חד פעמי אינה נחשבת סילוק אלא ניקוי
ואם לאדם לא היה מפה חד פעמי הרי שהיה מנקה יפה את השולחן
וכיון שיש לו מפה ח"ד חוסך מעצמו הניקוי
אך לא הוי עקירה
 
שמעתי מהרב אופיר טענה יפה
דמפה חד פעמי אינה נחשבת סילוק אלא ניקוי
ואם לאדם לא היה מפה חד פעמי הרי שהיה מנקה יפה את השולחן
וכיון שיש לו מפה ח"ד חוסך מעצמו הניקוי
אך לא הוי עקירה
השאלה אם ממשיך לאכול לחם אחר "הניקוי" שהרי ברור שהסיחו דעתם ומשכו ידיהם מן הפת ולא רק ניקיון בעלמא
 
חזור
חלק עליון