מה ש @הרב שמעון ללוש שליט"א דיבר בשבוע שעבר (פרשת תצוה) שעל טורטיה מטוגנת יש לברך מזונות משום שהיא נעשית טפילה למילוי שבתוכו והעיקר הוא הבשר והמילוי, וגם באולמות מביאים אותם רק כמנה ראשונה ואין היא עיקר האכילה
לכאורה לא תמיד המציאות כך, שהרי ישנם ברחבי הארץ מסעדות שלמות רק לטורטיה והיא מנה חשובה מאוד ומשביעה, ומדוע נחשיב אותה כטפלה לבשר, בשונה משאר לחמים שממלאים בהם בשר? ואינו דומה לבורקס או סיגרים, שהם ניכרים שבאו לאכילת עראי מפני גודלם ואינם מאכל חשוב, ואף אם יאכלו כתחליף לארוחה, זה רק מוכיח שהוא תחליף מהיר ואינו עיקרי.
וראיתי בתשובת הרב בקובץ בית יוסף משם ראיתי את דברי מרן ביבי"א ח"ח ס' כא אות ו' בדין הכנפייה שאחר ממלאים אותה לאחר אפייתה באגוזים ושקדים וסוכר ואח"כ מטגנים אותה בשמן ונותנים עליה דבש, בודאי שאחר כל זה לא נשאר עליה צורת לחם, ואף שנאפית מקודם, מ"מ ע"י הטיגון יצאה מתורת לחם, ואין לברך עליה המוציא אלא במ"מ, ודומה למה שכתב הרמב"ם בתשובה שהקטאייף על אף שהוא המוציא אם אח"כ מילאוהו וטיגנוהו בשמן מברך עליו במ"מ. עכ"ל. ומכל זה משמע שכל הסיבה לברך מזונות בגלל שמלאוהו במיני מתיקה ומחמת הטיגון פקע ממנו תורת לחם. אך בטורטיה המציאות שונה שנשאר דומה למקור רק קצת יבש (מה שנקרא קריספי)
גם משו"ת ישכיל עבדי ח"א (ס' י אות לה) שהרב הביא בתשובה הנ"ל, אפשר להוכיח כנ"ל. שכתב לתרץ בדעת הרמב"ם, אם מברכים על הקטאייף המוציא, מדוע אם מלאוהו וטיגנוהו יתהפך ברכתו למזונות. ובתירוץ הראשון כתב - דמאחר דמילאם בפירות ותבלין וכיוצא נשתנו ונתבטלו מתורת לחם, דומיא דפת הנשרה ביין או חביצה שאין בפירורין כזית וה"נ ע"י המילוי והטיגון נתבטלו מתורת לחם. עכ"ל. ומוכח שכתב כן מחמת שכך היא המציאות, שע"י המילוי והטיגון כבר לא ניכר עליו שם פת, ולכן הוא דומה לפת הנשרה ביין ששם ודאי נשתנה כל צורת הלחם.
ואולי אפשר להוסיף ולומר, שמה שכתב הישכיל עבדי עוד תירוץ משום דדבר זה הווה ורגיל למלאם ולטגנם א"כ הוי כאילו בשעת אפייה היה דעתו לכך לאוכלו בטיגון בלי קביעות וא"כ כשטיגנו הדר דינא למפרע כאילו מעולם לא חל עליו החיוב מעיקרא. עכ"ל. כיוון שהוקשה לרב ישכ"ע שהרי גם ביין בעינן שיהיה פחות מכזית, ואף יותר מכזית מברך המוציא ואילו לפי דבריו נראה שקטאייף יש בו כזית. לכן הוצרך להביא עוד סברא.
ושבתי ובדקתי כיצד הדרך בחנויות של טורטיה ומצאתי שהרבה מהמנות שהם מציעים הם ללא טיגון וחלקן עם טיגון קל (בלי פירורי לחם). כך שקשה לומר שהטורטיה נעשית בשביל הטיגון, אלא ודאי שנעשית בשביל מילוי, אך מילוי לא הופך את הלחם למזונות
אשמח לקבל את תשובת הרב
לכאורה לא תמיד המציאות כך, שהרי ישנם ברחבי הארץ מסעדות שלמות רק לטורטיה והיא מנה חשובה מאוד ומשביעה, ומדוע נחשיב אותה כטפלה לבשר, בשונה משאר לחמים שממלאים בהם בשר? ואינו דומה לבורקס או סיגרים, שהם ניכרים שבאו לאכילת עראי מפני גודלם ואינם מאכל חשוב, ואף אם יאכלו כתחליף לארוחה, זה רק מוכיח שהוא תחליף מהיר ואינו עיקרי.
וראיתי בתשובת הרב בקובץ בית יוסף משם ראיתי את דברי מרן ביבי"א ח"ח ס' כא אות ו' בדין הכנפייה שאחר ממלאים אותה לאחר אפייתה באגוזים ושקדים וסוכר ואח"כ מטגנים אותה בשמן ונותנים עליה דבש, בודאי שאחר כל זה לא נשאר עליה צורת לחם, ואף שנאפית מקודם, מ"מ ע"י הטיגון יצאה מתורת לחם, ואין לברך עליה המוציא אלא במ"מ, ודומה למה שכתב הרמב"ם בתשובה שהקטאייף על אף שהוא המוציא אם אח"כ מילאוהו וטיגנוהו בשמן מברך עליו במ"מ. עכ"ל. ומכל זה משמע שכל הסיבה לברך מזונות בגלל שמלאוהו במיני מתיקה ומחמת הטיגון פקע ממנו תורת לחם. אך בטורטיה המציאות שונה שנשאר דומה למקור רק קצת יבש (מה שנקרא קריספי)
גם משו"ת ישכיל עבדי ח"א (ס' י אות לה) שהרב הביא בתשובה הנ"ל, אפשר להוכיח כנ"ל. שכתב לתרץ בדעת הרמב"ם, אם מברכים על הקטאייף המוציא, מדוע אם מלאוהו וטיגנוהו יתהפך ברכתו למזונות. ובתירוץ הראשון כתב - דמאחר דמילאם בפירות ותבלין וכיוצא נשתנו ונתבטלו מתורת לחם, דומיא דפת הנשרה ביין או חביצה שאין בפירורין כזית וה"נ ע"י המילוי והטיגון נתבטלו מתורת לחם. עכ"ל. ומוכח שכתב כן מחמת שכך היא המציאות, שע"י המילוי והטיגון כבר לא ניכר עליו שם פת, ולכן הוא דומה לפת הנשרה ביין ששם ודאי נשתנה כל צורת הלחם.
ואולי אפשר להוסיף ולומר, שמה שכתב הישכיל עבדי עוד תירוץ משום דדבר זה הווה ורגיל למלאם ולטגנם א"כ הוי כאילו בשעת אפייה היה דעתו לכך לאוכלו בטיגון בלי קביעות וא"כ כשטיגנו הדר דינא למפרע כאילו מעולם לא חל עליו החיוב מעיקרא. עכ"ל. כיוון שהוקשה לרב ישכ"ע שהרי גם ביין בעינן שיהיה פחות מכזית, ואף יותר מכזית מברך המוציא ואילו לפי דבריו נראה שקטאייף יש בו כזית. לכן הוצרך להביא עוד סברא.
ושבתי ובדקתי כיצד הדרך בחנויות של טורטיה ומצאתי שהרבה מהמנות שהם מציעים הם ללא טיגון וחלקן עם טיגון קל (בלי פירורי לחם). כך שקשה לומר שהטורטיה נעשית בשביל הטיגון, אלא ודאי שנעשית בשביל מילוי, אך מילוי לא הופך את הלחם למזונות
אשמח לקבל את תשובת הרב