• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

חידה: באיזה אופן מעניין הרג עשו את נמרוד?

פִּתָרוֹן
רמז: על פי זה מבואר כוונת רש"י: "שהיה בקי במעשיהן וחושדן"
הכוונה לזה?
פירוש ר' עובדיה מברטנורא על רש"י (עמר נקא): "החמודות נקיות. ד"א שחמד אותן מנמרוד. קשה מאי ד"א י"ל שלפי' הראשון הל"ל נקיות ממש לכך פי' ד"א ופי' שחמד אותן מנמרוד אמרו במדרש שהם כתנות עור שעשה הקדוש ברוך הוא לאדם הראשון ועל הכתנות הללו היו מצוירות צורות כל חיות שבעולם וכל זמן שהיה אדם נוגע באחת מהצורות היה החיה ההיא באה לפניו ועושה בה כל חפצו והכתנות הללו היו עתה של נמרוד וזהו שכתו' בו בנמרוד גבור ציד לפני ה' ואמ' עשו לנמרוד שישאיל לו המלבושים ההם והשאילם לו ונגע בצורת האריה והביאו לפניו והטריף את נמרוד והרגו ונשארו המלבושים בידו ולזה אמ' רש"י בסמוך אשר אתה בבית והלא כמה נשים היו לו אלא שהיה בקי במעשיהן וחושדן פי' שהיה מתירא פן יתנו עיניהם לזנות (עמו)...
באיזה אופן מעניין הרג עשו את נמרוד?
ספר הישר ויהי ביום ההוא וילך עשו לצוד בשדה , וימצא את נמרוד מתהלך במדבר עם שני אנשיו. וכל גיבוריו ואנשיו היו עמו במדבר, אך רחקו ממנו וילכו מעליו הנה והנה לצוד. ויתחבא עשו אל נמרוד ויארוב לו במדבר, ונמרוד והאנשים אשר איתו לא ידעו. ויתהלך נמרוד ואנשיו בשדה לרוח היום כפעם בפעם, ולדעת איפה אנשיו צודים בשדה. ויבוא נמרוד ושני אנשיו אשר היו איתו, עד המקום אשר עשו שם. ויקם עליו עשו פתאום מהמארב אשר ארב לו שם, וישלוף חרבו וימהר וירץ אל נמרוד ויכרות את ראשו מעליו.
 
ספר הישר ויהי ביום ההוא וילך עשו לצוד בשדה , וימצא את נמרוד מתהלך במדבר עם שני אנשיו. וכל גיבוריו ואנשיו היו עמו במדבר, אך רחקו ממנו וילכו מעליו הנה והנה לצוד. ויתחבא עשו אל נמרוד ויארוב לו במדבר, ונמרוד והאנשים אשר איתו לא ידעו. ויתהלך נמרוד ואנשיו בשדה לרוח היום כפעם בפעם, ולדעת איפה אנשיו צודים בשדה. ויבוא נמרוד ושני אנשיו אשר היו איתו, עד המקום אשר עשו שם. ויקם עליו עשו פתאום מהמארב אשר ארב לו שם, וישלוף חרבו וימהר וירץ אל נמרוד ויכרות את ראשו מעליו.
אני מתכוון לאופן הריגה מעניין ושונה לגמרי!!!
יישר כחך.
 
זכור לי מדרש בו מערים נמרוד על עשו להוריד את בגדי אדם הראשון בו יכל לשלוט על החיות, ולאחר שלבשם בעצמו שיסה את החיות בנמרוד.
רמז: על פי זה מבואר כוונת רש"י: "שהיה בקי במעשיהן וחושדן"
 
רמז: על פי זה מבואר כוונת רש"י: "שהיה בקי במעשיהן וחושדן"
הכוונה לזה?
פירוש ר' עובדיה מברטנורא על רש"י (עמר נקא): "החמודות נקיות. ד"א שחמד אותן מנמרוד. קשה מאי ד"א י"ל שלפי' הראשון הל"ל נקיות ממש לכך פי' ד"א ופי' שחמד אותן מנמרוד אמרו במדרש שהם כתנות עור שעשה הקדוש ברוך הוא לאדם הראשון ועל הכתנות הללו היו מצוירות צורות כל חיות שבעולם וכל זמן שהיה אדם נוגע באחת מהצורות היה החיה ההיא באה לפניו ועושה בה כל חפצו והכתנות הללו היו עתה של נמרוד וזהו שכתו' בו בנמרוד גבור ציד לפני ה' ואמ' עשו לנמרוד שישאיל לו המלבושים ההם והשאילם לו ונגע בצורת האריה והביאו לפניו והטריף את נמרוד והרגו ונשארו המלבושים בידו ולזה אמ' רש"י בסמוך אשר אתה בבית והלא כמה נשים היו לו אלא שהיה בקי במעשיהן וחושדן פי' שהיה מתירא פן יתנו עיניהם לזנות (עמו) וימיתוהו באותן הצורות שעל הבגדים ההם ולכך הפקידם אצל אמו".
 
פִּתָרוֹן
פירוש ר' עובדיה מברטנורא על רש"י (עמר נקא): "החמודות נקיות. ד"א שחמד אותן מנמרוד. קשה מאי ד"א, י"ל שלפי' הראשון הל"ל נקיות ממש, לכך פי' ד"א. ופי' שחמד אותן מנמרוד, אמרו במדרש שהם כתנות עור שעשה הקדוש ברוך הוא לאדם הראשון, ועל הכתנות הללו היו מצוירות צורות כל חיות שבעולם, וכל זמן שהיה אדם נוגע באחת מהצורות היה החיה ההיא באה לפניו ועושה בה כל חפצו, והכתנות הללו היו עתה של נמרוד, וזהו שכתוב בו בנמרוד גבור ציד לפני ה', ואמר עשו לנמרוד שישאיל לו המלבושים ההם והשאילם לו ונגע בצורת האריה והביאו לפניו והטריף את נמרוד והרגו ונשארו המלבושים בידו, ולזה אמר רש"י בסמוך אשר אתה בבית, והלא כמה נשים היו לו, אלא שהיה בקי במעשיהן וחושדן, פי' שהיה מתיירא פן יתנו עיניהם לזנות, וימיתוהו באותן הצורות שעל הבגדים ההם, ולכך הפקידם אצל אמו".​
נפלא.
אמנם היסוד כבר מובא בהדר זקנים מבעלי התוס' (ועי' רש"י פסחים נד: ד"ה בגדו), וכפי שכתב הרב @לביא
זכור לי מדרש, בו מערים נמרוד על עשו להוריד את בגדי אדם הראשון בו יכל לשלוט על החיות, ולאחר שלבשם בעצמו שיסה את החיות בנמרוד.
ואותו יום הרג את נמרוד שנלחם עמו, כי כשהתחיל עשו לצוד בשדות, בא נמרוד שהיה גבור ציד ואין שום אדם שלא היה ירא מלעמוד לפניו, ואמר מי הרשהו לצוד בשדות בלא רשותו, סוף דבר לקחו זמן ויום נועד להילחם יחד, בא עשו ונתייעץ עם יעקב, א"ל יעקב כל זמן שיש לנמרוד בגדי אדם הראשון לא תוכל לו, אך תאמר לו שיסירם מעליו ותלחם עמו, וכן עשה, וכשהפשיטם נמרוד בא עשו וילבשם במרמה וקם והרג נמרוד, ולפיכך היה עשו עיף, כדכתיב עיפה נפשי להורגים. / הנה אנכי הולך למות, המדרש אומר שפעם אחת הלך עשו לצוד חיות ועופות, וראה צבי רץ לפניו וירץ אחריו, ומצאו נמרוד וא"ל למה את צודה ביער שלי אני רוצה להילחם עמך, ולקח זמן להילחם עם עשו, בא עשו ולקח עצה מיעקב, וייעץ לו כדפי' לעיל, והבגדים היה להם כח כ"כ שהחיות רעות באות ומסייעות אותו שהיה לבוש הבגדים. ועל פי זה המדרש, אמר עשו "הנה אנכי הולך למות" כי יש לי יום נועד למחר להילחם עם נמרוד ואין לי כח להילחם כנגדו ומה אני חושש מהבכורה, מדרש זה אינו כמו מה שפי' לעיל והוא עיף לפי שהרג נמרוד, דאדרבא נראה שעדיין לא הרגו. [הדר זקנים]​
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון